UNNSKYLD – MEN KA F… ER POENGET MED PENGA??

Jodaaa..jeg er jo ikke helt blåst i hodet, så selvfølgelig vet jeg at man trenger penger til så mangt – av nødvendige ting – som mat, medisiner, tak over hodet, klær.. og mer “luksus” som bil, holde den i orden og ikke minst ha til drivstoff. Men ellers? Jeg tenker som så – jeg er veldig..VELDIG lite materialistisk, og er jevnt over fornøyd. Kjenner jo av og til at det hadde vært greit å ha litt ekstra – spesielt av kjøkkenting – men jeg TRENGER ikke mer enn ett litermål, og hva er egentlig problemet med å bruke skje og gaffel som salatbestikk, og sette bolledeig i den største kasserollen min? 

Fungerer perfekt som bakebolle, dette 😉


 

Jeg er trygda, så jeg har jo mi faste inntekt..men også faste utgifter. Og det er jo veldig begrenset for hvor mye man kan jobbe, når man er på trygd..og ikke minst hvor mye kroppen takler. Alle turene mine gjennom de siste årene, har vært mulig, fordi jeg har tatt et bevisst valg – jeg har valgt å  fikse bilen og kjøpe drivstoff – og skippa alt mulig anna tull jeg ikke trenger..fra det salatbestikket, til den sjokoladeplata (som jeg absolutt ikke trenger), og jeg handler bestandig matvarer i billigdisker og til nedsatte priser om jeg finner det. 

Og nå har jeg atter en gang stått på, og pusha kroppen til ting den egentlig ikke bør, for å få inn noen få, ekstra kroner så jeg kunne ta meg en ny koserunde i sommer. Men universet er tydeligvis ikke enig, for nå har det sørget for at alle de inn-tjente kronene – pluss en del ekstra – må gå til sønnen min, for at han ikke skal miste leiligheta han endelig har funnet seg.

Så til poenget mitt..hva ER poenget med penger? Trenger jeg virkelig de for å være fri? Er det ikke mulig å komme meg ut og bruke naturen rundt meg her, for å kjenne frihetsfølelsen? MÅ jeg nødvendigvis til en annen del av landet?

Både ja og nei..
NEI!!..jeg trenger ikke de pengene, for jeg har som sagt en hel landsdel med nydelig natur her, og selv om jeg har vært enkelte steder så mange ganger at jeg begynner å bli lei – er det likevel tusenvis av kvadratmeter jeg ikke har vært på…
..men likevel JA!!..for det er et stort distrikt – og en stor landsdel..og jeg har ikke kropp til å gå kilometervis – eller milevis langs veien, før jeg kommer så langt at jeg kan starte på turen min..ergo..ja, jeg trenger bilen – og da tydeligvis – og dessverre penger for å ha friheta mi..og det syns jeg er for jævlig!!!!


 

Så hvordan denne sommeren kommer til å bli, er ikke godt å si. Ordner det seg med litt ekstra av de helvetes pengene, blir jeg definitivt å svi de opp på diesel..ellers får jeg holde meg rundt i nærområdet, og bruke bilen så lite jeg kan fremover. Et alternativ er selvfølgelig å kjøre et sted, parkere og bo i telt i et par-tre uker..men klarer ikke helt å se for meg hvor i all verden det skulle være, når det blir snakk om så lenge..pluss at blir det en regnfull sommer, er det lite kos å ligge brakk i et telt hele tiden 😉  En annen ting er å ta en lang fottur, som f.eks å gå over Hinnøya, der jeg går til et nytt leirsted hver kveld. Det eneste minuset der, er at da må jeg vite at jeg har med nok mat – for det er jo absolutt ikke garantert at man får tak i fisk i elv og vatten..og da blir det fort veeeldig tungt, om jeg skal gå i mer enn en uke..og så er det nå begrensa for hvor lang tid det tar uansett, for Hinnøya er ikke SÅ stor, da..hehe 😉

Men æsj og blæh..det ble mye surr og grubling nå..


 

..så jeg tror jeg avslutter – og satser på at det som er ment å komme – det kommer. Universet har aldri sendt hindringer i veien for meg, uten at det har vært ei meining med det. Så her er det bare å tvinne tomler og vente på at løsninga skal åpenbare seg..og gjøre seg klar for å dra å jobbe de siste timene i nabokommunen, for denne gang..så jeg er sikker på at jeg får guttungen ut av huset, hehe =P =)

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdag #hverdagsliv #tanker #tankefull #penger #økonomi

18 kommentarer
    1. JA det var mange tanker..og de hører med…Håper det ordner seg for deg…og kjenner meg igjen i dette med at: penger må man ha..men skulle ønske jeg ikke trengte de!! Men sånn er livet blitt..og alt koster!! Selv det å campe koster jo nå!! For det er ikke lov å sette opp telt overalt lengre heller…så jeg krysser fingre for deg!! og at det ordner seg! klem til deg! fra meg!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk for det..og joda, det ordner seg nok. Trenger bare å få ei “utblåsing” av og til,hehe 😉 Akkurat det med camping, er ikke et problem – for jeg er likevel aldri å camper på steder der det er andre folk – blir inni skauen – og der er det heldigvis enda gratis – og lov, så lenge teltet ikke står på samme sted mer enn 3 dager (trur jeg det var)..dette pga at planter og liv på bakken ikke skal ta for mye skade =) Klemz tilbake <3

    3. Noen ganger må en hjelpe barna sine,så håper jeg din sønn verdsetter hjelpen du nå gir ham .Jeg ser problematikken din når det er lite penger igjen i kassen,krysser alikavel fingrane for att du får en fin sommer med små eller lengre turer ,som regel ordner ting seg etterhvert )

    4. fruensvilje: Helt sant..har liksom ikke hjerte til at han skal miste bostedet, når det er så vanskelig å finne noe, som det er her..Og jada, han er flink til å vise at har setter pris på de tingene jeg gjør =) Når det kommer til resten, satser jeg på at å få en knall sommer uansett..det meste blir jo hva man velger å gjøre det til – og jeg nekter å sette meg ned å “surke”, hehe 😉

    5. Det er ikke gøy dette med penger, men har ei datter selv boende hjemme og en sønn i hellas og ser helt og holdent den at du prioriterer og hjelper sønnen din akkurat nå <3 Jeg hadde selv gjort det og så hadde jeg måtte se hvordan jeg selv skulle få ting rundt til min ferie i skog og mark <3 Som regel ordne ting seg, men midt oppi ser man ikke alltid det :)) Jeg vet selv ikke hva jeg skal finne på, venter på dine tips jeg, om jeg har "råd" eller blir det for "dyrt" for mi skrante lommebok hehe :))

    6. Jeg må holde meg rundt huset for det meste jeg også i sommer, ikke pga penger, men pga mamma som er syk.. Så det er noen begrensninger, men vi får gjøre det beste ut av sånn situasjonen er. 🙂

    7. Du burde søke grunnstønad hos NAV den er på 1200 og har du krav på når du får uføretrygd. Kona mi fikk det nå, men uføretrygden er fremdeles under behandling.
      Du vet det er nå en gang slik at når man er arbeidsufør og får trygd for det så skal man da heller ikke kunne jobbe. Det er mengder av stønader som det går å i tillegg, men det sier jo ikke de på NAV.

    8. Jeg kan kjenne meg igjen i den problematikken hvor vidt man har råd til å kjøre på tur, eller bare gå i nærområdet. Ikke gøy. De siste mnd har jeg og gubben funnet ut at vi har alt for mye dritt liggende, så nå har vi rydda på loft og i boder og lagt ting ut på finn.no. Slik har vi tenkt å finansiere vår ferie i år. Knall idé, da blir vi kvitt ting vi ikke bruker og får inn turpenger =)

    9. Skjønner du blir frustrert av slikt .. Mye man kan klare seg uten..men noe penger må en ha for å få det til å gå rundt.. Håper virkelig det blir litt penger til at du kan komme deg ut på tur også… Klem og gode ønsker til deg <3

    10. Ida Caspara: ..ja jeg har ikke hatt hjerte til å gjøre ting annerledes..og jeg lander bestandig på beina, så jeg VET at ting ordner seg til slutt <3 Hehe..ja jeg har lagt hodet i bløtt nå, for å komme på lure og billige idéer 😉

    11. frodith: Uff..ja det var jo leit, når det blir sånn. Men du har helt rett, man må bare gjøre det beste ut av den situasjonen man har fått tildelt.. =)

    12. suttung: Jeg har sånn grunn- og hjelpestønad, så jeg får det jeg skal ha på uføretrygda..og jobbe kan jeg – det er litt forskjell på hvor mye man kan tjene, alt etter som hva man hadde før man ble ufør, så jeg kan tjene en del før de begynner å justere ned trygda mi 😉

    13. Tone: Ja sånt er jo veldig lurt å gjøre – når man har noe å selge, hehe..Jeg eier stort sett ingen ting annet enn tur-utstyret mitt og laptop´en..leier møblert 😉

    14. annebe: Ja det er jo akkurat det – man MÅ ha penger, uansett hvordan man snur og vender på det. Men det ordner seg garanter på et eller annet vis 😉 Takk så mye for det <3

    15. Hmm – nei det der er ikke mye moro! Håper et eller annet ordner seg, så du kommer deg på tur på en eller annen måte! Mange gode klemmer <3

    16. Margrethe: Joda – jeg er jo en evig optimist, så jeg er overbevist om at et eller annet får jeg til..sommeren er jo akkurat begynt, så jeg har god tid enda 😉 Takker – og klemmer tilbake <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg