KORT OPPSUMMERT..og en hællsikkes masse surk.

..da jeg faktisk ikke har vært i stand til å sitte å blogge side før helga, tar jeg først ei kjapp-kjapp oppsummering av de siste 2-3 dagene. Som faktisk ikke ble heeeelt det jeg hadde sett for meg. Fredagen var supertrivelig, med kaffeslarving sammen med ei venninne på dagen..

..og så var jeg invitert ut på middag av kjæresten om kvelden – og fikk treffe sønnen hans for første gang. Tok ikke noen bilder av det, for jeg syns liksom ikke det falt seg særlig naturlig..

Okey..så langt, alt vél..selv om jeg allerede på seinkvelden fredag begynte å kjenne ei rar murring i kroppen.

Lørdag dro jeg en liiiiten tur ut på oppdagelsesferd i nærområdet – og fant bl.a et koselig lite sted langs Botnelva i nabokommunen Kvæfjord.

Og så testa jeg ut super-macro-innstillinga på mobilen, ved å prøve å ta bilder av iskrystaller…hmmm..her må det øves 😉

Lørdag var også bursdagen til guttungen..

Han ble hele 23 år – og slettes ikke noen guttunge lenger, hehe 🙈😂

Etter at han var ferdig på jobb kl.18, tok jeg han med ut for å spise bursdagsmiddag.

Det var rett og slett supertrivelig, og jeg kosa meg kjempemye sammen med han❤️

Men da jeg var kommet meg hjem igjen, og hadde lagt meg – slo murringa jeg kjente i kroppen på fredags kveld, ut for fullt. Korsryggen slo seg totalt vrang, og jeg hadde ikke nubbesjanse til å klare å sove. Klarte faktisk ikke å ligge heller – så det endte med at jeg måtte stå opp..og halvveis ligge, halvveis sitte i sofa mesteparten av natta. Har ikke den vanlige medisinen min heller om dagen (av økonomiske grunner), kun paracet og ibux – men til slutt roa nå de verste smertene seg, så jeg fikk sove litt på mårrakvisten i går. Da jeg våkna, var jeg litt bedre i selve korsryggen, men ellers var kroppen stiv som ei saltstøtte. Skulle egentlig til sønnen min for å spise bursdagskake i går ettermiddag – men måtte bare innse at det var et dumt trekk, og meldte avbud. Er fremdeles veldig lei meg for det – men trøster meg med at jeg fikk i alle fall noen timer sammen med han på selve dagen hans.

Og i dag – hehe..joda..korsryggen er myyyye bedre, og jeg er ikke på langt nær så stiv som i går – men til gjengjeld har jeg fått noe som kjennes ut som en betennelse i begge skuldrene.. Forbainna mainnkjit!!!

Men i ærlighetas navn, så trur jeg faktisk jeg har en god del av skylda sjøl. For jeg skal innrømme at spesielt de siste 4 mnd etter at jeg ble “tvangsflytta” ut av det daværende samboerskapet mitt, har kostholdet mitt vært ganske rævva..faktisk er det nesten så jeg må krype til korset og innrømme at pr i dag har jeg ikke noe som er i nærheta av å ligne et bra kosthold. Jeg må tenke økonomi i absolutt ALT..og det går dessverre ut over både kvalitet og kvantitet. Og kombinert med at jeg ikke gidder å lage fullverdige måltider kun til meg selv – så består dagen min av det daglige knekkebrødet med kaviar og egg om mårran..og deretter sklir det bare ut. Med unntak av noen få tilfeller, er de eneste gangene jeg har laga meg “middag” (noe varmt å spise), de gangene jeg har vært ute og tent bål..og et par ganger når kjæresten har vært her. Så det mest fornuftige jeg spiser når det er bare meg, er enten riskaker eller noen brødskiver, dersom jeg er heldig og kommer over et billig brød på butikken. Og ellers går det på en svartens masse sukkerholdige produkter. For det er nå bare engang sånn, at jo mer usunn maten er, jo billigere er den som regel.

Så ja, veldig mye av de smertene her er nok sjølforskyldt. For selv om jeg har både Spondylolistese og fibromyalgi, er det urettferdig å skylde kun på diagnosene, når jeg bevisst raserer kroppen min på denne måten. Så da er spørsmålet – hva gjør jeg nå? For økonomien min ER rævva..og den kommer til å være det i alle fall ut dette året. Har ikke mota meg opp til å skrive noe om det enda – men jeg er fri for jobb.. Hvorfor? Ene og alene på grunn av det tungrodde systemet til NAV..og det BLIR å komme et blogginnlegg om det – før eller seinere..

Jaja..pr nå får jeg bare gjøre det beste ut av situasjonen. Selvfølgelig bruker jeg litt penger på drivstoff…men de som kjenner meg, veit at dersom jeg må la bilen stå, og dermed bli fratatt muligheten til å komme meg ut på annet enn gåturer i nærområdet – ja da e det bærre å ro mæ midtfjords og søkk mæ me én gang. Det GÅR bare ikke..så noen hundrelapper for å berge psyken, det akter jeg fremdeles å prioritere..

Meeen..nok surk, nå.. Skal bruke resten av dagen til å pleie kroppen – og er jeg riktig heldig, er jeg heilt oppe og i full vigør igjen i mårra..WOHOOO 💪😊

14 kommentarer
    1. Huff og huff 😢. Jeg er på lavkarbo men gjør det så billig som mulig. Kjøper helst ikke noe på helsekost eller nett. Ønsker å leve på ting jeg får tak i på butikken. Nå prøver jeg å fokusere på at jeg lever ikke for å spise, men spiser for å leve. Så det går i grønnsaker fersk som frossen. Noe egg, billigste alternativ på fisk og kjøtt. Noen ganger halvfabrikata. Hva om du lager opp middag for flere dager og fryser ned. Litt sånn bacic ,så er det fort gjort å hive sammen med litt grønnsaker. Kanskje ikke så spennende. Et lite tips hvis du skal spise ved bålet. Ta fisk/ kjøtt og grønnsaker opp på formiddagen. Krydre og pakk det inn i folie. La det ligge på bålet en stund. Det å prioritere å komme seg ut er kjempe viktig. Masse lykke til kjære deg. 🥰. Håper alt ordner seg for deg. Stor klem ❤

    2. Takk så mykkje for tilbakemelding❤️ Å ta opp mat i forkant før æ drar ut, e ikkje et problem..når æ har mat å ta ut av fryseren. Og som æ sa i innlegget, så e det nettopp på bålet æ lage mæ mat, så det e under kontroll.. Men å lage ferdige retta, er værre..bla fordi æ kan ikkje huske sist æ kunne ta mæ råd til å kjøpe verken grønnsaker eller andre produkta som kan brukes..heller ikkje frukt.. Det e kanskje veldig vanskelig å forstå, men når æ har brukt litt penga på drivstoff, har æ i snitt 1000-1200 kroner å leve for i mnd. Til mat, medisin og uforutsette utgifta..Det æ drikk av alkohol nu, e d kjæresten som kjøpe..og ellers e æ stort sett slutta me det meste 🤔😊

      1. ..veeeell, det kan i alle fall virke temmelig håpløst, dersom jeg tillater meg å tenke for mye på tingene. Men som den evige optimisten jeg er, så er jeg temmelig sikker på at detta går seg til 😊 Blir bare litt ekstra satt ut når kroppen ikke vil lystre 😉 Tusen takk for det ❤️ Klemmerz

    3. hmmm skulle tro du kunne være 100% ufør og samtidig ha lov til å tene 70 000 ved siden av ,jeg har iallefall trodd det .Har du ikke mulighet til å søke om hjelp til å betale for husly?det også trodde jeg var noe en kunne få stønad til ,håper ting går seg til ,men mat må du ha ,ei som er på insta skriver om hvordan en kan lage gode og fullverdige middager for 25 kr dagen ,hun skulle du fulgt ,desverre hvet jeg ikke hva hun heter,men du kan prøve å google det da

    4. Vel, litt er det lov å jobbe..men det et 40000,ikke 70..det ble endringer i regelverket for 2 år siden. Problemet nå, er at av de 40 jeg har lov til å tjene i år, må feriepenger av inntekter i fjor trekkes fra først..og siden jeg jobba veldig mye i fjor – er jeg alt oppe på det tillatte beløpet i år, siden jeg hadde en del vakter i desember. Jeg kan tjene mer, dersom jeg oppgir til NAV hvor mye jeg vil tjene på hele året, så de kan trekke ca 48% av det gjennom hele året. Og det er her ting blir vanskelig, da det er klin umulig for meg å vite hvor mye jeg kommer til å tjene.. Og økonomisk hjelp får jeg ikke, det har jeg prøvd før – blankt avslag, med beskjed om å droppe regninger og be familien om hjelp..
      Ellers er det sikkert mange kjekke oppskrifter hun på insta har..men jeg har ikke råd til en middag til 25 kr dagen..da skal jeg i alle fall glemme å ete andre måltider. Ei mager trøst er det i alle fall, at jeg veit at dette ikke er en varig situasjon..max et år, så bør ting begynne å rette på seg 😊😊

    5. Oppsummert en veldig koselig helg med sønn og kjæreste og alenetid 🙂
      Men kosten og helsa…. ja det er også viktig – og det gode er jo at du ser det selv – og kan gjøre noe med det.
      Og dette med å pleie psyken – ja det er jo alfa og omega det <3

      Lag deg en fin fin tirsdag!

    6. Trist å lese at sliter slikt med økonomien. Kosthold må fikses, hvis ikke går det helt galt vet du! Må vel være noe du kan tjene noen kroner på. Klikk klikk her på blogg gir noen kroner. Pante flasker er skattefritt…
      Du må rett og slett begynne et sted! Det er tidlig i februar og kan ikke ha det slik i hele 2021. Det sier seg selv! Har du gransket alle utgiftene dine? Selge noe. Strikke sokker og selge. Husker jeg strikket kluter og solgte jeg! Finn på noe, vri hodet ditt alt du kan! Og jeg sier igjen – ikke flaut å lage en spleis! DU MÅ TA GREP! Mange god klemmer fra meg..

      1. Beklager seint svar..men i alle fall..det er nok lettere sagt enn gjort å finne noe å tjene noe på sånn umiddelbart, men noe vil jeg garantert gjøre sånn på årsbasis. Men å pante flasker..vel..jeg er ikke særlig lysten på å ta andres “avfall” nå i disse koronatider..meeeeeen..æ står han av 😉 Klemmerz ❤️

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg