TRENING FØR TUR

Yepp..nå er det vår i nord. Heldigvis, for nå begynner jeg virkelig å glede meg til snøen smelter så mye i høyden at jeg kan begynne å gå på fjellturer igjen. Jeg har SÅ mange planer om topper og tinder jeg har lyst til å bestige i år, både “gamle kjente” og nye, spennende.
I tillegg har jeg planlagt en langtur nærmere høsten, men den får dere vite mer om etter hvert.

I alle fall, jeg gleder meg som bare det til jeg kan begynne å gå på skikkelige fjellturer igjen, men siden jeg har holdt meg i ro gjennom en lang vinter er det lurt å begynne i det små og ta litt kortere turer først. I så måte er jo Keipen og Litlehornet på Aunfjellet geniale. Og ikke minst ser jeg nødvendigheta av at ryggen må begynne å bli vant til å bære tung sekk igjen, pluss at beina, da spesielt anklene må bli litt vant til ulendt terreng før jeg beveger meg skikkelig i høyden. Det er ikke sikkert at alle er klar over det, men når man begynner å komme opp i rundt 700 høydemeter og høyere er det veldig ofte at man støter på store områder med stein i forskjellige størrelser. Som her.. første bildet er et veldig dårlig bilde nesten på toppen av Årbostadtinden på 1179 moh, som ligger på Andørja i Ibestad kommune (fant ikkje et bedre bilde i farta). Neste er fra Muen på 1424 moh, som ligger på Venabygdsfjellet i Ringebu kommune, og siste er på tur ned fra Taraldsviktinden på 774 moh, som ligger i Fiskfjorden i Tjeldsund kommune.

Som dere ser er det mye steinur, og jeg liker å sammenligne det med å gå i ei fjæra… i oppover- og nedoverbakke. Derfor har jeg for vane å trene til turer nettopp i fjæra.

Nå er det jo så som så med bakker i fjæra da..naturlig nok. Men noen steder er det faktisk en del høydeforskjeller, og når området er stort nok er det bare å sikk-sakke seg i vei bortover.

Akkurat disse bildene er fra litt tidligere i uka, men nå når det er fritt for snø i lavlandet kan jeg i teorien trene så ofte jeg vil. Foreløpig har jeg sikksakka meg rundt om kring uten sekken, men jeg trur den skal få komme på ryggen allerede neste gang. Pluss at jeg tok meg jo endelig råd til å kjøpe meg nye tursko litt tidligere i vår, og de må gås litt inn før jeg begynner å labbe i vei på de lengre turene. Mine føtter er dessverre sånn at jeg får gnagsår de første gangene uansett faen, og derfor er det bare å peise på med litt sportstape bak på hælene de første turene for å redusere friksjonen litt.

Fiiiine skoan mine ❤ Gjett om de gleder seg til å komme i bruk, hihi.

 

 

2 kommentarer
    1. Smart å legge seg i hardtrening – og å få gått inn skoa! Mye stein i høyfjellet ja – greit å være skodd og ha god kontroll på ankler og knær! God klem <3

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg