HØYDESKREKK

God søndag alle sammen. Egentlig har jeg en seriøs sløvedag i dag, og når jeg har disse dagene blir bloggen underprioritert.. sånn er det bare. Men så fant jeg ut at jeg skulle skrible bittelitt om hovedtemaet som jeg tok opp på mårrabubbelet mitt på TikTok i dag. Nemlig høydeskrekk.

Etter de to videoene mine i går fikk jeg en del tilbakemeldinger fra folk med høydeskrekk, med kommentarer fra om alt fra hvor tøff jeg var til frykt på mine vegne. Jeg setter utrulig stor pris på tilbakemeldinger, og da er det veldig viktig for meg at folk kjenner til historia mi.. ikke bare de få sekundene de ser på en video eller de bildene som blir lagt ut på bloggen, hvor det ser ut som om jeg nesten er på tur til å hoppe utenfor stupet.

Sannheta er at jeg har slitt med en sinnsyk høydeskrekk i tidligere år..det kan bl.a faren til guttungen skrive under på. Han måtte en gang lede meg ryggende på knærne ned noen trappetrinn, da jeg fikk panikk på tur opp i et skihopp og kroppen min stivna totalt av frykt. Jeg kom til først avsatsen, om noen lurer..

Etter at jeg hadde tatt gastric bypass-operasjonen og begynte å bli ekstremt aktiv i fjellet, fant jeg ut at jeg MÅTTE gjøre noe med den frykten. Og det har jeg klart! I dag kan jeg gå temmelig langt ut på kanten av stupet, og jeg kan gå i toppen av en høy stige. Men suget i magen er der hver gang, sjøl om graden varierer..og visst pokker sliter jeg til tider med å tørre. Sist jeg fikk mega-angst et et par år siden nå, og da var jeg overbevist om at jeg aldri ble å komme meg ned den veien jeg kravla meg opp. Men det er da, i de øyeblikkene jeg tvinger meg sjøl til å stirre frykten i hvitøyet og gjøre det likevel. Til helsike med hjertebank, snørr og tårer.. jeg tvinger meg sjøl, og er SÅ utrulig stolt etterpå.

Dette er da hvordan jeg takler min høydeskrekk. For den er der den dag i dag, men jeg har den som oftest under kontroll..og jeg gjør bevisste valg hele tiden for å holde den under kontroll. Som å gå stier lengst ut mot kantene selv om det finnes tryggere stier lenger inn.. eller sånn som her..da jeg fikk søstersen til å ta bilde av meg der jeg med et kvalmende sug i magen satt og dingla med beina..bare for å øve på å mestre angsten.

Juppziyeppz..ha en riktig flottersfin søndag alle sammen ❤️

Vil du se mårrabubbelet mitt på TikTok finner du det HER.

12 kommentarer
    1. Jeg har høydeskrekk, ingen får meg opp på høye fjelltopper. Sist tur med gubben gikk greit opp, men å komme meg ned gråt jeg hele veien. Var skikkelig grusomt. Hadde det ikke da jeg var barn å klatra i trær og på garasjetak. Jeg ramlet ned og hang fast i takrenna. Godt at det var snø og at mor mi redda meg. Skrekken kom gradvis opp gjennom årene. Utfordrer meg ikke på å teste. Ha en fin søndag. Klem

      1. Å ha høydeskrekk som resultat av en traumatisk opplevelse må være grusomt. Skjønner godt at du ikke ønsker å teste grensene dine ❤️
        En riktig fin søndag videre til deg. Klemmerz

    2. Jeg har ekstrem sterk høydeskrekk, og det slår til og med ut når jeg sitter i stolen hjemme å ser noe på tv. Har forsøkt alt mulig for å få den under kontroll til ingen nytte, så det er nok her for å bli dessverre 🤔 Ha en fortsatt fin søndag, klem 🤗

      1. Ja det høres jo ikke helt greit ut 😳 Høydeskrekk i stolen 🤔 Ikke for å legge meg borti livet ditt, men har du nevn det for en lege?
        Ønsker deg ei riktig fin, ny uka ☺️ Klemz

        1. Legen min vet om at jeg har høydeskrekk, men ikke at det er sånn at jeg får sug i magen og nesten blir svimmel nå jeg ser alt fra utsikt fra fjelltopper til fallskjermshopping 😉

    3. Haha.. jeg gjør som deg Helene, kjenner meg igjen. Jeg tar også verstingkarusellene. Kom ned hit så hopper vi Zipliner fra Vikersundbakken 😜

    4. Ingen karuseller på meg lenger, men høydeskrekk har jeg ikke sånn veldig. Kommer litt an på høyden da. Ikke redd for å gå i stiger e.l. Godt å få litt bukt med slik angst. Men å sette utfor i slike ziplines e.l. nei, det står jeg over 🙂

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg