GÅR DU I FRA, MOT ELLER MED?

Heisann i kveldinga. I dag har jeg sittet og filosofert litt over livet generelt, og føler at jeg er veldig heldig som har klart å komme så langt i min egen utvikling at jeg klarer å leve i nuet så godt som jeg gjør.

For opp gjennom årene har vi nok alle opplevd situasjoner i forhold til andre mennesker der vi har følt at vi ikke helt klarer å henge med. At vi prøver så godt vi kan, men likevel opplever man til tider å bli forbigått. Og så har man tilfeller der man ikke kommer videre fordi noen blokkerer veien for oss. For ikke å snakke om at man av og til faktisk føler at man sjøl bare er udugelig og i veien, så man blir rett og slett “overkjørt”.

Kjenner du deg igjen? Jeg gjør i alle fall det. Jeg har faktisk ikke tall på hvor mange ganger gjennom livet jeg har stått på sidelinja og bare latt folk passere – både frivillig og ufrivillig – fordi jeg visst at jeg ikke hadde nubbsjans til å henge med på den ferden mot det målet hvor de hadde plotta inn kursen. De gangene jeg våga meg ut på den trafikkerte veien bestående av målbevisste sjeler, har det nemlig bestandig endt opp med at jeg har blitt totalt overkjørt. Ikke ett eneste menneske har stoppa opp, tatt det med ro og gått videre i mitt tempo.

Hva er det som lokker så innmari, som gjør at menneske etter menneske raser av sted fremover i livet uten å ta seg tid til å nyte reisa? Som gjør at de passerer den ene før og den andre etter, kun for å nå dette målet? Kan noen fortelle meg hva som er der fremme? Er det verdt det å haste gjennom årene i stedet for å nyte de øyeblikkene som vi aldri veit hvor mange vi får oppleve av? Og ikke minst – har jeg rasa forbi noen langs min vei? Garantert!! I alle fall i tidligere år da jeg svevde i en illusjon om at jeg ikke var noe verdt om jeg ikke prøvde å komme meg til svartens videre og fortvilt kjempa for å holde tritt med de som virkelig hadde full fart fremover.

I dag har jeg innsett at jeg har mye mer igjen for å nyte turen. Og i stedet for å ha et endelig mål der fremme forsøker jeg å sette meg bittesmå delmål, og heller prøve å nyte tida og ikke minst selskapet av de personene som jeg treffer underveis. Det er slettes ikke sikkert at alle (om noen) av de er ment å gå den veien jeg skal, jeg har allerede mista de aller fleste..men det veit jeg jo ikke før jeg har stoppa opp og tatt meg tida til å finne ut av det.

Så hva med deg? Om du er helt ærlig med deg sjøl – går du fra alle mennesker du møter på din vei fordi du har et mål og vil nå det kjappest mulig?  Eller om du møter noen som har samme mål som deg, går du imot dem og stiller deg i veien for dem slik at de ikke får nå målet før deg? Elller stopper du opp og prøver å gå veien sammen med dem så dere kan nyte turen sammen?

Uansett hva…ha en riktig flottersfin kveld videre ❤️ og fortsatt god påske.

10 kommentarer
    1. Jeg har aldri rast mot et bestemt mål annet enn ønsket om å ha det bra. Med en gang jeg forlot Harstad så var jeg i mål. Livet ellers.. tilfeldigheter alt sammen, skole, jobb, privatliv, hele greia.. kos deg så godt du kan Helene, kjente meg mye igjen i dette innlegget 😜

      1. Å ha det bra er et sånt mål jeg forstår at man vil jakte på, og jeg har jo skjønt det sånn ja,at målet ditt var nådd når du bare kom deg vekk fra byen vårres 😊❤️
        Tusen takk Roger, jeg gjør virkelig så godt jeg kan med det. Og det vil jeg tro du gjorde ja 🥰

    2. Fint innlegg!🤗
      Å leve her og nå er viktig.🥰
      Jeg for min del blir nok aller mest overkjørt av jobb og andre ting som jeg MÅ gjøre og da blir det nesten ikke noe tid igjen til å nyte alt det andre livet har å by på. Kanskje jeg kommer dit en dag. Det er mitt mål: Å komme meg av motorveien.❤️

      1. Takk for det 😊 Ja å leve i nuet er noe jeg skulle ønske flest mulig kunne få oppleve.
        Ser den ja, enkelte ting MÅ man bare, men håper at du klarer å komme deg av den motorveien etter hvert da 🥰

    3. For et fint og tankevekkende innlegg du har her!
      Jeg har nok aldri vært en streber, jobbet litt her og der gjennom livet, men alltid vært en person som tar ansvar.
      Som fruensvilje har jeg vært sammen med mannen min siden jeg var 17, blir 64 i sommer. Alt har ikke vært en dans på roser, men vi er et godt team, som alltid vil den andre godt. Nå rusler vi gjennom dagene som best vi kan med hver våre «skavanker», ME og reumatisme.
      Så jeg går ihvertfall MED mannen og våre 2 voksne sønner, så mange andre har jeg ikke kapasitet til
      Ønsker deg en fin slutt på påsken❤️

      1. Tusen takk for det 😊 Jeg blir så utrulig glad når jeg hører sånne historier om folk som har holdt sammen i godt og vondt et helt liv 🤩 Ikke greit med sånne diagnoser, skjønner godt at du ikke har kapasitet til stort mer enn den nærmeste familien❤️
        Takk for det 😊 og det samme til deg.

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg