BYGNINGSDIREKTIVET ER VEDTATT.. HVA VAR DET JEG SA??

Heisann i kveldinga folkens. Jeg leste akkurat på nettet at det omstridte bygningsdirektivet som jeg bubla om i det innlegget HER allerede for over et år siden, nå er vedtatt i EU. Dere husker kanskje det som skal få ned energiforbruket i bygninger i EU-land?

Kilde: Nettavisen

Vel, nå er jeg bare innom en bitteliten tur for å spørre de av dere som hele veien har sagt at det kommer ALDRI til å skje..det KAN de ikke gjøre..og det vil ikke anfekte MEG fordi Norge er IKKE med i EU..og bladdi-bladdi-blah!! Hva var det jeg sa? Viss pokker kan de gjøre det – og nå er det gjort..

Og da har lille duste-Norge slapseføre vær så god å høre etter.

Vel – In Your Face tenker jeg.. Selvfølgelig er det lov å håpe at dette får et mye mildere utfall enn det scenarioet jeg ser for meg, men med tanke på hvordan denna regjeringa allerede er på tur til å totalt rævkjøre de svakeste i samfunnet, er det faktisk ingen ting som kommer til å sjokkere meg når Norge begynner å komme med løsninger.

Nå er det garantert mange som vil ta til motmæle og komme med både den ene og den andre forklaringa eller bortforklaringa på regjeringa sine vegne. Men dere kan komme med så mange forklaringer dere bare ønsker. Realiteten er at dette kommer til å gå jævlig hardt utover alle, og spesielt de som har minst fra før. Jeg synes faktisk vanvittig synd på alle de som sitter med eldre hus som de allerede sliter med å holde i orden. Det “kreves” at det skal komme støtteordninger som dekker 30% av regningen..i form av mva-fradrag og skattefradrag for det som blir gjort. Hva pokker hjelper det?

Ha meg unnskyldt, men INGEN av de jeg har i min omgangskrets er i stand til å stå for minimum 500 000 for å oppgradere et hus de neste 6 årene. Hva skjer når folk ikke klarer å gjennomføre dette, mon tro?
Eller nei, det er vel ikke noe å bry seg om fordi regjeringen kommer jo ALDRI til å tvinge folk til verken det ene eller det andre..for det KAN de jo bare IKKE gjøre… (sarkasme, om det er nån som ikkje skjønte det.)

Okey.. det var dagens utblåsing. Tekstene jeg har lagt ved overfor er bare plukka ut litt hist og her av artikkelen jeg leste, så om dere vil lese hele greia sjøl jeg legger ved linken HER. (og håper den fungerer)

Ha en riktig flottersfin kveld videre da i det ganske land ❤ Sov godt og drøm søtt når den tid kommer.

7 kommentarer
    1. Så spørs det hva sier våre politikkere, det er noe som sier at vi er ikke medlem av EU, så EØS kontrakten den må bare sies opp.
      Det er vel ikke et EU land som har så mange boliger som er isolerte så godt som en Norsk bolig, vi kan bare ta vindu, det er få lang i EU som har hatt isoler vindu siden min mor bygde nytt i 1957 de fikk noen av de første som fikk slike vindu med to lag Termopan vindu het de den gang og var banebrytende.
      Så Norske hus de er garantert mer isolerte enn de flest i Europa, de katastrofen i Spania det hele blokka ble overtent på minutter i et inferno i flammer da flammene antente isolasjonen som de legger utenpå ytterveggene, det gjør de også i Portugal for å holde kulden ute i stedet for å isolere innvendig så legger de isopor på ytterveggene siden den er brannfarlig. Hadde mang en diskusjon med portugisere de 2,5 årene jeg var der hvor lite dette hjalp, dere må jo varme opp en tykk murvegg før dere får nytte av isolasjonen og hva om det tar fyr i dette utvendig som er som er like farlig som bensin om det tar fyr, ja men da brenner det ikke inne sa de. Så dem dette blir dyrest for er nok Europa men det spørs hvordan våre myndigheter tar dette og takstmenn når et hus skal selges.
      Da kan de komme med en lov som sier, nei dette huset tilfredsstiller ikke bolig kravene og får ikke omsettes før det er oppgradert til å bli en lovlig salgs vare, da vil mange få et problem, derfor må det legges ned veto mot EU og denne loven om de sier at Norge må ta den inn i våre forskrifter.

      1. Ja det skal bli veldig interessant å se hva politikerne kommer til å gjøre. I følge den artikkelen som jeg refererte til har de færreste boliger her i Norge energiklasse A og B.. det vil si at det er enormt mange hus som må oppgraderes etter de standardene som EU har bestemt.. faktisk hele 1,2 millioner hus. Da nytter det nok dessverre lite at både du og jeg syns de norske husene har god standard. Men at vi stiller oss mye bedre enn de fleste andre land, ja det tror jeg virkelig. Det var jo tatt opp litt om akkurat det at verdien på noen hus vil stige, og sånn som det ser ut pr i dag så vil de ikke gi seg før de har trampet igjennom at absolutt alle hus skal oppgraderes etter deres retningslinjer.
        Det er rett og slett makabert å tenke på, og jeg er enig i at det absolutt burde legges ned veto mot EU..men siden vi dessverre allerede er et EØS-land har jeg liten til ingen forhåpning om at vi skal gå ut av hele greia igjen.

    2. du skriver som du akkurat kom ut fra første klasse du burde lære deg og skrive mer seriøst, du burde finne mer en bare noen få kilder som man ikke kan stole på.

    3. Ikke så vanskelig å skjønne hvor dårlig dette forslaget er.
      Årlig besparelse : 10.000 kw/t . Investere 1.000.000
      Penger spart på fyringsutgifter : kr 2,00 pr kwt inkludert nettleie = kr 20.000
      Renteutgift : 5% av 1.000.000 = kr 50.000
      Årlig tap : 50.000 – 20.000 = kr 30.000
      Hvem i huleste er det som tror og regner på hvor lang tid det vil ta å tjene inn denne millionen ?
      Og om staten går inn og betaler alt ( noe de ikke gjør) blir det like dumt, det er våre skattepenger de ville betalt med

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg