TUSTERVATN – RØSSVATN…HVA HAR SKJEDD?

Milde Moses og alle smånissene sier bare jeg.. hva har skjedd med Tustervatn – Røssvatn?

Som jeg sa i det forrige innlegget mitt har jeg parkert for natta, og nå har jeg kosa meg med middag som ble noe så enkelt som stekt svinekjøttdeig på brødskiva. Men det var ikke maten min jeg skulle fortelle om nå, men det vatnet jeg står parkert ved. Fra gammelt av heter det Tustervatn, men er pr i dag slått sammen med Røssvatnet til en svær innsjø. Her er litt kjapp info fra nettet:

Røssvatnet (også skrevet Røsvatnet, sørsamisk: Reevhtse)[3] er Norges nest største innsjø med et areal på 219 km². Den ligger i Hattfjelldal og Hemnes kommuner i Nordland fylke, 383 moh. Røssvatnet ble oppdemt ved hjelp av fyllingsdammen Tustervatn–Røssvatn i 1957, og frem til da var Femunden Norges nest største innsjø.”

Joda, vel og bra det…og det ER et svært vatn som dere ser på kartet under. Den delen som er Tustervatn, er det lille til venstre for den blå pila..som da er der jeg står.

Men når jeg svingte av hovedveien for å kjøre ned hit, fikk jeg sjokk. Jeg trudde rett og slett at jeg hadde kjørt til feil vatn, for sist jeg var her var det vann nesten helt opp til her bilen står. Og sjekk her..detta er knipsa fra senga mi bak i bilen.

Jeg måtte trø meg en runde etter maten og knipse noen bilder til..sist jeg var her (høsten 2022) var alt dette dekket av vann på hver side av den “veien” jeg står på og tar bildene.

Så hva hekken har skjedd? Jeg måtte google litt for å se om det var foretatt noen regulering på vannstanden, men neida – det er visstnok et naturlig fenomen. Jeg fikk se ei avisoverskrift om rekordlav vannstand på Røssvatnet, men kom dessverre ikke inn på den aktuelle sida så jeg kunne lese hele artikkelen. Jaja…da får jeg slå meg til ro med at det er som det er, og kanskje neste gang jeg kommer denna veien er det full vannstand igjen. Som her…høstbad 15 september 2022.

Prøvde å ta et bilde fra nesten samme vinkel nå…fy fasan for en forskjell.

Er nå litt kult også, da..for det første ser det ut på Google maps som om jeg er midt uti vatnet og vaser..

..og så fikk jeg knipsa et par bilder av naturfenomen som ellers er under vann.

Juppziyeppz..ha en riktig flottersfin kveld videre alle sammen ❤️ No skal æ nyte resten av kveldssola og ellers ikkje gjøre en pellemainnskjit.

6 kommentarer

Siste innlegg