IKKE KRANGLE MED ET ESEL..

I går kveld kom jeg over en fabel skrevet på engelsk, som jeg har lyst til å dele med dere. Den har dukket opp på nettet mange ganger i årenes løp, men tenker at moralen i den er like viktig den dag i dag. Og siden jeg veit at det er mange av dere lesere som kan lite til ingenting engelsk, har jeg oversatt den norsk.

Fabel: IKKE KRANGLE MED ESLER

Bildet er lånt fra nettet.

Eselet sa til tigeren:
– «Gresset er blått».
Tigeren svarte:
– «Nei, gresset er grønt».
Diskusjonen ble temmelig opphetet, og de to bestemte seg for å få en kyndig tredjepart til å avgjøre hvem som hadde rett og gikk til løven, kongen av jungelen.
Allerede før eselet nådde frem til der hvor løven satt på tronen, begynte det å rope:
– «Hans høyhet, er det sant at gresset er blått?».
Løven svarte:
– Det er sant, gresset er blått.
Eselet skyndte seg og fortsatte:
– «Tigeren er uenig med meg og motsier og irriterer meg, vær så snill, straff ham».
Kongen erklærte da:
– “Tigeren vil bli straffet med 5 års stillhet.”
Eselet hoppet muntert og gikk sin vei, fornøyd og gjentok:
– “Gresset er blått, gresset er blått”…
Tigeren godtok straffen sin, men før han gikk sin vei spurte han løven:
– “Deres Majestet, hvorfor har du straffet meg? Gresset er jo tross alt grønt.”
Løven svarte:
– “Det er sant, gresset er grønt.”
Tigeren spurte:
– «Så hvorfor straffer du meg?».
Løven svarte:
– “Det har ingenting med spørsmålet om gresset er blått eller grønt å gjøre.
Straffen er fordi du er en intelligent skapning, men likevel velger å kaste bort tid på å krangle med et esel, og på toppen av det hele komme og plage meg med det spørsmålet.”

Den verste bortkastede tid er å krangle med narren og fanatikeren som ikke bryr seg om sannhet eller virkelighet, men bare seieren til sine egene illusjoner. Ikke kast bort tid på argumenter som ikke gir mening…
Det er mennesker som, uansett hvor mange beviser vi presenterer for dem, ikke er i stand til å forstå, og andre er blendet av egoet, hat og harme, og alt de ønsker er å ha rett selv om de ikke har det.

Når uvitenheten skriker, er intelligensen stille. Din fred og ro er verdt mer.

Yeppz, så sant som det er sagt.

6 kommentarer
    1. Sant nok. Tenker at det er enklere når man ser at et esel er et esel. Personlig synes jeg en god diskusjon er vel og bra og kan gi flere synsvinkler på en sak og kan da gi et bedre perspektiv. Dessverre i sosiale media så vet man ikke at noen er et esel før man tar diskusjonen. En annen ting, jeg liker esel bedre enn papegøyer som snakker en etter kjeften. Det kan jeg virkelig ikke fordra. Best å være kanin tenker jeg 🐰

      1. Ja det er jo definitivt det beste, men dessverre er det ikke bestandig man oppdager de eslene utenfor SoMe heller før man sitter midt i en diskusjon med de. Liker også en frisk diskusjon, og at man kan være enige om å være uenig. Mitt problem med folk er når jeg møter på sånne som har bestemt seg for at deres sannhet er den rette, sjøl om man faktisk kan bevise at de tar feil.
        Hmm..det har jeg ikke tenkt over.. men jo, papegøyer er definitivt værre for de aner man jo ikke hva de egentlig mener og står for.. Eslene veit man i det minste hvor man har.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg