KVITNESVETEN (303 moh)

YEEEEY…været holdt, og jeg kom meg jaggu ut i dag..på årets første topptur..og du bedoooodeste kor æ har kosa mæ <3

I går sendte jeg ei melding til go´venninna mi og lurte på om hun hadde lyst å ta seg en liten fjelltur sammen med meg i dag. Lysta var til stede, men hun hadde barnebarnet på overnatting, så hun måtte først finne ut om hun fikk levert han tidlig nok til at vi kunne gå – uten å være redd for at det ble svarte natta før vi kom ned igjen.

Så etter at jeg hadde kosa meg masse-masse med frokost & mårrakaffe på den fiiine verandaen min i dag, sendte jeg henne melding og lurte på hvordan ståa var..og joda – hun ville være med. Og det viste seg at eldste dattera (mora til barnebarnet som var på besøk) også hadde lyst til å være med – og ingen ting er jo bedre enn å få folk med seg ut =)

Dermed var det å finne frem turklærne, pakke litt vått & tørt i sekken og kjøre bortover til venninna mi. Vi måtte bruke hennes bil, da kongen bare har plass til én passasjer. Så dro vi for å hente dattera hennes, og satte så nesa ut av byen og mot Tjeldsundet – med det for øyet å gå på en topp som heter Kvitnesveten.

Og for en koselig tur! Det er en godt brukt topp, så det var god og hardtråkka sti helt opp. Joda – bevares – visst var det ganske glatt både her og der..

Men med piggsko gikk det bare krute godt =D
Og her følger et lite knippe fra dagens fantastiske tur <3

Go´venninna og dattera på tur oppover – og målet for turen ser dere helt til venstre. Det er ikke en så veldig høy topp, men ganske langstrakt for å komme dit..

Og oppover bærer det =)

Her har vi forsert de verste oppoverbakkene, og terrenget begynner å flate ut.
Var litt bart her og der – men skummelt, for noen steder lå det tynne ishinner på fjellet, som var litt vanskelig å få øye på.

Måtte en tur ut på kanten og ta et bilde nedover også, hehe =D

Og tuppene mine vandrer videre 😉

Nååå er det ikke langt igjen – varden som står på toppen, ser dere nesten helt til venstre i bildet =)

På toppen..wu-huuuu =D

Med en fantastisk utsikt ned mot Tjeldsundbrua som vi må over for å komme hjem til Harstad =)

Dessverre var det veeeldig sur vind på toppen – og antydning til snykov i støytene..men fantastisk flott var det uansett.

På sommeren er det fantastisk flott å sitte ved den benken de har fått fraktet opp dit..

..men IKKE i dag..maten vi hadde med, ble slukt ganske så kjapt, før vi snudde og tusla oss ned igjen.
For fy pokker, det var kaldt der oppe. Vi hadde hyra oss etter alle kunstens regler, men det hjelper så lite når isvinden trenger gjennom, og fingrene holder på å fryse til is når man tar av seg votter for å prøve å spise litt.

Men som sagt – turen var super – og vi tok oss god tid.
Dermed var det begynt å bli ganske mørkt ute før vi kom oss helt ned..men det kan gi flotte bilder det også 😉

Tjeldsundbrua med sine lys ga et flott motiv..og rett ned der ved bru-enden hadde vi parkert..

..og snipp, snapp, snute – så var dagens eventyr ute 😉

Ha en superflotters kveld videre, folkens – her blir det sløving på høgt plan resten av kvelden =)

#helg #helgetur #tur #fottur #fjelltur #fjell #venner #vennskap #tjeldsund #kvitnesveten

1. Så herlig! og så flotte bilder! Ja nå skjønner jeg jo hva du mente med at man lett trenger armer på tur..for hva om du faller! ja da må man jo ta seg for…og med DET føre..ja så kan det jo fort gå galt…Men godt du kommer deg litt ut…ser herlig ut! ha en god ny dag!

2. Toini: Takk-takk =) Ja det er nettopp det – for faller man, tar man seg jo automatisk for med armene uten å tenke over hva man gjør. Men det var søkke godt å komme seg ut litt, ja..rett og slett herlig =) Takk for det – og håper dagen din har vært god (rekker ikke lese noen innlegg i dag, så nå kommer jeg enda mer i bakleksa..hehe =)

3. Etdiktomdagen: Ja det var fantastisk – og sååå godt å ha noen å gå sammen med for en gangs skyld =) Og joda, ikke fritt for at det var mye is rundt om kring..men ellers flott å gå =)

4. HeidiElise: Ja det var rett og slett en super tur =) ..og det er sant – uten brodder hadde vi nok slitt litt, ja =D Takk for det, og en fin søndagskveld videre =) Klemz

5. Margrethe: Ja det var virkelig en innertier det det =) …brrr..ja det kan jeg love deg..huff..fingrene føltes som istapper, når jeg tok av meg vottene og prøvde å ta bilder, hehe =) Tusen takk for det, du =) Klemz <3