SMÅGLIMT fra NORD – del 1

I forrige innlegget lovde jeg at jeg skulle vise dere litt fra test-turen med boibilen min sist helg..og lover man noe, skal man holde ord. Så – here we go 😁

Jeg starta turen min på lørdags morgen, og som så ofte ellers, kjørte jeg egentlig bare på måfå til å begynne med – men fant ut under veis, at jeg skulle teste Lofoten. Oh du godeste!! Det virket IKKE som en god idé, akkurat – for det vekslet mellom et utrulig hyperaktivt regn og illsinte sluddbyger som gjorde sitt ytterste for å trimme vindusvisker’ne, og før jeg kom til Svolvær, kjente jeg at BLARGH!! detta er IKKJE okey. Så jeg snudde – og vurderte å kjøre nordover i stedet.
Men etter å ha saumfart værmeldings-app’er til jeg var reint svett, og faktisk kjørt att og fram som en sprettball ute av kontroll  – fant jeg ut at det nærmeste området som ikke truet med ny istid, var tross alt ned mot Lofoten.
Tja – da fikk det bli sånn, da! Men siden jeg hadde brukt mesteparten av dagen til å jakte på godværet, ble det minimalt med fotografering – men ett ok bilde ble det, tross alt.

Brua over Austerstraumen

Jeg fant meg en flott rasteplass ved Innerfjorden hvor jeg parkerte for natta (en heil dags kjøring, og æ er fremdeles ikkje kommet ned til Svolvær..godt jobba)
Med vind og vær som herja på utsida, kosa meg max bak i boibilen min (det kan du se litt av HER), og da jeg våkna neste morgen og åpnet luken bak, var det et fantastisk syn som møtte meg. Det første bildet jeg tok, viste jeg dere i det forrige innlegget – men jeg syns det var så flott utsikt, at jeg deler det igjen.

Og etter at jeg hadde spadd frem bilen fra snøen som så ufint hadde prøvd å gravlegge meg om natta, hadde været og skyene endret utsikten litt, og jeg bare måtte knipse dette også.

Så – etter en god frokost, surra jeg meg videre nedover – men hadde ikke kjørt SÅ innmari langt, før jeg følte behovet for å stoppe igjen, og utforske den fine stranda ved Holdøya. (Nope – fremdeles ikkje passert Svolvær)

Da jeg endelig klarte å løsrive meg fra stranda, klarte jeg også ENDELIG å komme meg forbi – ja du har rett – Svolvær.
Måtte ha et lite stopp der for å fylle tanken, men ellers ga jeg full gass i slow motion, for å være helt sikker på at vi ikke skulle kjøre feil i rundkjøringa, og ende opp tilbake ved utgangspunktet, hehe 😉

Det var fremdeles en del god del sludd og regn, men etter hvert klarnet det litt opp og jeg tok meg en lengre kaffepause ved et nydelig område mellom nedkjøringa til Henningsvær og Lyngvær.

Fantastisk å kjenne vinden i håret og lukta av hav i nesen ❤️

Fant meg til og med en haug med nydelige gåsunger.. Noen av de fikk haik med meg..og lever enda i beste velgående i en vase hjemme i leiligheta mi.

..det neste stoppet for fotografering, aner jeg faktisk ikke hvor er – så daaaa skroller vi bare videre..

..men dette stoppet veit jeg var før jeg kom til Borg..og her tok jeg meg en ny, lengre pause, mens jeg surra rundt i terrenget og gomlet på medbrakte smultringer..

I utgangspunktet hadde jeg vel nå bestemt meg for å kjøre helt ned til Å.. Men underveis oppdaga samegutten mine et par bruer som jeg ikke (og antagelig ikke han heller) har vært over før..så DIT dro vi. Og ved å google litt, fant jeg ut at det er de såkalte Fredvang-bruene, som er eneste forbindelse fra omverden til bl.a bygda – unnskyld – landsbyen Fredvang. Det er dit man må, dersom man skal til Kvalvika Beach..noe jeg bestemte meg for å ha som et mål til sommeren.

Men denne gangen gadd jeg ikke å traske over fjellheimen, da været var særdeles ustabilt. Så jeg kjørte bare videre – og du vide verden for en flott opplevelse fikk.

Ei av bruene, sett fra Fredvangsida, mot “sivilisasjonen”

Lys & skygge 😊

Prøvde å fange de svake regnbuene – men deeeet var lettere sagt enn gjort..

Selvfie-time..”Helene 1″….

..og klapp-jakt-fotografering av “Helene 2”, hehe 😉

Vakkert ❤️

På returen, hørte jeg naturen kalle ( U know what I mean 😉 og rakkurat å knipse denne på full fart, fra eller til ett eller annet sted..

Yeppz..definitivt vakkert ❤️

Etter å ha brukt mesteparten av dagen på å surre rundt i fantastiske omgivelser, fant jeg ut at jeg gadd rett og slett ikke kjøre de siste milene til Å. Har vært der såpass mange ganger, så jeg ville heller la inntrykkene fra den nye opplevelsen sette seg skikkelig fast. Dessuten meldte værmeldinga at det skulle bli “tykjevær” nedover der dagen etter, så derfor valgte jeg å sette nesen hjemover igjen, på leiting etter et sted jeg kunne stoppe og campe for natten.

Meeen – måtte jo ha et par stopp underveis, for å forevige den fantastiske himmelen som ettermiddagen og kvelden brakte med seg 😍

Og et sted å overnatte fant jeg…men det – samt bilder og “skravling” om den siste dagen min på tur denne gangen, får du i del 2 – som (æ låve dåkker) kommer i morgen en gang..

Tuddeluuuu

 

4 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg