1 MÅNED I BILDA.. & NOEN ORD

Yezz..da var det klart for enda et nytt innlegg fra den gamle bloggen. Alle de andre ligger under kategorien GAMMELT NYTT..
Dette er posta i november 2014 – og det tok veldig lang tid å få lagt over, da det er masse – MASSEEEE!!! bilder fra nord til sør – hovedsakelig i fra Norge, men også litt fra Sverige..
Og en annen ting – for de som egentlig ikke veit så veldig mye om meg og min rastløse sjel, og som kanskje ikke forstår hvorfor jeg hele tiden “maser” om å være på farta – så forteller dette innlegget – om èn enkelt måned av livet mitt, det meste om hvordan jeg er som person.. innerst inne

Sånn.. da er dere advart 😉

1 MÅNED I BILDA..& NOEN ORD

Hei-hei folkens – da var det jaggu et nytt innlegg på gang her…dette blir i hovedsak en bilde-blogg…for jeg har farta rundt mer eller mindre i en måned nå, og tatt en haaaaug med bilder…og sjøl om det er mange bilder som får æren av å havne her – har jeg sikkert 4 ganger så mange som ikke slapp gjennom nåløyet..

OG…ingen av bildene denne gangen er redigerte eller har vannmerke/copyright-merket mitt – det ble rett og slett for mye å gape over når jeg kun har mobilen å jobbe med..(æ vil ha nyyyy laptop!!!!)

I alle fall..etter at jeg kom meg til nord-Norge sist, har jeg i grove trekk gjort følger:

Vært på Andørja hos mor mi og hjulpet henne i huset – vært på venninnefest(er) – vært oppe mot Lyngsalpene (sjøl om jeg ikke fikk sett så mye der, for kvelden og mørket kom som julekvelden på kjærringa for meg) – har vært i distriktene rundt Ibestad og Harstad å surra – på fantastiske Andøya – gjennom Sverige fra nord til sør – og så på vakre vestlandet før jeg havna oppe i Harstad igjen..

Så her kommer bildene – og litt forklaring hist og her..kos dåkker ❤
Nesten fullmåne over Harstad tidlig i oktober..

Et av yndlings-stedene mine for å campe – Altevågen (Trondenes/Harstad)

Ettermiddags-strekk i Tjelsdsundet (Harstad)
På tur hjem til vakre Andørja for å besøke mamsen.
Fjæra på Årbostad – like bortfor huset til mamsen min..
Har bodd litt hjemme hos mamsen i støytan sia jeg kom til nord, for å hjelpe henne med diverse ting & tang i huset – og en dag tok vi oss shoppingtur til Sjøvegan med café-besøk og hele pakka ❤
DRONNINGA
~Andørja~
Utsikt mot Andørja fra Rolla
De som har fulgt meg gjennom de siste månedene, vet jo at bilen min – Henry – er blitt omdøpt til gaffaprinsen, fordi jeg har teipa han sammen over det hele etter hvert som han er blitt utsatt for mye rart – og mens jeg var på en kjøretur en av gangene jeg var hjemme på øya nå – møtte jeg en bil hvor sjåføren trodde han eide veien alene – og dermed tok jeg speilet på passasjersida.. yepp…frem med gaffaen igjen

Huset til mamsen…med et ubebodd “spøkelseshus” oppi bakkan – kun brukt en liten måned i året….
…og gammelgarasjen nedenfor huset til mamsen
Fremdeles på fine Andørja – Pollen i Straumbotn
Når jeg hadde vært noen dager å surret sammen med mamsen og styra litt, kjente jeg at rastløsheta tok meg igjen – og fant ut at jeg skulle ta meg en tur til Harstad og besøke venninnen mine…joda – var å surra sammen med dem et par dager – men så fant jeg ut at jeg skulle kjøre opp mot Lyngsalpene…ooooki…som tenkt så gjort – og fant bl.a dette utrulig kule, gamle huset oppi landet – ser nok litt små-skummelt ut, kanskje – men var  ganske så spøkelsesfritt etter det jeg kunne være..

Målet den dagen var altså Lyngsalpene – meeeen..jeg tenkte jo ikke på at det blir rimelig raskt mørkt i nord nå – så derfor rakk mørket å komme før jeg kom meg frem – og dermed fikk jeg sett minimalt og tatt enda mindre bilder – så derfor returnerte jeg bare tilbake til byen og mere helgekos sammmen med tuppelurene mine i Harstad..

Etter noen dager kjørte jeg tilbake til Andørja og fortsatte min misjon med å hjelpe mora mi med forskjellige ting… meeeeeen…atter en gang tok rastløsheta meg – og nå pakka jeg i bilen for å være borte i allefall en måned – og satte kursen av øya… det eneste jeg visste, var at jeg skulle innom byen (Harstad) for å være litt sammen med sønnen min før jeg kjørte vekk…
Den natta var det et nyyyydelig vær ute – med en fantastisk stjerneklar himmel og masse nordlys…så jeg campa på Gratangsfjellet, kledde meg godt og tok med meg litt “numsenams” og klatra opp på taket på bilen og satte meg for å studere himmelfenomenene…kooooooz ❤
 Småkaldt men vakkert når jeg våkna om morgenen.
Etter frokost, tøfla jeg meg ned fra Gratangsfjellet – og siden jeg hadde veldig god tid på meg før jeg skulle treffe guttungen, valgte jeg å sette kursen mot Narvik først – og stoppa bl.a her – like utenfor Bjerkvik – for å strekke litt på beina og ta meg en kopp kaffe..
Tilbake i Harstad-byen, tok jeg og guttungen oss en lengre kjøretur…han kjørte (øvelsekjøring), så jeg fikk tatt et lite bilde av fine Grytøya, på tur ned fra Aunfjellet mot Aun og Elgsnes
Mæ & gullet ❤
Etter å ha surra litt med guttungen, satte jeg nesen ut av byen og mot Andøya…den natta overnatta jeg i Vestbygd – et sted jeg ikke har vært på…eeeeeh…maaaaange år – men av en eller annen grunn ble de bildene jeg tok der, ødelagte..snodig…så det eneste jeg satt igjen med, var dette – som er tatt om morgenen – et godt stykke utfor Vestbygd…
…ja og så ble det en selfie av ei forblåst Turbotøtte-Trolltufsa
Etter et særdeles forblåst forsøk på å innta frokost, satte jeg nesen mot Andøya….ooooooh..har vært helt på tuppa etter å dra tilbake dit, etter at jeg var der for første gang i november i fjor… det rare da, var at jeg – som ble sendt dit i forbindelse med jobb – kjørte feil og havna da på den siden av øya jeg egentlig ikke skulle sett..øya gjorde sitt ytterste for å skremme vannet av meg – med solid, jævlig vinterstorm som prøvde å sope meg av veien, og så tett snødriv at jeg måtte prøve som best mulig å peile meg inn fra brøytestikke til brøytestikke for å holde meg på veien…MEN – av og til ble det litt opphold inni alt vær-kaoset…og det jeg så da, holdt på å ta pusten fra meg, og fikk meg nesten til å kjøre av veien…derfor gledet jeg meg som en unge til å se øya i høst-prakt (mi favoritt-årstid)…og en ting er sikkert – en gang skal æ bo der…bærre seeee så fantastisk..
Detta lille fyrtårnet og omgivelsene rundt, fascinerte meg over måte – så det endte opp med at jeg campa der den natta…skulle egentlig ligge i sovepose nede ved tårnet – men der blåste det så innmari, at da har vel både jeg og soveposen blåst vår vei som en anna, lilla ballong…
Måtte opp en liten tur i toppen av tårnet – bærre sånn derfor….er nå heldigvis ikke det høyeste fyrtårnet i verden, da….hehe
Siden det ikke ble noe av å ligge nede på bergene, rigga jeg meg til nede i et lite dalsøkk – og selv om det var mye vind der også – var det fantastisk å ligge der å gløtte rett opp i stjernehimmelen om natta..
Spooky Straw!
Fantastiske mårrafarga – selv om mobilen ikke klarte å fange det sånn jeg så det..
GOOOOOD MÅRRA 😁
Etter frokost, tok jeg meg en solid “spanings-runde” i området…og fant bl.a ei kul, lita grotte…DER kan æ campe neste gang, hehe..
Så – etter å ha surra i allefall 18 timer nede i fjærsteinene – kjørte jeg videre – og rundt hele øya, før jeg kursa meg vekk derifra…og her er litt av resten av den turen..
(jada-jada…æ og gamle hus……)
Dverberg kirke…mest sjarmerende kirka æ har sett – ever!
Når jeg var ferdig med å surre på Andøya – hadde IKKE lyst å dra der i fra i det hele tatt – dro jeg en kjapp tur tilbake mot Harstad – nærmere bestemt til broren min i Kvæfjord, og var der over natta…
Etter en særdeles morsom kveld/natt sammen med han, ene nevøen min og en kompis av familien, dro jeg med friskt mot videre…..kremt…litt av en frokost, da…
Hadde bestemt meg for å sette nesen sørover igjen, til søstera mi – for å feire Halloween..hadde med meg 3 fulle esker med Halloween-pynt som har stått på lager hos broren min, etter at jeg begynte å flytte på meg i høst – så detta så jeg frem til… og siden jeg nå har kjørt Norge opp & ned og att & frem noen ganger nå, bestemte jeg meg for å ta Sverige nedover…her har jeg meg et lite stopp for å strekke en kranglevoren rygg…flott utsikt over den enorme Torneträsk
…var jaggu masse sny i nord-Sverige…
..og jaggu mye rart å finne i de svenske skoger, gitt…hehe
..kom ikkje så mykkje som et 17.mai-tog….
Sløving med mårra-kaffe i sola…nå nede i sør og heilt snørfritt..
Tatt der jeg campa siste natta før jeg kom helt ned der jeg skulle krysse grensa i sør-Sverige…fant aldri ut hva det het der – men vakkert var det..
Ikke det beste bildet fargemessig..men utrulig fint var det som sagt der..
Gjett om æ kosa mæ på dissa turan ❤
Så var jeg jaggu kommet meg over på norsk side igjen – og begynte å nærme meg gammel-hybelen og søstera mi…
Jupp-jupp…så var jeg tilbake i Finnskogan, da… og fikk tusla meg hjem til Frysjøberget…men der viste det seg at – for det første var søstera mi og gubben på tur bort for dagen – og i tillegg var det mulig de ville finne på noe spooky for seg selv på Halloween…så jeg tenkte hmmm…og atter hmmm…visste jo at venninne mine oppe i Harstad skulle feire – og hadde veeeeeldig lyst til å ha meg med…så hva tror dere da at turboen til Trolltufsa fant ut??? Jeppz..jeg fikk lempa av eskene med pynt – slengt i meg litt mat – og satte kursen nordover igjen…halleluja og litt i mente…
Men først var planen å ta meg en tur innom vestlandet – har en superkompis + et par bekjente som jobber på båt “på den sida av landet” – og siden jeg ikke har vært så innmari mye å farta på de kanter før, var planen å suse innom kompisen før jeg kursa meg helt nord.. yupp…dundra avgårde, og fant meg en flott plass å campe om natta…og våkna til et utrulig flott skue..
Aner ikke hvor dette er – annet enn at det er på Vågsøy – men fy pokker så fint, da..
Så surra jeg litt rundt der på vestlandet, da..og tok en kaffe med kompisen min og hilste på de to andre bekjente…ombord i en båt…eeeeh…hehehe…meg og min båtfobi, da…som heller kjører via Sverige og inn i Norge igjen, for å slippe ferga Lødingen/Bognes – som er på under en time…men utrulig nok – før jeg kom derifra, var jeg så kurert som det går an å bli – så ikke bli forfær om dere en vakker dag leser en blogg om Trolltufsa på husbåt, hehehe..
Vel – så var det veien videre da…skulle som sagt egentlig bare en snartur innom kompisen min – men så fikk jeg spørsmål om å være litt sjåfør under veis – noe som da var helt ok…meeeeen…for å gjøre ei lang historie kort – under en kjøretur – der det heldigvis IKKE var meg bak rattet – gikk hjullageret til svartens – og vi klarte så vidt å få lirka bilen tilbake til kaia der båten lå fortøyd…og med tanke på hvor mye som måtte gjøres med “gaffamobilen” som den nå var blitt omdøpt til – bestemte jeg meg for å skrote hele greia..så da var utfordringa å komme meg til nord-Norge med alt pikk-pakket mitt, da…hehe…det viste seg at beste løsninga ble at jeg leide bil fra sør-Norge…fikk søstera mi og gubben til å kjøre den oppover og plukke meg opp – og så kjøre meg til Harstad – for så å returnere sørover…djiiiizess…for et styr…men opp kom jeg til syvende og sist…

Og her er siste bildet som er tatt av gaffamobilen Henry “gaffaprinsen” Ford ❤

RIP!
Så nå sitter jeg her da – i skrivende stund har jeg kræsja hos bror min – men har fått låne “hybel” hos han som jeg flytter inn i etter helga, og er meninga jeg skal bo i nå i vinter…og ny bil får jeg oxo straks – så nå er alt bærre lækkert.
Vinterhybel´n 😊
CU L8R
Ps..all ære til deg om du hang med helt hit..det er jaggu imponerende ❤
2 kommentarer

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg