DET VAR JEG IKKE KLAR OVER – VAR DU?

God langt på dag folkens. Skal ikke skryte på meg at det er skjedd store endringer siden jeg stakk innom her i mårres..men jeg har i alle fall fått spist frokost i mellomtida. Men ting tar tid meg meg i dag, mye fordi jeg har sittet og grubla på alt mulig rart mellom himmel og jord, ting som jeg ikke var klar over. Som hvor langt det EGENTLIG er mellom USA og Russland. Nå skal jeg ikke ytre et eneste ord om krig og elendighet, for det har jeg IKKE sittet å grubla på. Men avstanden.. For det slo meg plutselig at for faen, jorda er jo rundt (yepp, heilt sant, hehe) Så sjøl om i alle fall jeg har tenkt at de to stormaktene har enorme avstander mellom seg, er jo det absolutt ikke tilfelle. Tvert imot er det jo snakk om en så latterlig kort avstand at jeg fikk faktisk litt hakeslepp her. Russland til venstre om noen lurer.

Bildekreditt: NASA

 

De to landene er adskilt av Beringstredet som skiller Kapp Dezjnjov i Russland på det asiatiske kontinentet, og Cape Prince of Wales i Alaska på det nordamerikanske kontinentet. Grensa går faktisk midt mellom de to små øyene i bildet, Big Diomede Island (Russland) og Little Diomede Island (Alaska) og avstanden mellom land på de to øyene er ikke mer enn 5 kilometer. FEM kilometer, liksom..for de lokalkjente kan jeg opplyse om at i følge Google er ferjestrekningen mellom Stangnes og Sørollnes på 13,9 km.. WOW si bare æ!
Og avstanden mellom Kapp Dezjnjov og Cape Prince of Wales er ikke mer enn 82 kilometer..til sammenligning så er det 758 kilometer mellom Nordkapp og Svalbard.

Det var jeg absolutt ikke klar over, nei. Var du?

 

4 kommentarer
    1. Morsomt å ta fram sånt. Vi tenker det er laaaangt til Amerika for oss, men det er jo ikke det for andre som ligger på en annen kant av kloden og grenser til hverandre. Husker vi tok det opp på skolen.Jorda er jo rund den!😁😁😁

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg