..OG SÅNN VAR GÅRSDAGEN

Heisann alle sammen, og riktig god lørdag. Var dessverre helt stilt fra meg på bloggen i går – fordi jeg hadde rett og slett ikke tid til å være innom her.

Starta dagen ganske tidlig, for jeg måtte ut av døra seinest 07.20 for å være sikker på å nå ferga over til Harstad..men fordi frosten hadde bitt seg skikkelig fast på vinduene på bilen, så jeg måtte skrape som en gal – kom jeg meg ikke avsted før rett før halv.. Normalt sett kjører man dit på godt under en time, men med to defekte hjullager – og slitte helårsdekk på isete veier – da tar man tida til hjelp 😉

Men jeg rakk ferga – og det tegnet til å bli en nydelig dag =)

Så fantastisk deilig å se at det minste er sol i verden utenfor Årbostad, hehe =D

Planen for dagen var å dra til broren min som bor en halvtimes tid utenfor Harstad, og låne garasjen og ei filtertang, så jeg kunne ta oljeskift på kongen..og få undervisning i å skifte hjullagrene.. 
Starta med det sistnevnte – og gjorde alt av skruing selv. Regner med dere er SVÆRT lite interessert i masse bil-bilder, men her er jeg i alle fall i full sving med å fjerne frihjulsnavet på ene sida 😉

Som sagt, jeg gjorde alt av skruing selv – men brorsan hjalp meg med å dunke løs de gamle delene som satt fast inni der (et par metall-“ringer”), og få på plass de nye..

..og så fikk jeg grise meg skikkelig til mens jeg bla. fettet opp lagrene..(og ja – jeg er enda litt svart på hendene, hehe 😉

Etter at begge hjullagrene var skifta, og jeg hadde bala noe så grønnjævlig med å legge om til vinterdekk (de er nemlig ganske store og svintunge..), heiv jeg meg rundt og fikk tatt oljeskiftet, og så dura jeg tilbake til byen for å treffe guttungen og dama hans.
Vi surra litt rundt på et kjøpesenter og bare kosa oss, samtidig som jeg fikk gjort unna litt ærender – og så avslutta vi med et koselig måltid på café.
Ble veggi-burger på meg, og den var kjempegod =)

Deretter var det på tide å sette nesen hjemover..og siden det da enda var over en time til ferga gikk, bestemte jeg meg for å “kjøre rundt”..dvs. en ca.3 timers lang kjøretur, uten ferge, kun to broer…og var faktisk hjemme bare litt over et kvarter senere enn jeg ville vært dersom jeg hadde tatt ferga.

Det var en fantastisk tur – gode og bare veier, og en krystallklar himmel stappfull av stjerner og fantastisk nordlys.
Det vil si..det var bare veier til jeg var godt og vél ei mil hjemmefra. Da ble det plutselig så isete på veien at jeg valgte å koble inn firehjulstrekken, og det var hvitt av frost og rim på bakken.

Hadde egentlig tenkt å sette meg ute ei stund da jeg kom hjem, for å se på Orionidene – en årlig meteorsverm som stammer fra Halleys komet – men jeg var rett og slett for sliten..da klokka faktisk var nesten 23…
Men meteorsvermen skal være synlig hele helga, så jeg krysser fingrer og tær for at det blir like bra vær til kvelden/natta, så jeg kan benkre meg ute ei stund og forgape meg i universet 😉

Yepp..det var litt fra meg, og hvordan dagen i går var.
I dag har jeg enda ikke fått gjort så mye – sov lenge og kosa meg på verandaen med frokosten som vanlig..er fremdeles frost ute – så jeg bytta ut pleddet med fjellduken min – og kunne dermed sitte godt og varmt og nyte en flott utsikt til mårrakaffen =)

 ..småkaldt men vakkert <3

Ha en nydelig lørdag videre, alle sammen og ei riktig god helg =)

 

#blogg #hverdagsblogg #langdag #reparere #reparasjon #bil #cafe #familiekos #frost

14 kommentarer
    1. Du er så flink til å reparere bilen selv…sikkert gøy, om man liker å mekke…Ja jeg fikk Bjørn til å skifte dekk på en av bilene våre…så slipper vi å bli så overasket..om det plutselig er hvitt…for veldig kaldt i dag….Ha en riktig god kveld!

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Joda – kan jo som sagt en del – og liker det jo også..inn til en viss grense. Skulle gjerne hatt noen som kunne “skjemme meg bort” litt, og ta noe av de tyngste øktene, i alle fall 😉 Ja det er lurt å få på vinterdekka nå..her har det som sagt vært is på veien. allerede 😉 En riktig god kveld til deg også =)

    3. spisogspar: Takk-takk..har jo måtta lært meg en del opp gjennom årene – særlig etter at jeg ble alene..og så er det jo gøy også..av og til, hehe 😉 Og ja, vinteren er rett rundt hjørnet nå – og med isete veier i alle fall her, er det kjekt å ha det unnagjort =) Takker, og det samme til deg <3

    4. Høres ut som en fantastisk dag, med både litt slit, litt kos med bror, litt god mat og en greit tur hjem. DU er heldig med alle flotte himmelfenomenene der du bor 🙂 Heldiggrisen 🙂

    5. frodith: Joda, skal ikke klage på gårsdagen, nei..hadde det veldig bra =) Og ja – jeg VET jeg er heldig med himmelfenomenene her..og det er et av argumentene mine for IKKE å flytte sørover, hehe 😉 Ha en nydelig kveld videre <3

    6. solliv: Tusen takk for det =) Hehe..joda, jeg kan bare jeg vil 😉 ..og ja, at jeg ble møkkete, er både sant og visst..har enda ikke klart å skrubbe av meg riktig alt, hehe =D

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg