DEN STORE PLANEN..TRENGER LITT HJELP HER..

Heisann folkens.. som jeg har vært litt inne på tidligere, har jeg hatt litt planer på gang når det kommer til fremtida.. Jeg lovde at jeg skulle komme med ei oppdatering når ting begynte å falle mer på plass – noe det nå har gjort, og tru meg – nå er det store endringer i gjære her..

Dette blir et LANGT innlegg uten noe særlig bilder.. og før du leser videre, må jeg be så pent om at du har et åpent sinn og prøver å se situasjonen fra MIN side..og prøver å forstå MEG..

Først av alt vil jeg forklare litt om megselv og hva som har fått meg til å ta det valget jeg nå har tatt. Saken er den at jeg er totalt avhengig ekstreme mengder luft – og å komme meg ut å kjøre.. jeg sliter mye med det fysiske, men også med det psykiske i perioder, og min MEDISIN er å kunne sette meg i bilen å kjøre.
Jeg er uføretrygda primært på grunn av ryggen, og jeg skal være den første til å innrømme at det høres helt teit ut at jeg ikke blir dårligere i den av å kjøre – men nei.. Jeg kan sitte mil etter mil – time etter time bak rattet og kroppen er like fin. Sitter jeg en time på en stol eller i sofa hjemme, er jeg ofte så stiv at jeg må gå meg flere oppmykingsrunder på gulvet før jeg starter å fungere skikkelig.
Ikke blir jeg lei av å kjøre heller.. jeg rett og slett ELSKER det..

Men jeg er som sagt trygda.. og da sier det seg selv at det i utgangspunktet er ikke stort slingringsmonn for å kunne kjøre noe særlig, med tanke på hvor dyrt alt er blitt i det siste..
Mange av dere har nå fått med seg at jeg har slitt ekstremt med økonomien i lang, lang tid.. faktisk på det nivået at jeg har vært helt avhengig av snille mennesker rundt meg, som har sponsa meg med noen kroner hist og her – og bokstavelig talt donert mat til meg..
Jeg har IKKE et enormt forbruk – tvert imot.. men jeg har en del regninger (les: trekk fra staten) som det ikke er mulig å få dunka ned mer med hensyn til størrelse på beløpet.. og i tillegg har jeg litt privat gjeld fra tidligere som er superviktig for meg å få betalt ned. Snille mennesker skal ikke svi for at de er hjelpsomme!!!
Slik som det er i dag – vil det ta meg minimum 2 – 2,5 år til nå, før jeg er gjeldfri..

Når jeg nå først skal være dønn ærlig her, så må jeg bare si at i takt med økte priser på alt fra mat til drivstoff og bompenger, har det lille jeg hadde å leve for pr måned blitt adskillig mer innskrumpa..og i dag – når alle mine faste regninger er betalt, sitter jeg igjen med ca. 3500 kroner som skal gå til mat, drikke, drivstoff, hygieneartikler, ting som jeg måtte trenge i hjemmet, klær, medisiner som paracet, evt. legebesøk, optiker, tannlege, cafékos med ei venninne…. og nei – jeg får IKKE hjelp av NAV.. det har jeg prøvd meg på – men svaret er det samme hver gang – “trygda di skal holde til det du trenger., du må bare være flinkere til å prioritere”.
For svarte – jeg har ikke mer å kutte ned på nå.. Den eneste “utskeielsen” jeg har, er Netflix til litt under 150 kr mnd… og medlemskapet på treninga til 300.. ok.  det gir meg i teorien 450 kroner mer i måneden å leve for.. så kanskje jeg er råflott, tross alt..

Men ellers så tar jeg meg stort sett ALDRI råd til noe.. den café-runden med venninna er redusert til max 2 ganger i måneden, og jeg går aldri ellers på café, restaurant eller gatekjøkken. Joda, jeg tar sønnen min med ut for å spise én gang i året når han har bursdag… Er det råflott??
Jeg går aldri på byen, kjøper litt klær kanskje én gang i året, og da fordi det er helt nødvendig (les: truser, sokker & kanskje ei t-skjorte e.l), jeg kjøper heller aldri blomsterbuketter, nye potteplanter eller annet som ikke er strengt nødvendig.
Jeg har vært hos frisør 3 ganger i hele mitt liv, bruker aldri penger på sminke eller hårprodukter, og det jeg bruker av sjampo, balsam og hudkremer, er kjøpt etter rimeligst pris – ikke hvor vidt det er best for meg eller ikke.. all fuktighet til huden er bedre enn ingen ting..

Når det kommer til mat, er det uhyre sjeldent at jeg tar meg råd til noe mer enn basis-mat..og prøver i det lengste å finne alt jeg trenger i billigdisken. Det blir ofte et veldig ensidig kosthold, bestående av kaffe, saft, knekkebrød, kaviar, egg, leverpostei, kneipbrød, ost, og servelat – da helst Remaprodukter, fordi de er billigst.. og til middag blir det de tingene jeg finner i billigdisken, uansett f**n hva det er, fordi jeg kjøper aldri kjøttdeig, kylling og koteletter e.l til fullpris. For ikke å snakke om sånt som lungemos, blodpølser og snurring som jeg elsker – det skjer ikke at jeg kjøper det hvis det ikke er på salg.

Snop finner jeg (dessverre) ofte på 50%, så det kjøper jeg litt av.. men kosedrikker som brus, energidrikker, iskaffe og vin er en luksus jeg veldig sjeldent koster på meg.. faktisk ikke så ofte som én gang i måneden..

Ellers har vi da som nevnt dette med øyne og tenner.. Det er nå 2,5 år siden jeg var hos optiker sist. Lesebrillene mine er så oppskrapet at jeg definitivt ikke burde bruke de.. og kjørebriller blir kjøpt på Nille med en styrke som er tilnærma det jeg burde bruke. Så å få fiksa nye briller står øverst på prioriteringslista mi nå, bare jeg får frigjort litt økonomi. Dessverre rauk budsjettet totalt denne måneden, da jeg valgte å dra til legen ang operasjonssåret som sprakk litt.. ikke bare én gang, men faktisk TO ganger i løpet av ei uke.

Tannlege? ..hehe..tannverk har jeg titt og ofte, men det er billigere å knaske paracet og ibux til smertene går vekk, enn å dra dit. Sist jeg var der, er snart 3 år siden – da MÅTTE jeg krype til korset og trekke enda ei tann fordi nervene nekta å dø.. Heldigvis for meg hadde jeg jobba litt da, ellers veit jeg ikke hvordan det der skulle gått..
Og for de som nå lurer på hvorfor jeg ikke jobber pr i dag.. vel, jeg er som sagt uføretrygda på grunn av bl.a fibromyalgi og spondylolistese.. og sjøl om jeg i teorien kan jobbe litt på siden av, sier jeg bare: les dette innlegget HER så skjønner du kanskje at på grunn av NAV er det faktisk en jævla jobb å skulle prøve å jobbe..

Så dessverre.. med fare for å gjenta meg sjøl til det kjedsommelige.. jeg sliter..og siden økonomien gradvis er blitt redusert på grunn av stadig økende priser, har jeg siden før jul slitt med å forsvare husleia mi.
6300 kr for 35 kvadrat, INKLUDERT strøm, internett og parkering.. det er BILLIG i denna byen her, der ei leilighet på normal størrelse glatt kommer opp i 8000 – 10000 kroner UTEN strøm..
Men uansett hvor billig det er her, så er det for dyrt for meg.

Mange har nok lagt merke til at jeg har vært ekstremt lite ute på veien å farta, i forhold til tidligere – og det skyldes da den rævva økonomien. Og tenker du nå: “kjør mindre så sparer du penger”… gå tilbake til starten av innlegget og få med deg det jeg sa om å være åpen i sinnet og prøve å SE hvem jeg er..
Bilen og kjøringa er min medisin, så jeg slipper å gå på smertestillende og havne hos psykolog.. og som en del av dere veit via bloggen her, så har jeg i perioder slitt med solide depresjoner både fordi jeg hater vinteren mer enn de fleste (tydeligvis) og fordi jeg har vært “innesperra”, uten mulighet til å få kjøre når tankene har begynt å kverne i nedadgående spiral.

MEN… altså.. for å begynne å nærme meg avsløringa av den store planen..

Jeg har vært i tenkeboksen veldig, veldig lenge.. og har innsett at noe må gjøres. Det er som før nevnt ca.2,5 år før jeg er ferdig med de trekkene som ligger inne på meg pr. i dag.. og jeg veit at jeg MÅ ta grep for å få dratt meg sjøl opp av gjørma. Ei vanvittig endring må til for at jeg skal få litt bedre økonomi, sånn at jeg kan få meg briller, gå til tannlegen og få fiksa opp i de verste kratrene i kjeften, kunne ta meg en kopp kaffe OG et kakestykke sammen med ei venninne uten å ha verdens verste samvittighet etterpå.. Kunne kjøpe meg en liten blomsterkvast på Rema ei og anna helg.. eller kjøper meg en boks Monster eller ei flaska hvitvin uten å føle at jeg har ødelagt et halvt ukebudsjett med mat..
Så derfor – når baksmellen på flere tusen kom for et par uker siden, var saken klinkende klar.. leiligheta må gå.

Jeg har sagt opp, og må være ute til 1.juni..
Hva jeg skal gjøre etter det? Ingen aning, hehe..
Men joda..jeg HAR en plan… og den store planen er at jeg og broren min skal bygge en camper til pickup´en min.

Bildet er lånt fra nettet for å illustrere… Min camper kommer til å se litt annerledes ut, og vil bli bygget i et annet materiale.

Den får full takhøyde og en lite sovealkove. Med andre ord, en mini-mini bobil som jeg skal bo i så lenge det er nødvendig. Da har jeg huset med meg, og kan bo “gratis” samtidig som jeg får terapi med å kunne farte rundt.
Om det er skummelt? Om jeg gruer meg? Om jeg er deprimert pga av dette?
Nei – nei og nei..
Jeg har fremdeles ei klokkeklar tru på at ting skjer av en grunn – og sjøl om det er (ok, litt skummelt) å vite at jeg kanskje ikke kan bo under “normalt” tak, med fasiliteter som dusj og vaskemaskin på kanskje flere år – så har jeg grunna så lenge på dette nå, at det er blitt noe som symboliserer starten på en helt ny epoke i livet mitt.. en BEDRE periode bare jeg holder ut.. og akkurat det GLEDER jeg meg til.

Men så er det nå sånn da, at et sånt byggverk er ikke det aller billigste.. vi har regna, ganget og kalkulert – og satser på at vi kan antageligvis klare å få det fiks ferdig for under 15000.. da inkludert enkel isolering, samt en liten varmeovn og en innebygd “porta potti” til de kaldeste vinterdagene.
Nå har jo ikke jeg 15000… men når jeg er ferdig med siste husleia her, får jeg frigjort nesten halve beløpet det vil koste meg.. men problemet er at jeg burde begynt å få snekra sammen greia i midten av mai, for å kanskje ha tak over hodet fra 1.juni.. Selv om jeg ikke får innreda den til da, er det i alle fall et skjul for vær og vind om selve bygget er ferdig..

Og i tilfelle noen lurer på hvorfor jeg ikke kan begynne bygginga før i mai, så er det for det første enda for mye snø og kaldt for å begynne med det.. dessuten har go´venninna satt seg opp på ei ukes ferie første uka i mai, og har hyra meg og samegutten for å kjøre ned til søstera mi, så hun får hilse på og se hvordan de bor..
Men når vi er tilbake, er det fritt fram for å begynne med ombygginga..

Så – til en mer ekkel og temmelig flau del..
For jeg trenger faktisk litt hjelp, her.. så nå svelge stoltheta og vender meg veldig ydmyk til dere og lurer på om noen av dere kunne tenke dere å være “sponsorer”?
Hver ei krone er med på å hjelpe til.. Jeg veit at mange av dere var med og dro lasset da jeg fikk ei uforutsett regning som tok hele månedsbudsjettet mitt og jeg ble stranda i sør-Norge for snart et år siden, så jeg skjønner veldig godt om dere egentlig er drittlei masinga mi, og velger å bare ignorerer hele meg.. men jeg ber så pent likevel.
Jeg kan ikke gjøre så veldig mye til gjengjeld – men absolutt alle som vil være med og hjelpe meg til å få tak over hodet, kommer til å få navnet sitt skrevet enten ute på selve camperen – eller på ei stor tavle som jeg kan henge opp og ta med meg uansett hvor jeg ender videre i livet.. for den æra fortjener dere virkelig.

Og kunne du tenke deg å dele dette innlegget, hadde jeg blitt utrulig takknemlig ❤

Legger ved både telefonnummeret mitt for vips, samt kontonummer til sparekontoen min, om noen foretrekker å bruke det.

99389969
4730 05 65251

Takker så utrulig mye for at du tok deg tid til å lese helt hit 🥰

..og håper at ingen av dere som leser dette, bruker nummeret mitt til å være “morsom” eller ufin. Å manne seg opp og be om hjelp kan være tøft nok, om man ikke skal bli hetsa for det i tillegg…

 

42 kommentarer
    1. Så bra at du deler planene dine med oss. 🙂
      Dette kan sikkert være en god løsning for deg som er så mye på farta. Og jeg har sett mange slike program hvor de lager minihus, eller slike bobiler på en rimeligere måte enn å kjøpe dyr fancy bil.

      Jeg skal ikke komme med noen gode råd for hverken det ene eller det andre, for jeg vet så altfor godt hvordan det er å få det, når du vet alle de gode rådene selv. Det er ikke enkelt å prioritere bort noe, når alt er bortprioritert fra før. Og det sårer å få slike bemerkninger.

      Jeg skal gjerne dele innlegget ditt. Når en viss kokk kunne samle inn masse penger, så hvorfor skal ikke vi kunne hjelpe deg. <3

      Lykke til med det du planlegger Helene! God klem <3

    2. Leste alt fra topp til tå her. Du er en tøffing, og hvorfor ikke spørre om litt hjelp? Dette blir sikkert fint. Jeg deler på bloggen min, og så får vi se hva du får til etter hvert. Så bedrøvelig at alt skal være så vanskelig. Unner deg virkelig å få orden på dette. Heier på bedre tider. 🙂 Klemsiklem:)

      1. Så kjekt at du tok deg tid til å lese 😊 Takk for det, og ja – noen ganger syns jeg det er ok å be om hjelp..
        Håper virkelig det – og tusen takk for at du deler.
        Ja dessverre er ikke livet bestandig slik man ønsker, men krysser fingrer og tær for bedre tider.
        Tusen takk ❤ Klemz

        1. Dette må bli litt som et Kinderegg 😀 Alt det gode på én gang. Der du kan være DEG helt og fullt. Ser for meg at dette vil bli en ny livsstil du trives med. Det eneste jeg er bekymret for er hvor du skal få dusjet og gått på do, hihi. Bamseklem på vei 🥰

          1. Ja ikke sant 😊 Og jeg gleder meg faktisk enormt nå..
            Når det kommer til akkurat det, er det ikke de største problemene.. skal som sagt ha en liten porta-potti i selve camperen i krisetilfeller.. ellers er det nok av bensinstasjoner og utedoer rundt om kring.. og ellers – på vår, sommer og høst er det den enkleste sak i verden å ta med seg en tur-spade og bruke naturen 😉 Og når det kommer til dusjing, har jeg her i Harstad både sønnen min og vennene mine, samt treningssenteret (det brukte jeg fast til å dusje da jeg bodde i campingvogna).. og ellers i landet kjenner jeg jo folk hist og her, samt at mange bensinstasjoner tilbyr dusjmuligheter for noen få 10´ere. Veldig kjekt, og det har jeg benytta meg av noen ganger når elvebadinga ble for tøff, hehe 😊
            Takker for klemmen, og sender en i retur 🥰

            1. Jeg ville tenkt at dette med do-gåing og dusjing kom til å bli et uoverkommelig problem, men kan se at du er løsningsorientert og har tenkt på det meste! 😉 Høres eventyrlig spennende ut, selv om jeg foretrekker å ha dusj og do mer eller mindre ved siden av en god sofa, hehe 🤗

            2. Hihi.. joda, har som sagt vært i tenkeboksen lenge på dette, før jeg tok det endelige valget. Selvfølgelig er det kjekt å kunne dusje og gå på do, uten å måtte kle på seg en masse klær først – og etterpå.. men i den store sammenhengen er det for bagateller å regne for meg 😉

    3. Jeg syns du er en tøffing, og et “hus” på veien høres jo ut som en bra plan, spesielt om du liker det. Og så lenge det å sitte bak rattet, kjøre og oppleve er en god terapi/medisin for deg så skal du helt klart ikke gi deg med det. Åpenhet er en bra ting og bare det å få skrevet det ned er vel en lettelse. Det er hardt og tøfft å slite økonomisk og det er trist at du attpåtil fikk baksmell på skatten. DET hadde du ikke fortjent. ❤
      Håper at dette her går i boks og at du kan bygge en trygg sone for deg selv.🙏

      Lykke til kjære deg og klem fra meg

      1. Tusen takk for en utrulig hyggelig kommentar, gode du ❤ Og det er nettopp det – det er medisin for meg – og dermed er jeg nå med på å gjøre noe for helsa mi midt oppi alt. Og ja, når jeg endelig fikk “manna meg opp” til å skrive dette innlegget, kjentes det veldig bra ut innvendig 😊
        Tusen takk igjen 🥰 Klemz

    4. Tøft å lese, men jeg har skjønt at det å bo i en leid leilighet med lite å rutte med, blir nesten som et fengsel for deg.
      Du skulle hatt et gård du, med høner og dyrke litt grønnsaker…et sted som du hadde eid! Slått deg til ro, funnet en
      type med litt penger og som er snill..
      Bidrar etterhvert jeg, + at jeg har et annet prosjekt som er ditt…men det er hemmelig…
      Så det kan jeg ikke si noe om…

      1. Ja dessverre er det til mer skade enn gagn når det er blitt som det er blitt her..
        Tja – kanskje en gård hadde vært løsninga – hvem veit 😉
        Takker så mye for det.. og hmmmmm… nå ble jeg altså SÅÅÅÅ nysgjerrig her, at gurimalla da.. 🤔😁

    5. Jeg har og mye vond rygg og kan ikke sitte lenge, men bilkjøring går bra. Og som deg liker jeg å kjøre. Vet mye om det å ha dårlig råd. Har vipset litt, så du kan få drømmebilen

    6. Det gjorde uslettelig inntrykk på meg med din historie. Synes du har en flott plan med noe som du brenner for. Er en ny leser men ikke ofte jeg kommenterer, derfor vipset jeg litt og håper du får realisert drømmen din. Du må ikke slutte å blogge når du flytter inn i minihuset. Ha en fin kveld.

      1. Tusen, milliona takk for gode ord.. og koselig at du tar turen innom bloggen min ❤
        Setter utrulig stor pris på omtanken – og nei, jeg skal definitivt ikke slutte å blogge.. tenker da får jeg ekstra mye å “skravle” om 😉
        En riktig fin kveld til deg også 😊

    7. Sagt det før, du skulle absolutt hatt et mikrohus på hjul, selv om det nok ikke var dette jeg så for meg 🙂. Sjøl får jeg vondt i magen bare av tanken på å være prisgitt en utleier…

      Tenker vi alle kan se situasjoner i eget liv, hvor man blir stående å ønske i den ene handa, og må spytte i den andre. Du ser fort hvor du får mest.

      Jeg synes det er beundringsverdig at du vil gjøre opp gjelda di, og tar et grep du opplever nødvendig. For en ryggrad du har !

      I dag har jeg sagt opp abonnement på et blad jeg ikke vil ha lenger. De pengene sender jeg til deg i stedet, siden alle monner drar. Se på det som en takk for mange koselige stunder på blogg, fra en som ikke lenger klarer så mye ut på tur selv.

      God klem, varme tanker – og masse lykke til med prosjektet ❣️

      1. Hihi..nei det er jo et liiiitt annerledes enn et mikrohus..men tenker det blir perfekt for meg 😊
        Takker så utrulig mye for gode ord, det varmer. Setter SÅÅÅ stor pris på den hjelpa du gir, og det er så godt å høre at du liker bloggen min ❤
        Håper du får en riktig flottersfin kveld. Klemz

    8. Du er så tøff, snuppa! Dette er det ikke alle som hadde gjort altså – det står stor respekt av det! Tøft og spesielt å lese dette…… jeg heier på deg og vet at du fikser alt – med litt hjelp fra oss andre i “blokka” – så… det vippses! God klem fra meg <3

    9. ❤️Respekt!❤️
      Å vrenge sjela si slik er innmari tøft gjort.💪🏻
      Jeg håper virkelig du får bedre dager enn du har nå. Alt er blitt sinnsykt dyrt. Jeg er veldig bekymra for hvordan det skal bli fremover. De som er uføre og pensjonister kan ikke gå til streik og få samme lønnsøkning som mange andre arbeidsfolk nå får. Sender deg en stor varm klem.❤️

      1. Tusen, tusen takk, snille du ❤ Krysser fingre & tær for bedre dager etter hvert nå.. og ja, det er helt sinnsykt hvordan ting er blitt.
        Takker så mye for klemmen, og håper du får en riktig flottersfin kveld videre 😊❤

    10. Selv om det er vondt og vanskelig, må jeg jammen si at du er en knalltøff dame som går inn for et sånt prosjekt ♥ Der hadde nok jeg endt opp med å bli uteligger istedet, og satset på sånne homeless shelters 😉 Jeg har sett sånne programmer på TV hvor de bygger mini homes. Om man utnytter plassen godt og bruker smarte løsninger, kan det jammen bli en bra bolig.
      Jeg har selvsagt hjulpet til litt med pengestrømmen, og håper at dette ordner seg på aller beste vis ♥
      De varmeste klemmer til deg ♥

      1. Du skal ha så mange slags takk, både for gode ord og økonomisk hjelp.
        Skjønner jo at det ikke ligger for alle å ta opp kampen på samme måte som jeg, da.. men akkurat nå er jeg full av optimisme og gleder meg faktisk til å ta fatt 🥰
        Klemsiklemz ❤


    11. Ikke greit å lese hvordan sin situasjon er 🧡
      Og å legge det frem så ærlig og nakent står respekt av 💚
      Vipser litt og håper du får i orden huset på bilen 💕
      Det er tøffe tider 💚 klem

    12. Det er vondt at folk i Norge skal ha det så trangt, men slik er det dessverre for mange. Du er sabla tøff som deler din historie, håper du får nok til både «huset» og litt på dieseltanken
      Klemmer til deg🙂

      1. Ja dessverre er det alt, alt for mange som sliter – og jeg blir oppriktig lei meg på vegne av alle de som ikke har mulighet – eller mot – til å gjøre som meg..
        Takker for så mye for omtanken 🥰 Klemmerz

    13. For et spennende prosjekt du er i gang med. Gleder meg til å lese om fortsettelsen. Du er tøff. Egentlig er det fryktelig irriterende fordelinga av penger og hvordan ting er bygd opp. Jeg har ikke fulgt deg så lenge, men vet du får det til. Håper du deler prosessen framover. Og – det finnes bare løsninger. Varm klem <3.

      1. Takk for det.. ja det er synd at ting skal være sånn, men ikke mye å gjøre med det dessverre.
        Du skal ha mange slags takk for at du har trua på meg – og ja, klart jeg deler prosessen med dere ❤
        Og det er helt sant.. Klemmerz❤

    14. Jeg leste hele innlegget ditt, og det er tøft å stå fram å fortelle hvordan ståa er ❤️ Jeg hjelper deg gjerne med noen kroner i morgen, for da blir bankkontoen min fylt opp igjen. Det er litt av et prosjekt du har satt i gang med, og jeg håper virkelig at du og brodern får det klart innen du flytter ut 🥰

      1. Tusen takk for gode ord og tanker, snille du 🥰 Ja jeg håper også at vi klarer å bli ferdig med i allefall selve skallet før jeg flytter ut.. så får bare resten, som innredninga tas etter hvert som jeg får råd. Det viktigste er jo at jeg er ferdig med alt før det blir vinter igjen 🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg