MEDISIN FOR UBRUKELIGHET

..så var det søndag – og jeg skulle eeegentlig ha fri i dag. Men så gikk det litt skeis, da jeg på slutten av dagen i går, ble spurt om jeg kunne ta ei ettermiddag-/kveldsvakt i dag..noe jeg gladelig takka ja til. For akkurat nå kjenner jeg at jeg heller vil være på jobb enn hjemme. Jeg har hatt 9 vakter på knappe 2 uker – og jeg simpelthen elsker jobben min så langt.
Alle som jobber med demente, vet at det er ganske psykisk krevende..og jada..jeg kjenner det godt i hodet etter endt dag. Men jeg føler meg heldig som får være med på og gjøre hverdagen deres så bra som mulig – og tenk – de har BRUK for meg. Så da er det ikke så rart at jeg heller vil være der hvor jeg føler at jeg kan gjøre litt nytte for meg – i stedet for å sitte hjemme og glo i veggen og føle meg totalt ubrukelig.
..og jada..jeg vet at det er mange nå som vil prøve å overbevise meg om at jeg hverken er ubrukelig eller udugelig. Men det hjelper så enormt lite, når alt jeg ser i speilet hver dag, er en ensom person som sliter rævva av seg for å bety noe og kunne gjøre en forskjell for noen..for ja – jeg har kommet så langt i innsikten om meg selv, at jeg har innsett at jeg er vanvittig ensom..men ikke alene..sånn er det bare – og jeg vet det er mitt problem, og at jeg har litt å jobbe med der.. 
Så ja – jobben er virkelig en medisin for ubrukelighet, og den medisinen er utrulig kjærkommen 😉 =D

 

Men nok surk og selvmedlidenhet =)

I mårres lå jeg lenge og rulla i senga før jeg gadd å stå opp, og tusla litt rundt i pysj & svære kosesokker før jeg surra meg ut på verandaen og fikk i meg frokost =)

Begynner å våres bra i bakkene nå..heldigvis <3

 

 

Mens jeg satt der og nøt mårrakaffen, kom dette paret svevende forbi over hodet mitt..var liiiit sein med å få opp mobilen, så kvaliteten er absolutt ikke bra..men jeg “fanga” dem i alle fall, hehe =P

 

Men det er jo enda noen timer til vakta begynner, så nå bare surrer jeg rundt og gjør litt husarbeid..vasker klær og rister litt matter..
Har fritt i mårra (yepp!!)..så da tenkte jeg å hive meg rundt og vaske ned her og få skifta litt gardiner..om det går etter planen..tja..den som lever, får se..hehe =P

Ha en nydelig søndag videre da, alle sammen..og husk å ta vare på dere selv og hverandre <3

 

#blogg #søndagsblogg #vår #vårtegn #fugler #måser #nyterdagen 

18 kommentarer
    1. Det er en veldig viktig jobb du har, og jeg må innrømme at jeg beundrer deg for gleden og stå-på-viljen i den forbindelse. Jeg tror ikke jeg hadde taklet så godt en sånn jobb. Men kanskje tenker jeg sånn fordi det var vanskelig når min mamma fikk sin demens. Jeg taklet det ikke så bra synes jeg selv. Sikkert fordi det var sårt å “miste” en person jeg var så uendelig glad i. Så jeg er utrolig glad for mennesker som jobber med, og tar vare på demente. De har like stort krav på et godt liv de, som alle andre <3
      Tusen takk <3
      Blir nok godt med en fridag også, hvor ting kanskje kan bli gjort. Man trenger jo det også 🙂
      Ha en fin dag 🙂

    2. Godt å føle seg nyttig, ja. Å godt å trives på jobb. 😊
      Kjenne absolutt den følelsen av å heller ville være på jobb enn i det stille, kjedelige hjemmet 😜 Men noen ganga e d omvendt og. 😊 Å snart e d sommer 🤗 Kos deg på jobb 😘❤

    3. Eva: Du skal ha takk for det..og ja, jeg vet hvor viktig det er å ha noen som virkelig bryr seg om ens nærmeste..min mamma var også dement – og bodde på det sykehjemmet jeg jobba på for noen år tilbake. Jeg fikk tilbud om å slippe å ta meg av henne da jeg var på jobb, men jeg valgte å ta meg av henne på lik linje med de andre beboerne..og det gikk faktisk veldig greit å skille privatliv og jobb. Var faktisk mye verre å være pårørende når jeg hadde fritt..for da lot jeg situasjonen hennes synke inn på en helt annen måte. Men var heldig, fordi hun bodde på et sykehjem der de fleste kjente hverandre fra før, og jeg vet hun fikk det hun trengte, selv når jeg ikke var på jobb selv =) Og selvfølgelig har de like stort krav til et godt liv, på lik linje med alle andre <3
      Åh ja..blir garantert litt godt med fridag..så lenge jeg har NOE å henge fingrene i..enten det er å få ting gjort - eller ta meg en tur ut i naturen..det jeg ikke takler, er å bare bli sittende rett opp og ned, hehe =D En fortsatt fin dag til deg også =)

    4. Mona: Ja ikkje sant =) Men joda..av og til e d godt å ha heimen å krype sammen i..men du veit – æ takle ikkje lange perioda uten at æ må være i en eller anna form for bevegelse 😉 Takk-takk <3

    5. så bra att du liker så godt den jobben og ja på en slik avdelig trenger dei hjelp,har selv min pappa på en slik avdelig så jeg ser ka hjelp som trengs.Det er ikke godt å føle seg ensom,da er det godt du har funnet litt medisin som hjelper,i morgen får du nyte fridagen,skal få opp sommergardiner på stuen jeg også nå,takk for att du minnet meg på det hi hi

    6. Skjønner såååå godt følelsen din…går man hjemme så føler man fort at man er ubrukelig, og ubetydelig…kollegaer er gull! de gjør noe med hverdagen…Så jeg forstår akkurat hva du mener..og det hjelper ikke om noen sier noe annet….Så godt å høre at du trives..OG det blir jo penger av det også…og da kan du jo kose deg litt ekstra….Ha en god vakt, og klem fra meg! Flotte bilder!

    7. Hmmm – du er langtfra udugelig, snupp, men det betyr nok ikke så mye akkurat det jeg sier der! Følelsene dine har du uansett! Bra at du har jobben og at du trives så godt! Og husk at vi er to alen av samme støkke, og at jeg tenker på deg. Klemmer <3

    8. Flotte flinke deg. Trist du er ensom, sitter vel i hodet. Jeg er veeeeeldig mye alene, men pusler med mitt. Så hjelper jo det. Flott du jobber da, hjelper…..stor klem fra meg.

    9. Ja, det å være ensom sitter jo i hodet. Og kan jo ha folk rundt seg. Man må liksom slippe folk inn for ikke å være ensom. Men det virker jo som jobben din gjør mye med den saken da. Det å VÆRE noe for noen er en viktig del 🙂 Høres givende ut med sånn jobb. Jeg har jo selv en sånn jobb 🙂

    10. Ja nå våres det hos deg 🙂
      Jeg forstår akkurat HVA du sier her i innlegget ditt. Og det er en selv som må ta TAK. Sånn er det bare.
      Og det er så GODT når man oppdager selv hvordan man egentlig har det………….. og kan litt etter litt ta tak og gjøre noe med det. Sånn er det bare med den saken………
      Også er det godt å ha noe å gå til. Vite at noen trenger en. At en duger til noe. Det er godt å bety noe og kanskje det å ha kollegaer……………… For det er slike ting som trekker en ned – ensomheten og at en ikke duger til noe…………….
      Jeg er glad på dine vegne – at du kommer ut – jobber litt – og ser deg selv <3
      En betydningsfull jobb. Dette vet jeg alt om. Da jeg jobber på en avdeling med mange demente 🙂
      Ønsker deg en god mandag og gode dager på jobben og ellers i fritiden og våren 🙂
      klem

    11. atlelundhaug.no: Så bra, da..og forstår deg så godt..det er dessverre alt for mange som i mine øyne IKKE burde jobbet på hverken sykehjem eller andre steder der de skal behandle mennesker… =)

    12. fruensvilje.blogg .no: Ja det er stor mangel på folk, jevnt over..så jeg føler meg dobbelt heldig, som både har funnet et sted som trenger meg OG at jeg trives så godt =) Men nei..det er ikke mye godt, den følelsen..men som sagt – har funnet medisin som hjelper =D Takk-takk..nå er jeg faktisk ferdig med hele vaskinga, og sommergardinene er kommet opp, hehe 😉

    13. Toini: For nemlig..det nytter bare ikke for andre å snu den følelsen for en..man må finne noe selv for å fylle tomrommet og komme seg ut av “døsen”.. Så jeg er kjempeheldig som trives så godt der..både for psyken sin del – og selvfølgelig også for økonomien 😉 Takker så mye for det =)

    14. Margrethe: Takk så mye, snuppa..men som du sier – følelsene mine er der, åkke som..men det er som sagt stor hjelp i at jeg har funnet en jobb jeg trives i =) Og ja..det veit jeg..og tru meg, jeg tenker ofte på deg også..og håper at det kan la seg gjøre at vi kan møtes igjen, om ikke så alt-alt-aaalt for lenge <3 Klemz

    15. solliv: Tusen takk for det <3 ..ja det er nok i hodet det sitter..men kan liksom ikke gjøre annet enn å fortsette å jobbe med meg selv - og være takknemlig for at jeg har funnet en jobb som jeg trives i, og som er til hjelp =) Klemme-klemz <3

    16. frodith: Det gjør jo det – og det hjelper ikke hvor mange som passerer ut og inn i livet mitt..ensom har jeg vært hele livet. Men ja, jobben min har vist seg å være en mirakelkur så langt – så jeg håper inderlig at jeg kan fortsette å jobbe der..og at jeg fortsetter å trives like godt =) Ja visst er det givende..og ja..det har du, vettu =) Klemme-klemz <3

    17. Etdiktomdagen: Ja heldigvis..gleder meg sååå til det smelter enda mer her =) Og det er helt sant..der er veldig godt å oppdage både hvordan man egentlig har det – og ikke minst å oppdage at man faktisk har en form for botemiddel også. Så jeg føler meg heldig, tvers igjennom <3 ..og ensomheta..vel..den har vært der bestandig - men jeg er obs på den - og gjør det jeg kan for at den ikke skal få overtaket 😉 Takker så mye for det =) Ha en super dag videre =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg