FORTJENER “OLD TJIKKO” STATUS SOM ELDST?

Jeg er jo ekstremt nysgjerrig på ting som kanskje ikke alle og enhver går å henger seg opp i, og for noen år siden kom jeg over info som jeg syns er utrulig spennende, morsom og fascinerende.
Nemlig at verdens eldste tre – Old Tjikko – faktisk står på ei fjellvidde i Dalarne i Sverige.

Bildet er lånt på nettet. Kilde: Boredpanda/Aftonbladet

For de som lurer på hvor det er – sånn ca.. vel, det blir vel sånn ca på høyde med Røros i Norge..

Sjøl har jeg tenkt flere ganger å dra dit for å studere gamlingen “live”.. men etter at den forgrømmade pandien kom, har jeg faktisk ikke vært på roadtrip i Sverige. Meeen – det kommer 😉

I alle fall.. Old Tjikko er oppkalt etter hunden til professor Kullman som oppdaga den i 2004, og er ei gran med den respektable alder av over 9500 år – og dermed det eldste eksisterende treet som finnes i verden (pr 2018)
Men jeg lurer – blir det ikke litt juks nå? Eller..??
For dere skjønner, det er bare røttene som er så gamle. Selve trestammen som vokser der nå, har dødd og vokst frem igjen mange, MANGE ganger, og er dermed ei kloning av ei kloning av ei kloning osv. opp gjennom årene..og som derfor har endret utseende etter hvert som klimaet har endra seg.

Bildet er lånt på nettet. Kilde: Boredpanda/Aftonbladet

Det vil si at etter ettersom det ble kaldere og kaldere opp igjennom tusentalls av år, gikk de nye klonene gradvis over fra å være høye trær til lave busker som taklet kulde, lange vintre og korte somrer bedre. Og nå, de siste hundre årene når temperaturen har steget igjen, har de nye klonene gått tilbake til å bli høyreiste og slanke.
Dersom jeg har skjønt det rett, er det nåværende treet – unnskyld, stammen fra 1940-tallet.
Røttene er som sagt tusenvis av år.

Så jo, jeg lurer – fortjener virkelig Old Tjikko status som eldst?
Blir det ikke liiiitt juks å gi det æren for å være det eldste treet i verden, når det er kun en del av det som faktisk har den alderen?
Litt urettferdig mot den enorme kjempefurua “Methuselah” i White Mountains i California, som er nærmere 5000 år gammel – stamme og alt.. Vel – det var nå bare min tanke, da..

Bildet er lånt på nettet. Foto: Desires Photo, Flickr

Men ut over det, er det jo temmelig kult å kunne fortelle at verdens eldste tre er i Sverige, da.. eller hva tenker du?

12 kommentarer

Siste innlegg