OM BLODPRØVER OG B12

Veit ikke om noen husker det, men sist jeg var i nord Norge var jeg ikke mindre enn to ganger innom på legekontoret for å ta blodprøver.

Bildet er lånt fra nettet

Første runde var fordi jeg ville ha en full helsesjekk siden jeg hadde gått og hangla så lenge i form av å bli totalt utslitt av ingen ting, og andre gang fordi legen fant et par prøver som var for høy. De siste prøvene tok jeg like før jul, og siden jeg fremdeles ikke hadde hørt noe frem til i går ringte jeg og etterlyste svar. Det var tross alt legen som ville at jeg skulle ta de siste prøvene, og da tenker jeg at et svar burde jeg forvente. Han legen jeg hadde vært hos var vikar for fastlegen min – og det viste seg at han hadde vært ferdig med det vikariatet til jul..og nå var det enda en vikar der, som ikke hadde rukket å gå gjennom alle sakene etter han forrige. Men dama i telefonen på kontoret der la inn beskjed til han nye legen, og i dag ringte han meg.

Den første prøven som var for høy hadde med bukspyttkjertelen å gjøre, og den var gått ned og lå nå akkurat på grensa. Den andre var B12. Og nå må jeg si at jeg er SÅ glad for at jeg ikke gidder å høre på folk som skal ha meg til å gjøre ting fordi de sjøl må gjøre noe. Jeg har fått høre så mange ganger at jeg må sjekke B12 fordi jeg nok må begynne å sette det oftere enn hver 3 måned som jeg har gjort til nå.

HAH!!!!!! Gudane veit hva som ville skjedd da, for nivået mitt pr i dag er skyhøyt, langt over dobbelt av det som er høyeste normale verdi..

Det er egentlig på tide å sette ei ny sprøyte nå, men etter samtale med legen i dag ble vi enige om at jeg skal vente 3 måneder til… altså et halvt år til sammen, og heller sjekke begge di to forhøyede prøvene neste gang jeg er i nord for å se om jeg kanskje skal vente enda lenger.

Så sånn kan det gå – det er IKKE gitt at et resultat som gjelder for ett menneske skal gjelde for alle… på noen måter.

10 kommentarer
    1. Jepp, og ikke noe egentlig fasitsvar på hva som er riktig for alle. Jeg skal for eksempel ha høyere verdier på noe, fordi kroppen min trenger mer grunnet diverse utfordringer. Kjedelig med legestyr, da.

    2. Jeg setter B12 hver 3 mnd. Jeg kjenner jeg går tom. Min prøve på bukspyttkjertel var også litt forhøyet. En lege mente det er pga operasjonen vi har hatt. De vil ikke gjøre noe med det. Du skal ikke høre på andre, lytt til kroppen din. Du kjenner den best. Ha en riktig flott kveld

      1. Ikke sant..og det er et godt eksempel på hvor forskjellige man er ☺️
        Hmmm..såpass..det skal jeg faktisk huske på å si til min lege etter hvert 😊 Og yeppz, er blitt veldig flink til å lukke ørene for såkalte hobby-leger 😉 Takk det samme du 🥰

    3. Det var lurt å ringe og sjekke opp, for legene nå har jo så mange pasienter, og vikarer at det ikke er enkelt for dem å følge opp alt. Jeg ringer alltid og “maser” jeg, for det lærte jeg meg når jeg var med sønnen på sykehus da han var liten. Eneste som hjelper for å få fortgang, er å mase. Og hør for all del ikke på hobbyleger, ihvertfall ikke uten å høre med legen. Men hør også mer på kroppen enn legen også, om du føler du ikke blir hørt. Jeg har dårlig erfaring med å lytte til legen og ikke ta hensyn til kroppen i tillegg. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg