MANDAGSDIKT – 6

GOOOOD MÅRRA folkens..på tide med et nytt mandagsdikt fra mæ 😊

Det diktet i dag har jeg posta før – men – for det første er det ei stund sia – og for det andre finner jeg det ikke på nettet..😲 Når jeg googler det, dukker det opp..men når jeg trykker på linken, er det ikke der. Så mulig glupe meg har vært å trykt på ett eller annet så det er sletta..

Helt ærlig så er det kanskje like greit, for det er mye mulig at det er en smule modifisert siden første gang jeg posta det…men i alle fall – nå kommer det her..og heretter skal jeg holde tutteluttene godt unna delet-knappen, hehe .

Ha ei riktig fin, ny uka nu da.


HVIS Æ KUNNE MALE MED ORD

Hvis æ kunne male med ord..
Da ville æ male dåkker et bilde av:
frostklare vinternetter,
der en blåsvart himmel er fylt
av 
tusentalls stjerner som gnistrer om kapp,
og en magisk, hvit måne sprer sølv
over uberørt sne og rimdekte trær..

Hvis æ kunne male med ord..
Da ville æ male dåkker et bide av:
våte, milde vårdaga
der gjørma og fjorårets visne løv
viker plassen for nye, spede skudd
og sildrende bekker i vilter og klukkende lek
lover liv for ei nyvåkna jord..

Hvis æ kunne male med ord..
Da ville æ male dåkker et bilde av:
nord-norske sommerkvelda
der lufta vibrerer varmt over blikkstille vann
og måsan svever uberørt av sted,
mens midnattsola farger horisonten
i skimrende nyansa av rødrosa gull..

Hvis æ kunne male med ord..
Da ville æ male dåkker et bilde av:
fargesprakende, viltre høstdaga
der tepper av lyng og mose i skarp kontrast
bærer bud om at et år snart er slutt
og varme daga med magisk lys, blir avløst av
drønnende storma og regn..

…ja det var hvis æ kunne male med ord..

Helene Harrysdatter

12 kommentarer

Siste innlegg