ET BYGDEFENOMEN..eller ER DET GAMMELDAGS?

I dag etter at jeg hadde subba rundt og gjort meg ferdig med mårrarutinene, ble jeg stående å glo ut av vinduet mens jeg venta på at han Mr. Master skulle knø seg ferdig med kaffen min.. og fikk se noe jeg personlig seriøst ikke har sett på mange, mange år..

Et menneske som sparka forbi.. Altså brukte en god, gammeldags spark for å komme seg frem?? Æ blei søkkimponert – GLAD!!

Bildet er lånt fra nettet

Gjett om det kom mange minner strømmende på..fra min egen barndom, der vi susa av sted på to meier..kjørte tog i lang-lang rekke.. Og litt minner fra da guttungen var liten.. Han hadde spark – men allerede da var det utrulig få som faktisk hadde eller brukte det..

Bildet lånt fra nettet.

Og i dag? Jeg veit jo av et par sjeler som har spark, da..men har ikke sett de i bruk..  Og jeg veit jo også at det fremdeles blir produsert sparker – sjøl om de er alt for dyre for min økonomi.. Men hvor er alle folka som bruker de, da? Er spark kanskje bare et bygdefenomen?..eller er det rett og slett for gammeldags?

Uansett.. Jeg ble SÅ glad inni meg når jeg så den personen som sparka forbi utenfor vinduet mitt..og i stedet for å rase av sted og hente kamera og forevige det, nøt jeg synet til h*n forsvant rundt svingen 😊

Har du spark? Og om så – bruker du den?

12 kommentarer
    1. Hei og hå!
      Neida det er ikke noe bygdefenomoen eller gammeldags, tror jeg…… Er det sparkføre er det jo helt fantastisk!!! Her på disse kanter er det nesten ALDRI sparkføre da veiene saltes i hjel eller det som ligger på veiene regner bort like fort 🙂
      Spark er morsomt!!!

    2. kan ikke tenke meg att spark er et bygdefenomen ,heller et fenomen som kun kan brukes på vinterveier som ikke saltes eller strøss kraftig med sand ,her på gården har vi 3 spark og er det sparkføre så er det skikkelig kjekt å ta den frem ,men i vinter har vi kun hatt sparkføre 1 dag og da var sparken fremme

    3. Ser og sjelden sparkstøttinger i bruk, men det er jo et herlig fremkomstmiddel. Undres forresten om vi har en spark i garasjen et sted… Hm kanskje jeg må finne ut av det…

    4. Åååh, gode minner! Jeg brukte spark til skolen hver dag om vinteren da jeg gikk på barneskolen i Bodø. Helt til den ble stjålet. Da måtte jeg gå, og det var langt og luftig langs sjøkanten, skal jeg si deg. Dattera mi har spark, brukte den til skolen i noen år, men det er kjipt når de strør og ødelegger det gode sparkeføret.

      1. Helt enig..gode minner 😊 Er utrulig synd at sparkeføret blir ødelagt med strøing…men hadde de ikke strødd, skulle det vel blitt litt av et “holloy” fra de gående..naturlig nok 🙈😉

    5. Spark er moro – ingen tvil om det! Jeg har en spark som står hos pappa, men her blir det strødd så fort, så det går ikke å sparke dessverre! Er nok kanskje et bygdefenomen nettopp av den grunn???? 🙂

    6. Spark er er herlig fremkomstmiddel, og det brukte vi mye før ja.
      Noen bruker det på Flatåsen, men stort sett strøs det for fort, og da nytter det jo ikke 😀

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg