MULTEKAKE til ettermiddagskaffen

Etter å ha hatt en ny, fantastisk dag ute i det fri og litt småsurring langs veien for å bruke mest mulig tid, kom jeg meg nå til slutt hjem igjen. Kjente at jeg hadde dessverre fått litt “kjyll” i meg, så det første jeg gjorde var å krype sammen under et pledd i sofa for å få varmen. Etter hvert ble det nesten for varmt, så da måtte jeg på utsida og lufte meg litt..makan..man blir nå aldri fornøyd, hehe.

Men i alle fall, den stunda under pleddet i kombinasjon med trivelig teksting på telefonen og så litt mer frisk luft fikk fart i ho gamla igjen.. så da fant jeg ut her i villa at jeg skulle få brukt opp noen multer jeg hadde stående i kjøleskapet før de ble ødelagt. Kan liksom ikke fryse de på nytt. Så DAAA ble det multekake til ettermiddagskaffen – som nytes ute i sola.

Okey – greit nok, jeg har ikke spist middag enda..men..skitt au og null stress. Kan ta middagen til kvelds jeg.

Her er oppskrifta om dere vil ha.
Jeg laga den i ei 20 cm springform fordi jeg halverte den opprinnelige oppskrifta, så vil dere ha ei større kake er det bare å doble i vei. Dessuten er ikke jeg så veldig gira på skikkelig søte bær-kaker, så her kan dere gjerne øke sukkermengden om dere vil.

MULTEKAKE

65 g mykt smør og
65 g sukker røres lyst og luftig.

Ha i
1 lite egg
125 g hvetemel
1 ts bakepulver
1/2 – 1 ss kaldt vann

Kna inn litt mer mel om deigen blir alt for løs.
Trykk ca 3/4 av deigen ut i forma så den går litt opp over sidene (jeg smurte forma m/smør og strødde mel først)
Ha over multer (eller hva du måtte ønske) til det dekker bunnen.
Rull tynne pølser av resten av deigen og ha på toppen..som rutenett eller hva du enn måtte ønske.

Stekes v/175 c i 20-30 minutter eller til den har fått en fin, gylden farge.

 

6 kommentarer

Siste innlegg