SÅ GIKK DET SKEIS DENNA GANGEN OGSÅ

Noen av dere har kanskje registrert at jeg ikke er innom her så mye lenger, og at innleggene mine er begynt å dale i kvalitet igjen. Vel, jeg er bare så lei blogginga akkurat nå, så det kommer nok til å bli veldig mye i rykk og napp fremover. Alt som heter skriveglede er dessverre totalt fraværende, men jeg skal i alle fall komme med de viktigste oppdateringene i livet mitt, frem til jeg forhåpentligvis finner gleden tilbake igjen.

For å starte med det minst viktige, men som likevel har stor betydning for meg, er at i går var jeg ute nesten hele dagen. Starta med å dra noen mil sør for byen og tilbrakte mye av dagen i ei vakker fjæra. Spiste lunsj og gikk meg en fin tur på i alt et par kilometer.

Deretter fikk jeg samla alle de 3 beste venninne mine til mye latter, skravvel og bålkos til langt utover kvelden.

Det var nemlig en grunn for at jeg ville samle alle sammen, fordi jeg hadde mye å fortelle.. for atter en gang har ting gått skeis for meg.

La oss starte med den jobben jeg nevnte jeg kanskje kunne få. Joda, jobben fikk jeg – men måtte takke nei.. atter en gang på grunn av NAV. Det viste seg nemlig at med den stillingsprosenten jeg kom til å jobbe, ville NAV trekke et lite beløp av trygda mi fra nyttår..og DET er OK!! Problemet er bare at stillinga gjaldt bare 9 mnd i året, og det vil si at jeg ville fått et par måneder uten lønn – men NAV ville likevel trekke det samme beløpet av trygda siden de trekker jevnt fordelt over hele året det beløpet de skal ha av årsinntekta mi. Sånn kan jeg ikke ha det, at jeg noen måneder får mindre utbetalt enn det lille jeg har pr i dag, så takk – men nei takk. Og foreslår du nå at jeg kan spare hver måned for å ha til “lønn” de månedene det ikke er jobb..vel, da kan du umulig forstå hva det vil si å ha lite å klare seg med, for hele poenget med å jobbe er å få noen kroner ekstra så jeg kan kjøpe meg ei ny t-skjorte eller gå på café med ei venninne uten å ha dårlig samvittighet for å ha rasert hele månedsbudsjettet.

Det var det ene jeg ville fortelle venninnene mine i går. Det andre som jeg hadde på hjertet og som har gått skeis, er at jeg måtte si ifra meg leiligheta jeg skulle flytte til nå den 20. Når jeg satte meg ned og virkelig regna på det, viste det seg at det ble alt for dyrt. Jeg måtte tross alt nå betale husleie for resten av de dagene som er igjen av denna måneden + første hele husleie for neste måned + halve depositumet. Da ville jeg hatt nok penger igjen på kontoen til å fylle opp tanken på bilen, men ikke ei krone å handle mat for. Og når jeg da hadde fått frigjort depositumet jeg har her jeg bor nå, og fått betalt resten av det nye depositumet ville jeg hatt noen få tusenlapper igjen, som knapt nok ville rekke til mat, medisin og drivstoff frem til 20 september.

Så er det sånn at jeg MÅ ha nye vinterdekk, og til min bil vil det koste minimum 8-10000. Detta må jeg jo få på plass seinest i oktober, så om jeg da satsa på at isete veier og snøen ikke kommer før i slutten av oktober, velger å justere ned innbetalinga på resten av gjelda mi og tok halve beløpet av trygda i september og  andre halve i oktober, vil jeg hver av de månedene ha 2000 som skulle rekke til alt fra mat til drivstoff, og jeg ville ikke engang kunne dra til øya for å hente resten av tingene mine. Det sier seg sjøl at det går ikke, om jeg ikke lar bilen stå..og å ikke få kjøre noe som helst før etter trygdeutbetalinga i november når hauet slår seg vrang – og i tillegg ikke ha annet enn en sofa og et lite bord i leiligheta..vel..atter en gang, takk – men nei takk!!

Så i morgen kjører jeg og brorsan de få tingene jeg har her tilbake til øya, og så skal jeg atter en gang veksle mellom å være der litt når jeg takler det, bo litt i bilen – og garantert snike meg til ei overnatting eller flere hos guttungen. Og siden jeg nå da ikke må bruke alle pengene mine på å bo, akter jeg etter hvert å ta meg en liten roadtrip igjen – kjenner at det trengs.

Det positive er at jeg har snakka med han husverten jeg hadde da jeg bodde i blokka, og han har lovd meg at jeg skal få leilighet der igjen så snart noe blir ledig. Det kan ta en måned og det kan ta et år, men det er billig, sentralt og jeg trivdes jo sabla godt der tross alt. At jeg flytta derifra i fjor er jo fordi jeg måtte gjøre meg sjøl hjemløs og flytta inn i camper’n. Resten veit dere..

Da får dere ha en riktig flottersfin dag alle sammen ❤️ Veit ikke når neste innlegg kommer, men vi sees etter hvert.

Jeg kommer til å fortsette å være på TikTok, og det siste mårrabubbelet mitt finner du HER.

12 kommentarer
    1. Det er mye som skjer og som du må ordne opp i – og det gode er at du reflekterer og finner ut hva og hvordan økonomisk. Unødvendig av NAV det der med å trekke deg de mnd du IKKE jobber… men hva skal man si. De positive for NAV måtte jo være at du var interessert i jobb… Håper du får den leligheten raskere enn som så 🙂 Du står i det – og har gode venninner som er der for deg 🙂 Og din sønn og bror.
      Om du ikke er her så ofte, på blogg, så er det koselig å høre fra deg når du orker. Ta vare på deg selv – og stå deg så vel som det lar seg gjøre <3 klems

    2. Jeg er sikker på at det ordner seg, jeg er av den oppfatningen rett og slett, men jeg sy tes også at du takler det meste rett og slett. Det er ikke lett å se lyset i tunellen men det finnes der. klem fra meg til deg

    3. Jeg kunne si farvell til nav – for denne gang-for et år sia. I mitt tilfelle dagpenger. Men jeg forstår din frustrasjon over nav så inderlig godt. Mista dagpenger for 14 dager en gang fordi jeg hadde 30 minutt for mye på meldekortet🤪. Mener det må gå an å gjøre systemet enklere. Som det er nå synes jeg ikke det oppfordres til å jobbe. Hvem vil vel jobbe når man taper på det?

    4. Det er så tullete system. Kunne ikke heller Nav brukt hue litt da 🙄 Hadde jo vært så godt for deg å kunne jobbe litt, og tjent deg noen kroner. De kan jo ikke trekke deg de mnd du ikke jobber?
      Ble veldig lei meg for at du ikke kan ha den leiligheten, men håper det dukker opp en leilighet i blokka.
      Skulle så gjerne sett at ting gikk litt på skinner for deg snart ❤️
      Gode klemmer til deg 🥰

    5. nav er nav og det er desverre lite en får gjort med det ,det beste hadde vært om du hadde fått jobbet akkurat nok toil att du tente det lovlige beløpet ,men da må du også regne med feriepengene som kommer neste år ,klem

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg