AKK JA, FLERE NEDTURER – MEN KJAPT OPP IGJEN

Beklager folkens, men seriøst…jeg bare MÅ få ut detta. I dag ble det en ny, liten nedtur – sjøl om jeg er helt ovenpå igjen nå. Det er liksom ikke mulig at noe skal fungere prikkfritt mer enn 1/2 døgn om gangen. Nå er det IKKE lekkasje jeg skal surke om denna gangen. Det har regna og blåst en del i natt, men kunne ikke se noen spor etter det i mårres…heldigvis. Om det faktisk er sånn og forstå at det kom for lite regn, og ved neste, seriøse uvær får jeg et helt basseng i hauet, gjenstår å se.
Nei denna gangen er det ovnen min..
Var jo så svær i kjeften i et tidligere innlegg og sa at alle de gassbeholderene som ikke passa til komfyren min, kan jeg bruke på varmovnen, da både gass og ovn er fra Biltema. Meiner ikke å prate dritt om firma, altså – for de har mye kjekt…og det er billig, noe som bokstavelig talt er livsnødvendig for meg. Men jøsses og alle smånissan, da.. Nå får jeg ikke tent opp ovnen. Hadde fyr i den i mårres, da det var ekstremt lave temperaturer her…men nå?? Nope!! Jeg har forsøkt ørten ganger, med forskjellige gassbeholderene, og jeg har prøvd å rense den stiften som skaper gnist til antenning..og bøye på den.. Men neida, fungerer ikke. Så til slutt prøvde jeg å få opp varmen litt ved å tenne primusen og først koke egg..og deretter poteter.

Til info: tar de kokte eggene opp og legger deretter potetene rett i det kokende vannet. Både for å spare vatn, men også fordi da tar det kortere tid før neste oppkok, og dermed sparer jeg gass.

Joda, varme fikk jeg…men da viste det seg at dampen fra det jeg kokte, åpna porene i takplatene, og dermed kom fuktstripene til syne igjen..med andre ord, flere dager med varme både fra sol utvendig og varmeovn innvendig har ikke klart å tørke opp vannet som hadde kommet inn før jeg oppdaga lekkasjen (sorry, der ble det surk om den likevel) Det vil si at det ligger masse vann oppi der enda, og siden det er veldig rått inni camper’n spesielt om natta og mårran, regner jeg stygt med at eneste måten å få det skikkelig tørka opp, er å rive den takplata som er verst utsatt..

Nå har jeg i alle fall fall – etter at potetene var ferdig kokt, laga meg middag..men jeg kan jo ikke fortsette å koke ting hele tida, bare for å holde varmen. Så jeg har til og med nå prøvd å få fyr på varmeovnen ved å bruke fyrstikk i stedet for klikksystemet, meeen neida. Et svært “POFF” utover halve gulvet med det samme, og så slukna flammen igjen – men gassen fortsatte å sive ut. Så det der tester jeg ikke inne en gang til. Kan gjøre et nytt forsøk UTE når vind og regn en gang roer seg ned, men om jeg ikke får den svartens varmonen til å fungere, må jeg finne ei ny, holdbar løsning før det blir vinter og VIRKELIG kaldt…BLAAAARGH!!!

Og på toppen av det hele (og detta er min egen feil) i alt styret og bekymringer i forbindelse med camper’n har jeg helt glemt av at jeg skulle bestille ny resept på B12. Hadde lagt det inn på telefonen for tre-fire uker siden, men så var det noe som gjorde at jeg ikke kunne gå inn og bestille akkurat da…og dermed glemte jeg det igjen. Og i går peip telefonen om at det var på tide å ta ei ny sprøyte.

Vel, sprøyte og kanyle har jeg..

men det hjelper fint lite når resten mangla. Så da var det bare å logge seg inn og bestille nytt. Så jeppz..det betyr at på mandag er vel den nye resepten kommet inn, og da må jeg bare forlate tomta mi for å finne et apotek. Veit de har på Geilo, så håper å få det jeg trenger der..men det er nesten 45 minutters kjøring herifra, så da regner jeg med at jeg fortsetter mot nye mål i stedet for å kjøre tilbake igjen og risikere å kjøre bomtur for at andre har tatt plassen.

Akk ja, sann..sånn går nu dagan. Nedturene står som perler på ei snor for tida, men heldigvis lar jeg meg ikke vippe av pinnen. Jeg tenker at før eller seinere ordner det seg nok 😊

Veit ikke helt hva jeg skal finne på resten av dagen. Ute blåser det som bare rakker’n og det yrer litt i støytene.

Ser jo antydning til blå himmel og solgløtt av og til, men i følge YR skal det være mer eller mindre skittvær til laaaangt uti neste uke. Hmmmm… 🤔

 

6 kommentarer
    1. Får håpe alle startvanskene tar slutt snart!
      Det var da ikke måte på å bli plaget med både det ene og det andre. Vi har hatt litt trøbbel vi også. Fikk med oss en full gassflaske da vi startet på turen, men kjøleskapet virket ikke. I dag fant vi ut at den flasken vi hadde fått med var tom og da vi skulle kjøpe ny, viste deg seg at alle i byen var tomme for gass. Da var det bare å fortsette til neste by og de hadde heldigvis, så nå får vi se om vi får det i gang. Jeg bruker også B12 tabletter og er fæl å glemme å kjøpe ny.😅Nå får vi håpe alt ordner seg for deg.🤗👍🏻

      1. Ja gurimalla, altså..nå bør det ta slutt snart!! Kjipt at dere ble litt plaga, da…men håper det er bra nå etter at dere fikk tak i ny flaske 😊
        Hmm..har ikke erfaring med tabletter..tar sprøyte hver 3 mnd, og BRUKER å være flink til å sørge for at jeg har igjen på resepten, hehe.
        Takk for det 😊

    2. Det skal søren ikke være enkelt tydeligvis….! Problemene står i kø – men tenk så bra det blir når alt blir løst da! God trøsteklem <3

    3. du skulle hatt en 3 liter gassbeholder så du hadde en stund ,du får sjekke ut om det er mylig :=) husker vi reiste på camping med telt da barna var små vi hadde en sånn 2 liter gass og kokebrett med to plater på helt perfekt :=) og slike gassbeholdere får en bytte inn ,billigere enn å kjøpe engangs som må kastes når det er tomt ,krysser fingrane for att startproblemene snart er slutt

      1. Dessverre er det ikke mulig med de variantene jeg har av komfyr(kokeplater) og varmovn. De er kun laga for sånne gassbeholdere som ser ut som sprayflasker. Men får jeg mulighet til det ved ei seinere anledning, skal jeg prøve å få bytta ut i alle fall kokeplatene.
        Takk for gode tanker 😊

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg