TING SOM IKKE KAN EKSISTERE UTEN HVERANDRE

I dag er jeg altså ekstremt tungrodd med å få ut noe fornuftig her på bloggen, men sånn er det nå bare av og til. Jeg har vært oppe i timevis alt, og har både vært utenfor døra og supa luft OG tatt oppvasken. Dessuten har jeg snakka lenge-lenge med søstersen, og det gjorde godt.
Men tilbake til dagens første innlegg. Jeg ble nemlig sittende å tenke på livet og hvor avhengig enkelte ting er av hverandre. At noen ting kan man ikke kjenne og føle på uten også å ha kjent og følt på det motsatte først. For hvordan kan man vite forskjell på lys og mørke om man aldri har opplevd begge deler?
De aller fleste har vel hørt om Yin & Yang? I alle fall vil jeg tro at alle en eller annen gang i livet har sett symbolet som representerer de komplementære prinsipper i livet.

Jæklig fine ord, ja? Det betyr bare veldig enkelt forklart at to ting forsterker hverandre og som, når ting er i balanse, rett og slett frem bringer frem det beste i hverandre. (Jada, veldig simpelt forklart) Saken er i alle fall at det ene kan ikke eksistere uten det andre.
Bare tenk på eksempler som:
Natt og dag
Foran og bak
Glede og sorg
Kald og varm
Aktiv og passiv
Kjærlighet og hat

Og lista bare fortsetter. Selvfølgelig finnes det “gråsoner” der ting flyter litt mer over i hverandre. Som for oss her nord for polarsirkelen som har både mørketid og midnattsol. Men selv om dagene er mørke på vinteren og nettene er lyse på sommeren, er det likevel et skille på natt og dag.
En annen “gråsone” er årstidene. De flyter jo over i hverandre, som i Yin & Yang. Litt sort i det hvite og litt hvitt i det sorte.. Neste setning har jeg henta fra nettet: “For eksempel kan man i filosofien beskrive sommer som full yang, høst som overgang fra yang til yin, vinter som full yin og vår som overgang fra yin til yang.”

Og detta satt jeg da å funderte på her på mårran..
Jupp, jupp..dett var dett for denna gangen.

Ha en flottersfin tirsdag alle sammen ❤ CU L8R

2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg