FYR VAR DET (nesten) HER..

..av og til lurer jeg faktisk seriøst på å gå tilbake til hest & kjerre..eller bare rett og slett apostelens hester..for duuuuh så irriterende det kan være med disse bilene av og til.

 

Som forleden dag..da jeg dro til øya til søstersen & gubben.
Kongen fungerte akkurat som han skulle, og vi var fremme litt utpå dagen hos dem. Så skulle svigerbrorsan låne bilen min en liten time etterpå, for å kjøre på butikken..og da var kongen død!!
Yepp!! Ikke livsgnist i det hele og store.
Det var strøm nok i massevis, det så jeg på lysstyrken på instrumentpanelet da jeg prøvde å starte..men fikk bare et lite “knepp” når jeg vrei om nøkkelen.

Så jeg krabba meg halvveis under for å sjekke ei ledning som går inn på startmotoren, som har vært løs tidligere – men den satt godt fast..så det var IKKE feilen. 

Da var det bare å kontakte “nødtelefonen” i form av brorsan, det.
Han foreslo å ta av den ledninga jeg hadde sjekka, sette på ei ny ledning som var så lang at den gikk opp i motorrommet, og så ta den borti pluss-polen på batteriet for å se hva som skjedde. 
Joda..da ble det liv i kongen, som brumma vilt for å prøve å starte.

Ok – da var konklusjonen at feilen var i tenningslåsen..noe jeg gjerne trodde på, da den er så slarken at nøklen faller ut og på dørken når jeg kjører, hehe =P

Så dagen etter – i går – fikk jeg starta opp kongen ved hjelp av ei høyttalerledning, og kjørte hele veien bort til broren min for å få han til å hjelpe meg å bytte tenningslås..

 

Har nemlig en god del bruktdeler til bilen min liggende hos han – og siden jeg enda må være forsiktig med armene, tilbydde han seg å bytte den for meg.

Men SÅÅÅÅ skjønner dere – var det noe som ikke stemte helt da vi prøvde å starte kongen etter at delen var byttet. For broren min fikk det typiske “ka-faen-va-det-der” fjeset sitt, og fikk meg til å kikke oppi motorrommet mens han vrei på tenninga.
UPS!! Der var det lysshow og gnistring så det holdt, hehe..

Brorsan gikk under bilen for å sjekke – og der viste det seg at det var ei ledning som går inn på startmotoren, som var fri for isolasjon..(det hvite dere ser bak ledninga med den gule kabelskoen)

 

..ganske så avsvidd her, ja..

 

Det viste seg at den mest sannsynlig har vibrert løs, sånn at det har vært dårlig kontakt, og dermed har det slått gnister mellom de to kontaktpunktene. Og i stedet for at strømmen fra batteriet har blitt sendt rett gjennom ledninga og til startmotoren, har det (ved ett eller flere tilfeller) blitt så varmt av de gnistene at det har gått varmgang i den, og isolasjonen rundt har smelta.

Han tok ut hele startmotoren, og fikk gjort reint og isolert på nytt..

 

..og nå ser det ut til at kongen atter en gang er friskemeldt..og jeg sier bare takk mine skapere for at vi oppdaga det – ellers kunne det i verste scenario gått riktig så ille, og jeg har endt opp med en totalt ødelagt oppbrendt konge..huffa meg, da =O

Yepp-yepp..sånn går no dagan 😉

Ha en superflott onsdag videre da, alle sammen =D

 

#bil #reparasjon #reparere #bilmekking #mekkebil #tenning #tenningslås #startmotor #bildeler #ledning #isolasjon

 

16 kommentarer
    1. Uff..hørtes skummelt ut! men godt dere oppdaget det…ER så lei gamle biler jeg også…min kan jo nå ikke låses..for da får jeg plutselig ikke opp bak døra til hundene…og det er jo sperring fra førersete og inn der…så da står jeg der da..men hunder som ikke kommer seg ut..Nei..er alltid noe…vinduene kan jo heller ikke brukes, for da detter de ned…hihihi…Aaaa…så lei..så forstår deg godt! Ha en god dag! med kongen!

    2. Hei og så kjedelig….er lissom noe hele tida…men godt du og din bror kan mekke….for det renner penger ut…jeg mått skifte kula til vinduspussere nå…nesten 5000 i værsteutgifter…tenk om du hadde blitt isolert på øya igjen…..

    3. Toini: Ja det kunne som sagt blitt en lei situasjon det der..men heldigvis gikk det jo bra. Huff..måtte nesten le litt her..snakk om at vi har to “gamlinger” vi..men godt de ikke faller helt fra hverandre, i det minste..hehe =P Takk for det, og en god dag videre til deg =D

    4. solliv: Ja heldigvis for broren min, sier bare jeg..har ikke hatt råd til å ha en bil som jeg må sette på verksted, for det er jo helt sinnsyke priser. Oh ja – tenk om jeg hadde det..daaaa kan jeg ikke garantere at det ikke hadde blitt en kjellertur, nei..for hutte-tu =O

    5. Ikke bare bare med gamle biler, men enda verre med nye for der får du ikke gjort noe sjøl. Vurdert apostlenes hester jrg også sjøl med nokså ny bil. Det er gor dyrt. Hadde jeg vært alene hadde get blitt å kjøre 4hjuling 🙂

    6. Atle: Helt sant..og det er grunnen for at jeg bevisst har valgt gamle biler – for å kunne reparere uten at det koster skjorta & rævva..og den dagen jeg (mest sannsynlig) må vinke farvel til kongen, skal jeg virkelig ha en ny, gammel bil =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg