SYDAME

..jepp..i dag har jeg lekt sydame, hehe =)

For mange-mange år siden, fra jeg gikk i ungdomsskolen og til jeg var godt inn i 20-årene, brukte jeg å sy mine egne klær..bluser, skjørt, bukser..you name it!! Men etter hvert la jeg den type sying på hylla, og har i alle år siden da holdt meg til småpjusk som å sy gardiner, lapping av klær og skifting av glidelås..

Og det var nettopp det jeg gjorde i dag..for go´venninna mi (som ikke hverken kan eller vil sy) hadde fått ødelagt glidelåsen på favorittjakka si – og da skulle det nå bare mangle om jeg ikke skulle skifte den for henne =)

Så da var det bare å sprette opp og få fjerna den gamle glidelåsen..

 

..og begynne prosessen med å få satt i den nye (ble rød, da de ikke hadde rett lengde i lilla..)

 

Tam-di-da og tra-lall-la-laaa =P

 

Og vips – nå kan go´venninna bruke go´jakka si igjen =D

 

Ellers har dagen vært flott, med masse sol og varmt vær til å sitte i solveggen..og så kom guttungen og madammen på middag, noe som var skikkelig trivelig for ei hønemamma som for det meste sitter alene her =)

Spagetti bolognese etter ønske fra dem =)
(vegetar-farse i stedet for kjøttdeig til meg, da 😉

Og nå blir det litt ettermiddagssløving her i gården…har vært våken siden før klokka 6 i mårres, og det kjennes, hehe =D

Ha en riktig så fin dag videre da, alle sammen =D

 

#sy #reparere #glidelås #jakke #symaskin #middag #spagetti #spagettibolognese #middagsgjester #familie #kos

19 kommentarer
    1. Å, så flink du er! Skulle gjerne klart det jeg også 😉 Har sydd en bluse og et skjørt på skolen, og noen puter. Må trene litt for jeg har fått svigermors symaskin så nå kan jeg ikke lenger skylde på at jeg ikke har maskin 🙂

    2. fruensvilje.blogg .no: Takk-takk =) Javisst er det kjekt – godt å kunne gi litt tilbake for all hjelp jeg får hos henne =) Og ja, det var supertrivelig med besøk =D

    3. HeidiElise: Takk for det =) Ja det er veldig kjekt å kunne..men det er jo litt med det, som med alt annet..noen liker å gjøre sånt – andre ikke =D Men syns du det er gøy, er det jo supert at du har fått den symaskinen, da =D

    4. Så flink du er, elsker å se på symesterskapet på nrk og ønsker å lære meg å sy…ser gøy ut. Å lage seg noe eget og reparere ting…flotte bilder fra en trivelig gjeng…kos deg masse i kveld.

    5. solliv: Takk så mye for det =) Ja det er veldig moro å sy..men som sagt er det ei stund siden jeg lagde klær, da..men hvem vet, kanskje jeg begynner med det igjen en vakker dag 😉 Takk-takk..det var veldig koselig med besøk =) Takk for det, og ha en fortsatt fin kveld =)

    6. frodith: Joda..kan så jeg klarer meg =D ..hehe..ja han er vel ikke så mye unge lenger, akkurat..men supertrivelig, ja DET var det =) Så koselig at du fikk deg en tur på landet, da =) Ha en flott kveld videre =)

    7. Så bra du fiksa den jakka..jeg sydde litt før, men nå har jeg ikke symaskin lenger..brukte den stadig mindre..og når plassen ble mindre (fra hus til leilighet)valgte jeg å kvitte meg med den.. )) Spagettimat er jeg veldig glad i .. Ønsker deg ei fin uke videre <3

    8. Den glidelåsen ble jo flott! Jeg er helt elendig til å sy. Nå har jeg ikke symaskin lenger heller, men jeg skaffer det vel etter hvert, for det er kjekt å kunne sy en enkel søm. 🙂 Mye godt man kan lage uten å bruke kjøtt! Jeg har sansen for vegetarmat, men spiser kjøtt og fisk innimellom!

    9. Så flink du er! det skulle jeg ønske jeg også klarte..for har noen jakker som er ødelagt i glidelåsen..Men..har ikke prøvd heller da…hihih..Koselig med besøk…ha en god kveld!

    10. annebe: Ja jeg syns det er kjekt å kunne hjelpe henne med ting jeg kan og hun ikke kan/liker =) Er litt sånn med meg også..bruker den egentlig veldig sjeldent nå – men foreløbig henger den nå med på lasset når jeg flytter i mellom, hehe =D Åh ja, spagettimat er godt 😉 Takker for det, og det samme til deg <3

    11. karidansen: Takk for det =) Man er jo forskjellig, da..og jeg har jo bestandig likt å sy..men er enig i at det er greit å kunne sy i alle fall enkle sømmer, så en symaskin er kjekt å ha =D Javisst er det mye man kan lage – og i dag er det jo SÅ utrulig mye godt å få tak i av vegetarkost =)

    12. Toini: Takker så mye for det =) ..hmm..da må du hive deg til og prøve – er sikker på at du får det til helt kjempeflott =D Og ja, det var kjempekos med besøk =) En riktig god kveld videre til deg =D

    13. Så flink du er da. Skifte glidelås og greier 🙂 Det er litt slik pirkearbeid 🙂 Jeg har sydd litt og syr duker og gardiner og litt slik småpjusk 🙂
      Kanskje du skal ta opp igjen den hobbyen da, å sy litt klær? Spennende det 😀
      Kos med middagsgjester 🙂

    14. Etdiktomdagen: Takk for det =) Ja du har jo rett i at det er litt pirkearbeid – særlig når det blir med stolper ol som må tas hensyn til. Men gøye er det å kunne, da =) Og ja, hvem vet – kanskje jeg tar opp den hobbyen igjen en gang =)

    15. Så fint at du kunne hjelpe da! Ikke alle våger seg på sånt arbeide. Jo da, jeg har da “sygenet” jeg også. Her ligger en diger varmedress å venter på reparasjon. Den er revnet i siden og her må det sprettes for å komme til. Men artig å kunne hjelpe andre som ikke har symaskin en gang. Ha en finfin dag!

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg