SYV MAGISKE PUNKTER

I 1994 kom ei ny severdighet langs Kystkulturveien i form av en skulptur i Skånland kommune i Troms (egentlig er det et prosjekt for Nordland – men Troms har fått “sniket” seg inn i det)
Skulpturen – som er kalt “Syv Magiske Punkter” – er laget av en finsk kunstner, og i mangel på fornuftige ting å gjøre, fant jeg ut at jeg skulle ta meg en tur å se hva disse magiske punktene er.

Nei – jeg har enda ikke – etter alle disse årene vært å sett den…før nå.
Og selv om jeg for min egen del, ikke på noen vilkår klarer å skjønne poenget hverken med skulpturen – eller gleden av å plassere en gedigen “rustklump” i fjæra, skjønner jeg jo at man er forskjellige – og at noen finner den både vakker og interessant. 

Her er en liten beskrivelse jeg fant på nettet..

“Skulpturen Syv magiske punkter ligger på en liten halvøy, vendt mot stedet hvor midnattssolen kan sees full av magisk strålekraft i løpet av sommermånedene. Sirkelen som gir skulpturen dens ytre form er som en gjenspeiling eller skygge av selve solskiven. 

Mens den ytre sirkelen forteller om solen, minner de intrikate mønstrene inni sirkelen f.eks. om naturformene i landskapet rundt. De forteller også noe om hvordan symboler har sin opprinnelse i naturens former. Den scenen som oppstår får et rituelt aspekt. 

Skulpturen er også preget av det glødende røde jernet, og hvordan det hele forandrer seg med årstidene. “

…hmmmm…javel da..hvis dåkker si det, så.. =P 
 

Er lagt til rette for å kunne sitte å kose seg på parkeringsplassen..greit nok, det.. =)

Der nede – mellom trærne – kan man skimte..tingen..

Etter å ha sloss meg gjennom et stykke med meterhøyt gress, fikk jeg et litt klarere bilde av…tingen..

Ser der ja..hopp & sprett over litt steiner og tang – og vips..nesten fremme ved..tingeeen =D

Og DEEER er den – i all sin prakt…skulpturen (haha..du trudde garantert æ sku si tingen nu 😉 =P

 

Tja-ja..det var nå også noe å gjøre, en grå og regntung dag i nord-Norge 😉

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdagsliv #hverdag #mandag #ukedag #nyuke #kystkultur #kystkulturveien #severdighet #kunst #kunstverk #jern #rust #natur #fjæra #skånland #troms

6 kommentarer
    1. Hehe e mangler et sanse for slikt kunst e og 😀 Det va ikke noe saerlig fin i mine oyne. Men smaker e jo forsjellige =)

    2. Er jo litt flott med sånne små kjennetegn..men ja..den passet jo liksom ikke helt inn syns jeg…Men kunst er kunst….Er gjerne sånn..det man har i nærheten..ser man sjeldent…

    3. dvergpinschere i mitt hjerte: Joda, du har jo rett i det..kunst er kunst – og det er vel ikke alt man SKAL skjønne seg på, hehe =) Og sånn egentlig burde man vel bli litt flinkere til å se det man har “rett utenfor stuedøra” =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg