OPPSKRIFT PÅ JULEBRØDENE

Tidligere i dag kosa jeg meg med nybakt julebrød med hhv brunost og den nydelige, hjemmelaga mandarinmarmeladen jeg fikk av ei venninne her om dagen.

Mens jeg spiste og kosa meg leste jeg gjennom litt kommentarer, og fikk et ønske/forslag om å dele oppskrifta mi på brødene jeg laga i går. Og det gjør jeg jo så gjerne. Jeg bruker litt sånn “ok, da må æ ha litt ekstra av det, eller mindre av det” metoden, men her er såmm bortimot nøyaktig det jeg gjorde i går.

OPPSKRIFT JULEBRØD 

1,5 kg mel

9 dl kjølig (ikke iskald) væske.. jeg bruker ei blanding av 6 dl vann + 3 dl H-melk

2 små egg

(litt under) 1 pose tørrgjær

225 g sukker

1 ts salt

3 ts kademomme

1 pk rosiner (250-300 g)

225 g mykt meierismør

Jeg starter med å legge rosinene i kokende vann. Deretter blander jeg alt UNNTATT smøret i en stor bolle og begynner å elte og kna deigen sammen i alle fall i 10 minutter til den slipper bollen. Ikke vær redd for at deigen virker klissete, med nok elting gjør melet maksimal nytte og deigen blir bra. Har du derimot for mye mel i, tilsett vann. Jeg bruker ikke kjøkkenmaskin, men gjør du det, får du kjøre den så lenge det trengs for å få samme resultat.

Tilsett så smøret i små terninger og kna/elt deigen atter en gang i ca 10 minutter eller til alt smøret er knadd inn og deigen slipper bollen. Ikke tilsett mer mel!

Hell vannet av rosinene og klem ut væsken som er i de, og kna dem så inn til de er jevnt fordelt i deigen. Prøv å unngå å bruk mel..

La så deigen heve på et lunt sted i allefall 1,5 time. Deretter deler du deigen i 3 og triller ut enten til normal brødform eller som runde kaker.

Etterhev i ca 1 time.

Pensle med egg eller melk og stek på nederste rille ved 190-200 grader (over- og undervarme) i 25-30 minutter, til brødene har fått fin farge og er gjennomstekte, og avgir en «hul» lyd når du banker forsiktig på de.

Dersom du synes julebrødene ser ut til å bli litt for brune på toppen kan du legge et bakepapirark over dem de siste minuttene.

Bilde fra arkivet

 

6 kommentarer
    1. Deilige julebrød!🤩
      Det har jeg ikke bakt enda, men det skal jeg gjøre når jeg bare får tid.😅
      Nyt fredagskvelden!🤗

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg