SVENSKE SJÅFØRER PÅ HOLKA

I dag har jeg lært noe nytt! Eller i alle fall opplevde jeg noe nytt. Jeg kursa meg jo over til Sverige da jeg hadde passert Røros, og etter noen mil i høljeregn ble det plutselig skikkelig glatt på veien. Rett og slett holkeføre.

Bildet er lånt fra nettet

Jeg vil påstå at jeg er en god sjåfør som kjører etter forholdene, og sakka av og lå bare å daffa etter veien. Lenge.. uten å bli tatt igjen av en eneste bil. Etter ei stund måtte jeg ta en liten pause, og da kom det en god del biler og passerte meg. Jeg sto i en 80-sone, men syns seriøst ikke det var SÅ stor fart på de bilene.

Da jeg var ferdig med pausen daffa jeg meg videre og møtte en del både trailere og personbiler..og det var da det virkelig slo meg. Alle kjørte i samme snile-tempo som meg.

Jeg ble rett og slett en smule sjokka, for etter alle de årene jeg har kjørt opp & ned og att & frem i Norge, har normalen vært at jeg har blitt tatt igjen og forbikjørt av norske bilister uansett vær eller vind. Til og med sist jeg kjørte sørover og var midt inni en snøstorm der jeg knapt nok kunne se veistikkene, kom det biler og dundra forbi meg. Er det å vente at det skjer stygge ulykker?

Så sjøl om jeg veit av erfaring at det finnes seriøse fartssvin i Sverige også, er jeg mektig imponert over svenskene på holkeføret i dag.

 

4 kommentarer
    1. Flinke svensker!👏🏻
      Sist mandag var vi ute og kjørte på glattisen i dårlig vær og føre og der dundra folk forbi både der det var svingete og på korte strekninger. At det gikk bra er et under!😱
      Hold deg i Sverige til israsene her i Norge har gitt seg!🤩🤗

      1. Ja jeg er virkelig imponert over de i dag ☺️ Huff.. men jeg blir dessverre ikke sjokkert 😔
        Yeppz, planen er å følge Sverige helt opp til Abisko og kjøre over Bjørnfjell til Harstad ☺️🥰

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg