IKKE LETT Å VÆRE LAKTO-OVO..

..ok..regner med at de fleste av dere ikke skjønner så himla mye nå, da..så daaaa må jeg forklare litt 😉
Jeg er jo vegetarianer, og spiser hverken kjøtt eller fisk – men spiser meieriprodukter (lakto) og egg (ovo)..derav navnet =)

Men så er saken den, at jeg har vært til hel-sjekk hos legen, og har fått konstatert at jeg har for lav blodprosent (i følge legen, er nedre grense ca.78% – min var 66%), for lite jern (ifl.nedre grense 10 – min var 6) samt for lavt D-vitamin (ifl.nedre grense 50 – min var 22)..

..såååå..det er jaggu ikke greit å leve som man ønsker, nei =P

Men jeg skjønner jo at jeg må ta noen tak for å forbedre situasjonen. Jeg er i utgangspunktet lite lysten på å gå rundt å knaske tabletter for både det ene og det andre, selv om det bare er vitaminer og tilskudd..så jeg har gjort en deal med legen min om å prøve å rette på tingene på en naturlig måte først..dvs.ved hjelp av kun mat.
Vi ble enig om en god måned, og jeg har nå sittet å surfet litt for å finne de beste måtene å gripe an tingene på.

For å starte med selve blodprosenten, frykter jeg ikke at det er et problem. Jeg spiser grove produkter, bønner, linser og gudane veit hva, så den vil garantert rette på seg når de andre tingene kommer på plass =)
 

 

Når det gjelder D-vitaminen, spiser jeg jo mye egg og ost, i tillegg til at jeg bruker meierismør..men må ha ganske mye av det, eks. 4 egg pr.dag..og det kan jo bli rimelig kjedelig i lengden..så jeg tror nok jeg må krype til korset og begynne å spise litt fisk for å ha noe å veksle mellom. Og har da funnet ut at røykalaks ligger på samme kildenivå som eggeplomme, altså mellom 100 og 150 gram for dag..og det tror jeg nok at jeg kan “tolerere” å bringe inn i kosten min 😉
 

 

Så var det jernmangelen, da..det største problemet, sånn jeg ser det. Og der har jeg kommet frem til at jeg akter å begynne å spise innmat. I første omgang blodmat, men også lungemos, selv om den ikke har like mye jerninnhold..og det er jo en genial kilde, for jeg ELSKER begge deler i utgangspunktet. Dessuten akter jeg å hive meg på leverposteien, for dersom valget står mellom helsa og prinsippene mine, velger jeg definitivt helsa 😉
 

 

Med alt dette sagt, må jeg jo ile til å nevne at min grunn for å være vegetarianer IKKE har noe som helst å gjøre med at jeg syns synd på dyrene..tvert om..og jeg fantaserer rett som det er om både bacon og biff, hehe. Men jeg har funnet ut at kroppen min fungerer best når jeg holder meg unna kjøtt og fisk – og dermed ble det et naturlig valg..og derfor har jeg heller ikke noe problem med å innføre litt fra fiske- og dyreriket i kostholdet mitt, dersom det er nødvendig..for det er jo tross alt på grunn av helsa at jeg i utgangspunktet leter etter det som er mest mulig rett for meg 😉

Men nå skal fiske- og dyreriket få være i fred for meg ei stund..har alt fått i meg mesteparten av D & jern for i dag..så nå akter jeg å koooose meg med middagen min – som blir rein vegetar-variant, hehe 😉
 

 


 

Ha en flottersfin dag videre da, alle sammen <3

 

#mat #helse #kosthold #mangelsykdommer #kostmangelsykdommer #feilernæring #blodprosent #jernmangel #vitaminmangel #vitamind #vegetar #vegetarkost #lakto #ovo #laktoovo

30 kommentarer
    1. Veldig bra og spennende innlegg
      fine bilder du har på bloggen din
      du skriver utrolig bra. fortsett med den gode jobben
      Kan du vær så snill ta en tur innom bloggen min :)? Legge igjen en kommentar?

    2. Du gode min, den blodprosenten var ikke bra. Vært der flere ganger selv, og da føler jeg meg fryktelig sliten. Jeg måtte spise tabletter i årevis, for med maten klarte ikke jeg det. Men dette fikser du. Masse grønne grønnsaker hver dag gir jern. Klarer du det du har satt opp her, så ser du snart en bedring tenker jeg. Lykke til.

    3. Ja du må vel ta vitaminer iforhold til slankeoperasjonen…og d-vit? Det må mannen min…uansett fikk han beskjed om…men godt å høre du prøver å fikse det med maten..og at du ikke er så “bastant” med kostholdet…Håper det ordner seg for deg! og lykke til! ha en god kveld!

    4. ja alle disse vitaminene,jeg liker også å få mest inn med mat,men tar kalk for å bremse beinskjørheten.Dvitamin kommer nok opp igjen bare vi får sol,er jo gjennom huden vi lagrer med av det vitaminet,jeg har ennå ikke fått sol,men den kommer nok så snart vi igjen får blå himmel,om enn bare for en bitte liten stund i første omgang :=) lykke til og kos deg med maten

    5. Joachim Hovland Vik: Takk så mye for det =) Joda, titter gladelig innom bloggen din, jeg..alltid moro å “bli kjent” med nye bloggere =D

    6. Mimremor: Ja jeg liker å vite at jeg har gjort absolutt alt jeg kan, før jeg evt.gir opp..uansett hva det måtte være 😉 Tusen takk for det =) Klemz <3

    7. natheless: Ja du kan så si..hun på laboratoriet lurte på hvordan jeg gadd å stå opp om mårran, hehe..men har egentlig ikke følt meg SÅ slapp, derfor mistenkte jeg heller ikke noe. Men nå da jeg er obs på det, akter jeg i alle fall å prøve alle mulige måter å løse problemet på – så heretter kan det bare gå oppover 😉 Takk-takk =D

    8. Toini: Ja egentlig skal jeg det – men jeg har klart meg veldig bra i disse årene uten annet enn B12 sprøyta hver 3.mnd..men etter at jeg ble vegetarianer, ble jeg så opphengt i nettopp det med B12, at jeg liksom har glemt alt det andre…men nå som jeg er blitt oppmerksom på det, skal jeg jaggu gjøre hva jeg kan for å fikse det så naturlig som mulig 😉 Takk for det, og en god kveld til deg også =D

    9. frodith: Nemlig..og derfor har jeg stor tro på at jeg blir å klare oppgaven med å få meg sjøl på beina =) Takk for det..og oooh ja..visst er det godt =)

    10. fruensvilje.blogg .no: Ja det naturlige er absolutt best, syns nå jeg..men det er klart – må man, så må man..men jeg akter i alle fall å gjøre mitt ytterste for å fikse ting sjøl 😉 Heldigvis er jo sola kommet tilbake her nord også – selv om den ikke er akkurat her enda..får begynn å leite den opp, bare armene mine begynner å spille litt mer på lag, så jeg tør å kjøre lengre turer, hehe =D Takk for det.det smakte utmerket =D

    11. Jeg er imponert over hvordan du klarer å sette deg inn i hvor mye du trenger av det ene og det andre for å nå akkurat de målene. Og så er det jo noe med at for mye og for lite er like ille, så veldig greit med en liten balanse der. Og det ser du ut til å ha funnet. Og ingenting er bedre.
      Lykke til videre med dette, snart er du frisk som en fisk 😉

    12. Ja, jeg stussa litt på det kostholdet ditt når du kjørte rundt og lå i bilen….vi andre hadde redda det med en pølse i ny og ne, hehe….blir bra dette. Du må jo spise og få i deg, vitaminer og mineraler og jern og alt det der. Hodekål og kålrabi er også veldig bra….maten i dag så deilig ut.

    13. Eva: ..ja jeg er ganske målretta når jeg først bestemmer meg for noe – og har jo fått erfart at det lønner seg å være grundig i fra starten av, så slipper man mye omattarbeid..egentlig uansett hva det måtte gjelde =) Takk så mye for det, du =D

    14. solliv: Hehe..ja det kostholdet mitt er nok ikke som alle andres bestandig, i alle fall 😉 Men joda, tror nok dette blir bra – og satser stort nå på å få meg sjøl på beina =) Og ja, maten var god den =D

    15. Lykke til. Hos meg er alt som det skal være, og jeg burde dermed være frisk som en fisk! Ingen allergier, aldri tatt en vitamintablett, har alltid tenkt at det er ok å spise litt av alt og da burde en få i seg det en trenger uten tillegg. Men så er jeg altså dritdårlig likevel, selv med blodprøveverdier som er helt toppers. Da er det verre å vite hva en skal foreta seg …

    16. spisogspar: Vel – vil jo ikke måtte gjøre mer arbeid enn nødvendig – så da er det i mitt hode heller ingen grunn til å “vente og se” =D Takk-takk <3

    17. Etdiktomdagen: Jada..fisk er greit, det..og derfor innfører jeg litt i kosten, så får jeg se om jeg får dette til..og havregryn spiser jeg uansett 😉 =)

    18. Marit: Takk for det =) Ja det kan nok ikke være greit når det ikke er noe som kan vise vei for hva som er galt og hvorfor..får bare håpe du finner ut av det etter hvert..i alle fall så du vet hvor du kan starte å ta tak i ting =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg