KRIGSMINNENE PÅ EVENESTANGEN

Hei-hei alle dere flotte folkan der ute..nå er jeg jo ferdig med innleggene fra den siste Lofot-turen min..men har ikke hatt tid til noen store utflukter etter det..er en del spennende ting som skjer i livet mitt for tida – og mer om det, kommer i et eget innlegg om ikke så alt for lenge 😉

I alle fall – i manko for nyere turbilder, tenkte jeg å dele noe med dere, som i alle fall jeg syns er fascinerende..det er fra en tur jeg hadde for noen uker siden, og som jeg enda ikke har fått knødd meg til å vist dere…noe som jeg er glad for nå, da..hehe =P
Det var en spasertur langs en kultursti, med gamle ruiner etter krigen, på Evenestangen som ligger langs Fv721 i Evenes kommune i Nordland.

Det er ganske lett å finne de første – for de er merket som ei severdighet, og ligger rett inn på parkeringsplassen..


 

..og det er mange flere enn det jeg har tatt bilder av – godt over 30 stykker spredt rundt på et ganske stort område.


 

Men personlig synes jeg det har blitt for mange bilder å legge ut..så her er det jeg kan servere dere i dag..som kanskje egentlig er litt i meste laget det også…eller? =D

Starter med et par, tre av de som ligger helt ved veien, der parkeringsplassen er.

 

 

Deretter traska jeg meg over veien og opp mot skogen. Hadde ikke gått mange meterne før jeg støtte på den første..ganske kul, da =)
Hadde tenkt å krype inni – men fant ut at jeg hadde jo ingen til å ta bilde av meg inni åpninga der – og det ble liksom ikke helt det samme å ta bilde innenfra og ut, såååeh….men for så vidt..jaja..kanskje en annen gang..hehe 😉

 

Litt lenger opp var det litt mer å titte på.

Før jeg kom inn på en ganske brei og godt opptråkka sti mellom gamle grantrær, som definitivt har sett sine bedre dager..

Ikke så veldig langt innover, kom det til syne mange flere ruiner – men jeg knipsa bare noen få..

 

 

Deretter ble stien mye smalere, og det bar mer oppoverbakke i terrenget.

Plutselig kom jeg til foten av ei kul steintrapp – som også er merket og tilhører ruin-samlinga..telte mens jeg gikk – og det er faktisk 52 trinn til sammen oppover der..for et arbeid de må ha hatt, når de styra med dette på 1940-tallet..uten alle de moderne innretningene man har i dag, for å hjelpe seg med =)

Til slutt var jeg oppe på toppen av trappa, og tusla meg videre inn i skauen..her syns jeg det var vanskeligere å lokalisere de forskjellige punktene – men fikk nå knipsa et par stykker..

 

 

Så som dere ser, er det masse spennende å finne, dersom du tar turen til Evenestangen Kystbatteri – og vandrer litt rundt blant gamle krigsminner =D

Takk for følge – og ha en nydelig torsdag <3

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdagsliv #hverdag #tur #fottur #spasertur #minner #krigsminner #ruiner #severdighet #evenestangen #evenes #nordland

14 kommentarer
    1. frodith: Takk for det =) ..hihi..ja hemmeligheter er veldig spennende – så jeg må vel avsløre min om ikke så alt for lenge 😉

    2. Moro å oppleve litt historie samtidig som man er i fin natur :)) Mannen her er veldig intresert i alt som har med krigen å gjøre..jeg hadde nok vært mest opptatt av å ta bilder av det..hehe.. Spennende og fine bilder du har her.. Spent på hva som skjer i livet ditt..håper det er mye positivt da <3

    3. annebe: Ja det er i alle fall mye hyggeligere å finne gamle ruiner og historiske saker og ting – enn at det plutselig dukker opp et eller annet nymoderne midt inni skauen, hehe =) Ok – ja da hadde han nok funnet mye spennende her 😉 Takker så mye for det =) Og joda – såpass kan jeg avsløre alt nå, at det er positive ting som skjer 😉 <3

    4. ja det er spennende å oppdage krigsminner,det fant vi også da vi kjørte til Nordkapp,bare att det vi fant var på vei mot Kautokaino,vi snudde faderlig for for vi var nær blitt oppspist av svære mygg da vi skulle inn i skogen hi hi.Synes du viser oss fine bilder,og såpass mange måtte vi få se hi hi

    5. fruensvilje: Helt enig – men ikke fullt så hyggelig når man blir angrepet av mygg, hehe =D Takk så mye for det =) ..hehe..ja det var det jeg også fant ut – hvis ikke, hadde det jo nesten ikke blitt noe inntrykk i det hele tatt =D

    6. Så mye fine bilder! med masse krigsminner! så flott at det er samlet så tett på et sted! 🙂 Spennende med lat som skjer i livet ditt!

    7. dvergpinschere i mitt hjerte: Tusen takk for det =) Ja det er litt kjekt med akkurat de der – fordi det er så mange – så får man liksom ei hel historie ut av rundturen =) Oh ja – spennende og gledesfylt =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg