HVOR BLIR DET AV DET HVITE NÅR SNØEN SMELTER?

Er du som meg, liker du å fundere på mye rart..og nå i kveldinga kom jeg til å tenke årstida vi er inne i, og på snøsmeltinga som foregår her i disse dager. Og da lurer jeg selvfølgelig på..hvor blir det hvite av når snøen smelter?

Vel – det er egentlig ganske enkelt..og her kommer ei veldig forenkla forklaring for de som ikke veit det..

Snø er jo vann som er forvandla til små iskrystaller som “klumper” seg sammen til snøfnugg..

Snø reflekterer lys..og sollyset består av mange forskjellige farger, som til sammen blir det vi oppfatter som hvitt lys.

Så når sola skinner ned på snøen blir mesteparten av lyset reflektert og snøen vil se hvit ut.

Igjen – dette er selvfølgelig veldig forenklet.

Men i allefall, når snøen smelter blir den (alle iskrystallene) til vann igjen, og da er det ikke lenger noe der som kan reflektere lyset, og dermed er også hvitfargen borte.

COOL..huh?

8 kommentarer
    1. Jeg har egentlig ikke tenkt så veldig mye over det, hvor det hvite blir av. At snøen egentlig ikke er hvit, se det visste jeg faktisk 😉 Litt interessant egentlig det der.

    2. Dette med farger er igrunnen en veldig fascinerende greie.. Bla.a så er det jo nærmest paradoksalt å tenke på at de fargene vi tilskriver en gjenstand i realiteten er anything but, da det vi ser, er de bølgelengder i lyset som ikke absorberes. – Altså vi ser de som reflekteres, og disse bølgelengdene har hjernen vår ordnet slik at de fremstår som farger.. Ergo er fargene vi ser antatt å ikke være annet enn en slags illusjon..
      Men det aller mest absurde tankespinnet i mine øyne, er at man til dags dato ikke har peiling på hvorvidt vi ser de forskjellige fargene likt, eller om de fremstår forskjellig hos hver enkelt! Altså.. Jeg har m.a.o ingen anelse om rødt for meg ser ut på samme måte som denne fargen ser ut for deg, osv.. 🙂

      1. Ja jeg finner det utrulig fascinerende – for som du sier, egentlig er farger en illusjon – som forsvinner mer og mer etter hvert som lyskilden(e) blir borte. Og bare det at farger oppleves forskjellige alt ettersom hvilket lys man ser dem i, er jo interessant nok..tenker på første gangen jeg oppdaga at de flotte, nystrikka RØDE vottene mine plutselig var BRUNE når jeg passerte gatelys med oransje pærer, hehe.
        Skulle vært moro å kunne finne ut av det, ja.. men trur garantert vi (mange) opplever fargene i forskjellige nyanse, for jeg arva en mørkere blå skittentøyskurven av ei venninne en gang – fordi HUN syns den var alt for lilla.. 🤔

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg