FYSISKE SMERTER HAR OGSÅ BETYDNING

Da er det fredag igjen og jeg har vært våken siden 3.50. Jeg lå lenge og rulla før jeg bestemte meg for at mer søvn var nytteløst, og en liten time etterpå satt jeg ute og kosa meg med dagens første kopp med mårrakaffe.

I dag blir det en sånn dag der jeg nok kommer til å være hjemme heile tida. Etter den fantastiske turen jeg hadde i går, har det vært kun restitusjon på meg. For selv om jeg til tider kan fremstå som reine evighetsmaskinen og kan gå og gå i det uendelige når jeg først har kommet meg ut, betyr det ikke at jeg ikke får betale for det i etterkant. Men tru meg, det gjør jeg!

Siden mye av mitt fokus her inne er å skape åpenhet om mental helse, har jeg innsett at jeg i den sammenhengen nok ikke er “flink” nok til å prate om fysiske smerter. For de har nemlig også betydning, og det er ikke til å legge skjul på at å gå med fysiske smerter i lengden virker inn på den mentale helsa også. I alle fall gjør det det hos meg. Så derfor – sannheta er at da jeg kom hjem i går, var det bare å få gjort unna de mest nødvendige tingene som å få dusja og skifta klær, satt bort bæra jeg hadde plukka og finne meg noe å spise FØR jeg turte å sette meg for å slappe av. For jeg veit at etter en aktiv dag vil kroppen min stivne totalt det sekundet jeg setter meg ned. Og det gjelder ikke bare når jeg har vært på tur. Jeg veit at når det er som værst vil jeg bruke opp mot et halvt minutt bare for å klare å reise meg igjen, og at jeg må “subbe” med museskritt når går fordi korsryggen låser seg i en vinkel og jeg bruker ei halv evighet og en haug med viljestyrke for å klare å rette meg opp igjen. Og i går var intet unntak. Derfor ble hele ettermiddagen, kvelden og natta brukt til hvile. Jeg starta med å sløve i stolen til jeg hadde fått spist og lagt ut TikTok’en og blogginnlegget, men etter det karra jeg meg over på sofaen og i horisontalen under et pledd… hvor jeg lå med en serie på tv’n i bakgrunnen og småsov frem til jeg da våkna i mårres.

I dag er kroppen min “good to go” igjen. Selvfølgelig er jeg enda litt stiv, men de smertene jeg har i dag klarer jeg å fungere med. Jeg kan bare rett og slett ikke tillate meg å IKKE klare å fungere, fordi dersom jeg gjør det… hvis jeg tillater meg sjøl å kjenne på smertene og la det hindre meg i å gjøre ting fordi det er for vondt – ja da begynner jeg på en veldig skummel og nedadgående spiral mot et nytt mentalt mørke. Og jeg orker bare rett og slett ikke en ny runde med det nå, da jeg akkurat har kommet meg litt opp i lyset igjen. Likevel akter jeg å holde meg hjemme i dag, både for å slappe av men også for å spare drivstoff.. og så heller satse på å komme meg ut i mårra.

Ha en riktig flottersfin dag alle sammen ❤️ CU L8R

Det siste mårrabubbelet mitt på TikTok finner du HER.

6 kommentarer
    1. Ser ut til at du hadde en toppers tur i går og fine bilder. Kjenner godt til de fysiske smertene. De bare er der og man lever nå likevel.
      I dag er det atter en tur til legen og i neste uke. Har en gjenstridig ørevoks i et øre som gjør at hørsel er lik null. Håper legen får det ut.
      God helg til deg og klem.

      1. Ja turen var fantastisk 🤩
        Fysiske smerter hos folk er nok dessverre mer vanlig enn uvanlig.
        Håper legen får fiksa øret ditt.. å ha nedsatt eller null hørsel må være ekstremt frustrerende.
        Tusen takk for det 😊 Klemz

    2. Det er så leit at mange av oss ikke kan gjøre ting uten å få smerter, utmattelse m.m.
      Du er så flink til å komme deg ut, at det hender jeg glemmer at du får slike dager etterpå. ❤️
      God fredag, og helg. Klem 🥰

      1. Ja det er skrekkelig synd at det skal være sånn 😔 Du er nok ikke den eneste som ikke tenker over det, og det er helt greit. Alle har nok med sitt, tenker jeg ❤️
        Takk for det 😊 og riktig god helg til deg også. Klemmerz

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg