RIDDERSPRANGET – enda en gang.

Etter en fantastisk start på dagen, med frokost i teltåpningen og trasking att og fram i området, bestemte jeg meg for å surre en bit videre. Jeg kom meg over Dovrefjell uten stopp..og det var ikke min feil for å si det sånn. Jeg HADDE tenkt å stoppe vede Dovregubbens Hall..men jeg var så opptatt med å holde øyet med en innpåsliten trailer som lå å dytta samegutten i rævva..pluss at telefonen ringa..så jeg glemte helt at jeg skulle stoppe der, hehe. Men bedre lykke neste gang. Jeg trudde faktisk jeg hadde flere blogginnlegg derifra.. men det eneste jeg fant var et bilde av meg lagme trollgubben i innlegget  Miniflashback av 90 mil fra en tur sammen med go’venninna i 2022. I alle fall så kom jeg meg over fjellet og fikk tanka opp på Dovre..og så satte jeg nesa mot Valdresflye. Like før avkjøringa til Sel begynte det å poppe opp varsler om at flye er nattestengt. Okeeey.. Da var spørsmålet om jeg skulle kjøre og passere over i dag eller parkere tidlig og kjøre over i mårra. Jeg surra litt videre mens jeg tenkte..og da skiltet til Ridderspranget dukka opp, bestemte jeg meg for å ta meg en ny tur nedenom der. Jeg har vært der et par ganger tidligere, og første gangen var faktisk i 2017..og litt fra den turen ser du HER.

Veit du kanskje ikke hva Ridderspranget er? Vel, det er en trang kløft i Sjodalen i Vågå der elva Sjoa fosser ned, og har navnet etter et sagn:

“Ifølge folkeminnesamleren Ivar Kleiven forteller sagnet at ridderen Sigvat på Kvie i Valdres hadde røvet en vakker jente, kalt Skårvangssolen, fra ridderen Ivar Gjesling på Sandbu i Vågå. Sigvat satte Skårvangssolen framme på hesten sin og red avgårde. Ivar satte etter Sigvat og nådde ham igjen ved Ridderspranget. Men hesten med Sigvat og Skårvangssolen oppå hoppet over kløften med det fossende vannet under. Derfra hindret han Ivar og hans menn i å prøve å gjøre hoppet etter.”

Kult, ikke sant? Skjønner godt at han Ivar og gjengen tenkte til svartens med førkja, vi hopper IKKJE over der, hehe.

Utrulig vakkert da.

 

Etter at jeg hadde vært der å surra ei stund, skravla jeg litt med søstersen på telefon..og plutselig dukka det opp en helt ok plass å stå i natt.. noe som betyr at jeg tar Valdresflye i mårra.

Så takk for følget i dag alle sammen ❤️ Sov godt og drøm vakkert når den tid kommer.

3 kommentarer
    1. Åååå Valdresflya – verdens besteste sted – og det stedet du og jeg så hverandre sist…. 🙂 kos deg over der! Jeg lengter oppover, kjenner jeg! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg