STORHORNET (Harstad) 510 moh.

Heisann i kvelden, folkens..nå sitter jeg godt oppkorra i sofa, med kosebuksa på – og er lykkelig som bare det..ord kan nesten ikke beskrive for en fantastisk dag jeg har hatt i dag <3

Jeg sov faktisk leeeenge i dag – klokka var nærmere halv 11 før jeg fikk bikka rævva ut av senga..og da jeg dro opp rullegardina, var det et aldeles nydelig vær som venta på utsida. Sol og knallblå himmel – og en fantastisk temperatur. Så etter frokost, begynte jeg å overbevise kneet mitt at det ville takle en tur i skauen – ja jeg var temmelig sta i diskusjonen – og klarte til syvende og sist å overbevise det om at det ville til og med takle en fjelltur..så lenge jeg lovde ha et rolig tempo ikke bare opp, men også nedover.. =D

Så etter at jeg og kneet var blitt enige, pakka jeg sekken med vått og tørt og kom meg i turklærne.
Ble kortbukse og t-skjorte i dag..DET er lenge siden vi har hatt sånt vær, hehe 😉
(ja det er ELENDIG kvalitet på den selfien der, hehe )

Hadde bestemt meg for at jeg skulle ta en tur opp på Storhornet i Harstad (vi har et i nabokommunen også, nemlig) Jeg har vært oppe på dette Storhornet et par ganger før, men det er ganske lenge siden sist..(det i nabokommunen har jeg vært på bare én gang..)

Etter en ganske lang bit med brei traktorvei, smalner det inn – og så blir det en sti som dette, hele veien opp. Resultat av at det er mange som tar turen opp dit..

Første skikkelige stopp hadde jeg her – på Høystakken (380 moh.)

En fantastisk utsikt allerede her..
Lengst vekk er havet..i midten Kasfjordvatnet, og nærmest til venstre er Botnvatnet. Hvis dere klarer å se litt opp av midten for det vannet, er det en bebyggelse der..og deeer står kongen og venter trofast =)

Ligger enda snø hist og her, i nordvendte fjellsider..og selvfølgelig traff jeg sau oppi der..ser dere den som snek seg med på bildet?

Oppover bærer det – og nå nærmer det seg toppen…snart..hehe =P

Like før toppen ligger et vann – Hornvatnet. Et koselig, lite vann – men begynner å bli temmelig gjengrodd..

..som dere ser – over halve vannet er “borte”.

Og NÅ er det ikke lenge igjen =D

FREMMEEEEEE =D
Var noen få stykker der da jeg kom opp, som satt og skrev i boka som hører til postkassen som henger der.
Jeg venta pent på tur, fikk skrevet meg inn – og så traska jeg videre – og kursa meg sakte men sikkert ned, via en annen sti.

Men måtte jo først ta litt bilder fra toppen – så dere får se hvor fantastisk vakker naturen er =)
(..og seee..i det fjerne, helt bak der – nesten i midten – er øya mi, Andørja <3 Og for de som følger meg – der er jaggu “Kornranda” på Årbostadtinden, som jeg har skrevet om tidligere..ser dere den?)

Utsikt mot den vakre Andøya bakerst – og Grytøya nærmest..vanvittig flott <3

Byen min..spredt ut over et ganske stort område. Selve sentrum er bak åsen til høyre i bildet – og den lille “humpen” dere ser bak der igjen, med litt bebyggelse under, er Gangsåstoppen..og rett under den, bor jeg 😉 =) 

Etter å ha traska meg litt nedover igjen, til jeg nådde skoggrensa (så langt, alt vél med kneet), fant jeg meg en rolig plass og fyra opp bålet.
Mat må man ha – og i dag ble det bl.a grillskiver..

..og SELVFØLGELIG bålkaffe, hehe =P

Ganske så vakkert her også =)

Tid for bare å sløve og kose seg..og nyyyyte sommeren <3

Da jeg endelig bestemte meg for å traske videre nedover, møtte jeg på denne flotte gjengen. Det var ei koselig dame som eide hele bunten. Nydelige, alle sammen – men jeg falt pladask for den søte, lille sorte som skilte seg litt ut i mengden, tji-hii..
Hun dama fortalte meg hva det var for en rase – men det var så langt og innvikla navn for en som ikke er hunde-kjenner, så jeg glemte det i samme farta, hehe =P

Så traska jeg videre. Kneet begynte tidlig å murre, etter at jeg hadde hatt pause.. Men så fikk jeg den glupe idéen å “vri” det og fotbladet litt utover mens jeg gikk nedoverbakke.. Hehe..joda..fungerte greit det – men den andre foten ville jo vri seg andre veien i sympati – dermed så jeg jo jaggu ut som søstera til Chaplin, der jeg kom vaggende med sprikende knær, hahahaaa =P

Men som sagt – det fungerte – så jeg traska i vei og nøt naturen..

Og deeer nede er veien der kongen venter =)

Her er et kartutsnitt over Storhornet. Som dere ser, er det flere veien man kan gå for å komme dit. 
Jeg har gått de to nærmeste – og den jeg gikk i dag, er den i midten som går i en bue.

Så det ble en tur på 1,2 mil tilsammen..og jeg hadde det helt fantastisk hele veien. Ja – kneet er totalt grinete på meg nå, når jeg har fått satt meg ned og slappet av – men seriøst – det var verdt det <3

Ha en super kveld og ei riktig god natt etter hver, alle dere flotte folkan <3

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdagsliv #helg #søndag #søndagstur #fottur #fjelltur #friluftsliv #skog #skogogmark #fjell #topp #fjelltopp #utsikt #vann #hav #fjord  #kart #storhornet #harstad

8 kommentarer
    1. Sååå mye fine bilder! DEN utsikten!! herlig!! Så godt å se deg ute på tur….og søte hunder du traff på! håper du hadde en flott tur!! klem

    2. Ååå fy søren for en flott tur du hadde! Herlige bilder og for et vær! Misunnelig…jaaa… hihi…. nå må vi på en skikkelig skautur snart altså! <3

    3. frodith: Tusen takk <3 Ja det er noe herk når man blir plaga med knærne..men klarer liksom ikke la være å gå heller, da..hehe =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg