ER VI VIRKELIG FRI?

Heisann igjen alle sammen. Da er mårrarutinene mine unnagjort og jeg har faktisk fått lest meg litt opp her inne. Det trengtes, for å si det sånn..

I dag er det jo 8.mai og siden jeg er på øya er flagget hengt opp, for jeg syns detta er en veldig viktig dag å feire. Et fritt Norge..

Jeg kan ikke forestille meg hvordan det måtte ha føltes for store og små denna dagen i 1945. Mora mi som da var 10 år fortalte ofte om akkurat det..den lykken hun så hos alt og alle. Jubel og glede over at ENDELIG skulle folk få lov til å være seg selv..si, gjøre og kle seg som de ville uten å være redd for reprimande og straff. Et fritt Norge.. Men ER vi virkelig fri?

Dette er mine tanker og mi personlige meining – og jeg føler at NEI!! Vi er ikke fri. Jo jøss bevares, vi er ikke okkupert av et annet land (enda), så i så måte er landet fritt. Men hva med oss som innbyggere? Er vi fri til å si, gjøre og kle oss som vi vil? Nope!! Det kommer stadig nye forslag til restriksjoner det forventes at vi skal følge, og alle som er litt våken burde ha sett nå at regjeringa gjør sitt ytterste for å støtte opp om den galskapen. Ytringsfriheta blir bare mer og mer innskrenka fordi ord etter ord blir bannlyst. Det er jo helt forferdelig at folk må tenke seg godt om før de snakker – eller synger, i frykt for at noen skal bli fornærmet eller støtt. Man bør jo også tydeligvis tenke seg om flere ganger hvordan man velger å fremstå, både oppførsel og personlig smak. For tenk, det kan jo være noen som faktisk blir støtt av at du er deg..så ei personlighet bør man tydeligvis finne seg innenfor et godkjent A4-format. Seriøst, alt dette tar jo totalt drepen på spontanitet og glede. Å stadig måtte legge bånd på seg sjøl av frykt for at noen skal reagere negativt på deg, MÅ jo gjøre noe med en, så jeg tenker at det er kanskje ikke å vente at stadig flere blir deprimerte her i det frie landet vårt.

Jeg personlig gir blanke faen i om folk blir støtt av min måte å være på.. Godta meg eller la være, min verden slutter ikke å fungere fordi om noen ikke liker hvordan jeg snakker, gjør ting eller kler meg. Den friheta kommer jeg aldri til å gi slipp på! Hva med deg?

Ha en riktig flottersfin og fri 8.mai 🇳🇴

Det siste mårrabubbelet mitt på TikTok finner du HER.

10 kommentarer
    1. Ingen skyter oss
      Enn så lenge
      Staten styrer oss
      Frihet under tvang
      Norsk natur er verd din flagging
      Demokratiet stuper ned for telling

    2. Veien er kort mellom det som er greit å si og gjøre og det som ikke er det.
      I tillegg er det som var greit å si i fjor ikke greit å si i år.
      Samfunnet er stadig i endring og det er merkelig å observere hvor mye man kan bli krenka og støtt av og det synes å bli verre og verre.
      Vi har nok en vei å gå i så måte.
      Likevel er jeg veldig glad vi kan stå opp hver dag til ett fritt land.🇳🇴
      Det er det ikke alle som kan i dag.

    3. Ja, vi er fri for det som vi feirer med 8.mai – men som du sier er vi ikke fri på måter å være på osv. Det virker som om dette bare blir verre og verre……..! Jeg sier hva jeg mener og er som jeg er – det er ikke alltid gunstig, men kan ikke fravikes! God klem <3

    4. yttringsfriheten gjelder for meg fullt ut, legger ikke bånd på meg selv, Har man meninger så stå for dem . Ha en hyggelig oppførsel, ærlighet og gjerne et smil , Da har man nøkkelen til et lykkelig liv. Ha en fortsatt trivlig kveld for dem som leser 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg