Ikke blåmandag – men HVIT MANDAG

Titt-tei og hei på deg..og goood mårra i det ganske land. Og hvor du nå ellers måtte befinne deg i verden.

I dag våkna jeg opp til detta synet her..

Ikke noe sjokk det, da.. heller tvert imot. Man forventer virkelig at det skal lave ned – gjerne til langt inni mai. For det er bare sånn der er her i nord, og om noen protesterer høylytt på det – ja da kan de ikke være fullblods nordlænding tenker jeg. I tillegg ligger det jo tonnevis med snø i fjellene, noe som gjør at det kan bli temmelig kaldt her på nattestid, og dermed er det logisk at nedbør blir forvandla til snø.
Men kjipt er det, DET er det ingen tvil om. Så nå krysser jeg fingre & tær og håper at det skal komme en periode med kombinasjon av mange varmegrader natt som dag, i tillegg til skikkelig høljeregn og masse vind. DA er det håp for skikkelig vår i nord.

Men den nye uka starta da altså med litt snø, og er derfor en hvit mandag. Man har jo hørt om blåmandag, men det eineste som er blått med denna dagen så langt, er at det var faktisk så kjølig da jeg satt ute med dagens første kaffekopp tidlig i mårres, at jeg måtte finne frem lester å få på beina når jeg kom inn. Blå lester..

Visste dere forresten hva blåmandag egentlig er?
I allefall jeg forbinder det jo med “dagen derpå” følelsen man kan ha etter å ha hatt seg ei rølpefylla (penere sagt, vært full) Men det var opprinnelig “en betegnelse på mandagen i fastelavn, fordi denne dagens liturgiske farge i Den katolske kirken var blå. På denne dagen ble altrene i kirkene dekket med et blått klede. For prestene innebar det at fasten begynte, to dager før resten av befolkningen”. (info hentet fra nettet)

Det er selvfølgelig veldig enkelt forklart, så vil dere lese litt mer om temaet kan dere f.eks bruke den linken HER til Wikipedia.

I Danmark brukes visstnok ordet blåmandag om mandagen etter konfirmasjonen, som tradisjonelt har vært fridag.

Juppsiyeppz.. blå eller hvit, mandag er det okke som og jeg kan ikke skryte på meg at jeg har noen spesielle planer for den nye uka sånn på stående fot.

Ha en riktig flottersfin dag da, alle sammen ❤ CU L8R

4 kommentarer
    1. Ikke har jeg blåmandag, og snøen som kom er forsvunnet nå. Vi vet hvor vi bor. Hi,hi. Ha en fin uke. Klem

    2. Jøss, der fikk blåmandag en ny betydning. Eller rettere sagt en gammel betydning, eller noe sånt. Det er sannelig mange av våre mest brukte uttrykk som opprinnelig har en religiøs betydning. 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg