TVANGSSPISING – VONDT, EKKELT OG VANVITTIG FLAUT

God mårra alle sammen.. Detta innlegget her har jeg slitt veldig med å skrive, for det er vondt, ekkelt og vanvittig flaut. Men etter å ha gått meg sjøl etter i sømmene har jeg innsett at dette er noe jeg MÅ ta opp. IKKE for å få sympati og høre “stakkars”, men fordi det er viktig både for min egen del for å klare å komme ut av det, og også for at kanskje noen andre vil kjenne seg igjen og tørre å være ærlige med seg selv. Det er nemlig der man bør starte med alle problemer og traumer..vi må tørre og være ærlige med oss selv og sette ord på ting. Deretter å si ordene høyt både for seg selv og helst for andre også. For selv om vi alle er spesielle hver på vår måte, er det ikke problemene, sykdommene og traumene som gjør oss unike. Det er det den personen vi er i hjertet og sjela som gjør…tenker jeg i alle fall..

De av dere som har lest bloggen min ei stund, har nok fått med seg at jeg har et veldig anstrengt forhold til mat. Men til de som ikke har fulgt meg så lenge, eller som kanskje er helt ny her inne kan jeg si kjapt om meg selv at jeg har slitt med mat og vekt hele livet. Jeg har vært jojo-slanker så langt tilbake som jeg kan huske, og har prøvd absolutt alt som lovet meg vektnedgang. Sunn kost, lavkarbo, vegetar, sulting, tabletter, pulver, shaker, barer..you name it – I did it! Jeg har vært sykelig overvektig og veid 165 kg på mitt tyngste. Detta er et av få bilder som finnes av meg fra før i tida..og her er jeg IKKE på mitt største, bare så det er sagt.

Da jeg etter mange års ventetid endelig fikk en gastric bypass for vel 10 år siden, var jeg SÅ sikker på at nå..NÅ er alle mine problemer løst. Joda, jeg rasa ned i vekt og i løpet av et års tid tok jeg av meg nesten 90 kilo. Jeg ble omgjort til en treningsnarkoman, med all fokus på å leve sunt. Detta er vel det mest avkledde bildet som eksisterer av meg, men sånn så jeg ut 20 år etter det forrige bildet..og 7-8 år etter operasjonen.. Når jeg ser på det i dag, syns jeg ikke at jeg ser for ille ut. Men til og med da, etter alle de årene som normalvektig, så jeg ei feit smultblubba i speilet. Jeg tvang meg til å ta det bildet, men det tok meg altså 3 år før jeg turte å vise det frem..

Jeg har ikke lagt på meg de kiloene jeg har jobba av meg, men etter hvert som tiden gikk og måneder ble til år, tok jeg meg sjøl i å til stadighet spise usunt..og unødvendig. Jeg kan ikke sette fingeren på nøyaktig når jeg falt tilbake, men sannheta – hvor vanskelig det enn er å innrømme det – er at jeg lider av tvangsspising/overspising..

Nå må jeg hoppe litt her, og ta med en annen faktor. Nemlig det jeg prøvde å formidle i det innlegget HER i går. Nemlig angst og panikk. For det går hånd i hånd med tvangsspisinga i hvertfall hos meg. Det som berga meg i går fra å overspise var at jeg valgte å sette meg i bilen og kjøre. At jeg faktisk kom meg ut!! For når jeg er i bilen kan jeg fokusere på kjøringa og opplevelsene i stedet for trangen til å stappe noe i kjeften. De av dere som nå kjenner seg igjen veit at når man er på dette stadiet, nytter det ikke med sunn fornuft. Man spiser og spiser og spiser… tømmer skuffer og skap for alt som er mulig å spise, uansett om det er vanlig mat eller snop.. eller helt idiotiske ting som tørt knekkebrød og rosiner i skjønn forening..eller kun kålrabistappe utrørt i varmt vann fra springen, fordi det er det eneste som er igjen i hele huset og man tør ikke dra ut på butikken fordi der er det folk…og de kan garantert SE at man nettopp har spist opp alt spiselig i løpet av no time.. Jeg veit, det høres helt horribelt ut. Det ER helt horribelt, men det er faktisk en nå godkjent diagnose i kategorien spiseforstyrrelser på lik linje med bulimi og anoreksi.

Legger ved et utklipp fra nettet om det er av interesse.

Når det kommer til angsten og panikken oppi detta (for min del) kan den gi seg utslag overfor det meste som har med mennesker å gjøre. Jeg eier ikke frykt for så veldig mye annet.. men folk skremmer nesten vettet av meg til tider. Normalt sett har jeg frykten under kontroll og jeg fungerer helt toppers i sosiale sammenhenger. Men når angsten og panikken tar meg, gjør den det til gangs. To eksempler:

Det første er fra så langt tilbake at guttungen var liten og vi skulle i bursdag til storesøstera hans som da bodde hjemme hos mora si. Rett før vi skulle parkere der de bodde, fikk jeg totalt panikk og måtte få gubben til å kjøre meg opp til gudmora til guttungen så jeg kunne være der mens de var i bursdagen. Hun var bestandig “safe”..ei trygg havn.

Andre gangen er for ikke så himla lenge siden.. kanskje et par år.. Jeg skulle på fjelltur og hadde parkert kjærra, hyra på meg fjellsko o.l og var klar til å gå. Det sto et par biler der fra før, og det gikk greit. Men så kom det en bil til og parkerte før jeg kom meg avgårde..og da frika jeg totalt ut. Jeg venta til folkene i den bilen hadde gått og var ute av synet, så kledde jeg av meg turskoene og kjørte hjem igjen.

Det som er felles for disse to tilfellene er at jeg hadde ikke mulighet til å bare sette meg bak et ratt og kjøre meg vekk fra panikken. Så det jeg gjorde var å dra hjem og spise, spise, spise. Da jeg enda var gift, skjulte jeg spisinga så godt jeg kunne, spesielt fra sønnen min men også fra gubben. Tror nok han forsto til en viss grad hva jeg dreiv på med, men jeg trur nok han i lag med de aller fleste tenkte at det er jo det tjukke folk gjør..de spiser.. og veldig få tenker over at det kan være en grunn for at de spiser.

Har du lest “Jeppe på Bjerget” av Ludvig Holberg? Sitat: “De sier at Jeppe drikker, men ikke HVORFOR han drikker..” Regner med dere skjønner hvor jeg vil hen..

Når jeg i dag velger å dele detta, er det som sagt ikke for å få sympati. Håpet mitt er tvert imot at kanskje bare ETT menneske skal få en aha-opplevelse og innse at h*n er ikke alene om å ha det sånn. For meg kom aha-opplevelsen via ei nydelig ungjenta jeg har fått kontakt med via snap. Hun sliter med ekstremt mye av det samme som jeg, og takket være at hun har valgt å gå ut og prate om ting offentlig, har jeg mota meg opp til å gjøre det samme. For jeg veit nå at jeg er ikke aleine..

Å bli kvitt en spiseforstyrrelse er ikke gjort over natta – eller ved hjelp av en aha-opplevelse. Jeg kan kun snakke for meg sjøl og den lidelsen jeg har. Jeg veit at jeg må fortsette som jeg har begynt, å være ærlig overfor meg sjøl og innrømme situasjoner og traumer etterhvert som de dukker opp. For å bli normalvektig fjerner ikke automatisk det som ligger i hodet vårt. Jeg har pr i dag angst og panikk for mye. Jeg sliter fremdeles med å være for lenge i huset etter mora mi, og det har gitt seg utslag i en form for panikk som har ført til at jeg har overspist ekstremt mange ettermiddager og kvelder siden jeg begynte å være der. Jeg kjente på panikken for å flytte hit jeg bor nå… med ei rungende stillhet..og ja, jeg har overspist nesten hver ettermiddag og kveld den uka jeg har bodd her. Unntakene er 17.mai da jeg var ute og kjørte hele dagen, samt i går da jeg også klarte å kjøre av meg den akutte panikken jeg fikk. Kanskje dere la merke til at jeg sier at jeg overspiser om ettermiddagene og kveldene? Det stemmer.. for hver dag starter jeg på nytt. Med blanke ark gjyver jeg laus på utfordringa om at i dag er dagen da jeg klarer å snu galskapen, og så er jeg sunnheta sjøl..i noen timer. Så innhenter situasjonen meg, og plutselig innser jeg at jeg er i full eting igjen. Ikke hver dag, men ofte. Man skulle ikke tro at jeg med min gastric bypass klarte å bryte innpå så veldig mye, men det går jo over timer..de tøffeste dagene er nemlig de som består av å spise, sove, spise, sove, grine, spise, grine, spise, sove.. og eineste grunnen for at jeg ikke har lagt på meg sinnsykt mye, er fordi jeg tar det igjen de dagene når jeg enten kjører, eller ikke har angst og panikk..da underspiser jeg nemlig.. yeppz, detta er ekstremt vondt, ekkelt og flaut! Men det er sannheta.

Atter en gang må jeg få lov til å poengtere at detta innlegget er ikke for å få sympati. Det er heller ikke for å få masse velmenende råd og kommentarer fra folk som ikke helt forstår hva dette dreier seg om. Helt ærlig, sliter du med tvangsspising veit du hva jeg snakker om og forhåpentligvis får du en aha- opplevelse. Sliter du ikke med detta, har du ikke grunnlag for å uttale deg heller.. for det ER ikke å BARE å gjøre sånn og sånn, eller prøve sånn og sånn. Og tro meg, vi som tvangsspiser har garantert hørt alt du har å mene om dette, før. Det går ikke på at vi ikke vet eller forstår.. Satt på spissen, man kan aldri fullt ut forstå eller hjelpe en som røyker.. eller en alkoholiker, om man ikke røyker eller drikker sjøl..

Og for de som nå har veldig lyst til å komme meg ordene “gå i terapi”. Been there, done that..flere ganger, og aldri mer! Jeg VEIT hva som trigger min angst så jeg begynner å overspise.. jeg har innrømmet det for meg sjøl, nå gjenstår det bare å tørre å si det høyt..og det kommer nok etter hvert det også.. håper jeg.

Det ble et langt innlegg detta, og all ære til deg som orka å lese gjennom alt. Ha en riktig flottersfin dag alle sammen ❤️ og jeg hadde satt veldig pris på om du hadde delt detta innlegget.. det er et viktig tema tenker jeg.

Dagens mårrabubbel på TikTok finner du HER.

 

37 kommentarer
    1. Tusen takk for at du deler, Helene! ❤️ Jeg trengte å lese dette, forstå dette, og skjønne. Det var sterkt å lese, og du er utrolig tøff som tør å være så åpen og ærlig! ❤️

    2. god morgen .Ja her ble jeg godt kjent med deg ,jeg har fan´ktisk vært borti mange personer med omtrentt samme problem jeg så jeg forstår hva du vil formidle,jeg er ikke en person som fordømmer andre ,jeg blir glad i det indre i et menneske ikke det ytre ,att noen har det vanskelig er vondt ,jeg har også en foortid ,min søster er bare 11 mnd eldre enn meg og vi takler fortiden vår på helt forskjellig vis ,så mennesker er forskjellige og hver og en må finne det som er rett for seg selv ,det finnes ingen fast fasit ,ha en fin dag hva enn du finner på i dag ,jeg skal kvile fra arbeid :=)

    3. Tusen takk for deling <3

      Sender varme klemmer din vei <3 Det er tøft å åpne opp – være ærlig – men det er god hjelp for seg selv og for andre <3
      Du er sterk! klem

    4. Tusen takk for at du fortalte historien din Helene.❤️ Det var sterkt å lese og det er viktig og være åpen og ærlig mot seg selv. ❤️

    5. Glemmer aldri dama i et eller annet slankeprogram, som sa at å overspise fiskepinner til kvelds, var som å få en varm klem.
      Så kan jeg gjøre noe for å gi deg følelsen av en varm klem, uten at du dytter i deg mat?

    6. Dette var virkelig et tankevekkende og flott innlegg <3
      Eg har ingen kunnskap om akkurat dette, men eg vet hva det vil si å bære på noe man ikkje aner om hvordan det skal løses, ting man selv føler skam over og er overbevist om at det ikkje er en løsning på. Pga det vil eg si at du har kommet ganske langt. Du har brutt overflaten skikkelig hvis dette er først gang du sier (skriver) alt dette høyt, da er du muligens på gang med at det kan bli bedre? Inntrykket eg har hatt av deg så lenge eg har lest deg er at du er ei tøff dame <3

      Klem Vibbedille

      1. Takk for gode ord og for at du tok deg tid til å lese. Godt når folk forstår, sjøl om det ikke er samme type problem ❤️ Du har helt rett i at jeg er faktisk kommet veldig langt. Har ymtet frempå før om disse tingene, men det er første gang jeg er hundre prosent åpen om det. Og jeg har stor tru på at ting kan bare bli bedre etter hvert nå 🤞☺️ Klemz tilbake ❤️

    7. Så bra du skrev om det.. jeg ante ikke at du hadde slitt/sliter med noe slikt.. men forstår godt (så godt man kan forstå det mann ikke selv har opplevd )at dette er tøffe greier.. Gode ønsker til deg <3

    8. Når det kommer et innlegg som dette så MÅ man jo lese hele, noe annet ville vært ufint. Jeg vet ikke helt med utsagnet «de av dere som nå kjenner seg igjen veit at når man er på dette stadiet, nytter det ikke med sunn fornuft». Når man står der og da så nytter det vel ikke med sunn fornuft, men det er vel sunn fornuft som har fått deg til å kjempe videre her du er nå? Men jeg kan skjønne at angsten oppi det hele ødela mye. Jeg kjenner den jævla angsten. Men det psykiske, fornuften, kan man trene. Lære seg si nei. Det var helt snålt å se bilde. Nå har jeg begynt å bli vant til å se dagens Helene, og det var snålt lenge å se dagens Helene. Det er utrolig hvordan et menneske kan forandre seg. Du kan si hva du vil, men jeg har alltid syntes du er flott. Alltid likt ansiktet ditt, øynene dine, håret ditt, personligheten din. Du var jo stor, jeg så jo det, men tror egentlig aldri jeg SÅ kroppen din. Her om dagen tenkte jeg på deg, og jeg lurte på å rote i boden for å se om det eksisterer noe bilde av deg og meg sammen. Jeg tror ikke det gjør det, jeg var vel alltid bak kameraet til mine bilder. Men det hadde vært et syn altså, så mange år etter. Helene og fyrstikken liksom 🤪

      1. Takk for at du tok deg tid til å lese hele 🥰 Her er faren med det skrevne ord, for det var det du sier her, som jeg egentlig mente med det utsagnet…at der og da nytter det ikke med sunn fornuft, men fornuten tar meg jo, fordi jeg hver dag er klar til dyst for å prøve å gjøre noe med problemet. Øve, øve..og noen ganger går det skikkelig bra – andre ganger – på grunn av psyken, går det rett til svartens ☺️ Og du skal ha takk for de ordene om min ringe person ❤️
        Fyrstikken, faktisk 🤣 Men du har rett i det – satt på spissen var du like mager som jeg var tjukk.. så det hadde vært megakult om det hadde eksistert et bilde av oss 🤩

    9. Nå må jeg arrestere deg litt Helene. Du får ikke omtale utfordringene dine som
      Ekkelt , flaut osv. Ingen kjenner sine utfordringer bedre enn de som står i det.
      Du sier noe vakkert lenger ned i bloggen.
      Sitat

      For selv om vi alle er spesielle hver på vår måte, er det ikke problemene, sykdommene og traumene som gjør oss unike. Det er det den personen vi er i hjertet og sjela som gjør…tenker jeg i alle fall..

      Ikke sant? Der sier du det selv. Så legg bort ekkelt og flaut osv.

      Du er unik og har et varmt hjerte og en stor sjel .
      La aldri dine utfordringer definere deg, de er bare en del av deg, ikke helheten og mennesket Helene ❤️

      Jeg heier på deg hele veien. ❤️🫶Du er råtøff.

      1. Du skal ha mange takk for gode ord og omtanken, og tusen takk for at du tok deg tid til å lese alt 🥰
        Når det gjelder det at jeg bruker ord som ekkelt og flaut her, er det ikke ment å definere verken meg eller problemene mine – men det var ment å forklare hvordan jeg opplevde nettopp det å tørre å stå frem. For det var sabla vondt, flaut og ekkelt å innrømme det. Hadde det ikke vært det, hadde det kanskje ikke vært så stort problem. Men faren med det skrevne ord er at det bestandig er rom for at ting blir tolket annerledes enn det er ment ☺️🥰

    10. Jeg heier på deg og tenker du har tatt et kjempeskritt i dag. Ved å skrive. Det en kan sette ord på kan kanskje ende med å bli litt mindre invalidiserende etterhvert? Alle er vi, både du og jeg, mer enn det som synes utapå! Kampene er ulike og tøffere for noen enn for andre. Og i går vant du faktisk en seier: ved å kjøre bil istedet for å støvsuge kjøleskapet for spiselige greier!

      1. Tusen takk for det 😊 og takk for at du tok deg tid til å lese. Jeg håper og tror at dette er begynnelsen på slutten for å la panikken sende meg rett i matfatet.
        Og ja, vi har alle ulike kamper – selv om det ikke vises utenpå at man kjemper de.
        Ja tenke seg til..i går vant jeg faktisk en kamp 🤩 Hurra 😊

    11. Hei Helene, fant bloggen din via Bunny sin blogg. Har kun lest denne innlegg, men vil si at du er overhode ikke alene i det du sliter med. Jeg syns det er sterk og modig at du deler din historie for det er sant at ut der så er det minst EN som skal lese dette og kjenner seg igjen og ikke føler alene og ingen ønsker å føler alene spesielt når vi sliter med ting i livet. Jeg er 52 og har kamp mot kiloene i over 25år…hver av våres reise er unik akkurat som oss og jeg vil ikke gi deg råd fordi jeg kjenner deg ikke men jeg vil bare si du er ikke alene og jeg ønsker deg bare godt. Jeg håper med tid du finner fred med kroppen og sjel. En god klem fra meg

      1. Heisann du 😊 Tusen takk for at du stakk innom bloggen og tok deg tid til å lese. Setter veldig pris på at du fortalte at du kjenner deg igjen, for det hjelper utrulig mye å vite at man er flere.
        Tusen takk for gode ord ❤️ og klem tilbake.

    12. Vi trenger historier – nettopp for den gode opplevelsen av gjenkjennelse, av å ikke være alene og/eller annerledes. Du har gjort et godt stykke arbeid med dette innlegget, både for deg selv og for andre med tilsvarende lidelse.

      De som ser Else Kåss Furuset sitt nye TV-program, vil møte en flott kar med overspisingsforstyrrelse der også 👍.

      Og det er jo sånn, at alle må finne sin vei ut. Da blir historiene viktig. Det er i disse man kan plukke inspirasjon til egne kamper, til å lage sin egen verktøykasse.

      Jeg er enig med Vibbedille, du har allerede kommet langt. Du fremstår så bevisst over triggere og mestringsmekanismer, at jeg er overbevist om at du kommer lenger. Ønsker deg lykke til, og sender en god klem

      1. Tusen takk for gode ord ☺️ og takk for at du tok deg tid til å lese innlegget. Jeg klarer nå å se hvor langt jeg faktisk har kommet, og håper og tror at fra nå kan det bare bli bedre.
        Jeg er ikke noen tv-titter, men kanskje jeg skal sjekke ut det programmet til hun Kåss Furuseth.. nettopp for historien(e).
        Takker så mye for klemmen også 😊

      1. Takk for at du tok deg tid til å stikke innom og lese innlegget, og tusen takk til deg for at du fortalte at du kjenner deg igjen.. det hjelper så utrulig mye på å vite om at vi er flere ☺️

    13. Tusen takk for et fantastisk innlegg som garantert flere kjenner seg igjen i men få tør å fortelle om.❤️
      Du er skikkelig tøff som forteller om dette.💪🏻
      Mat kan by på mange problemer.
      Du selv vet best hva som trigger overspisingen og du har funnet noe som også kan hjelpe av og til og du jobber og jobber hver dag med dette.
      Det skal krefter til for å stå i en slik situasjon.
      Jeg er mektig imponert over den kampen du fører og heier masse på deg!👏🏻💪🏻🥰

    14. Jeg applauderer at du skriver dette innlegget. Vi mennesker er sammensatt og det bør vi ha lov til å være. Å lære og forstå er så mye bedre enn kritikk. Varm klem til deg og takk for at du tok på arbeidet og delte <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg