FIBROMYALGIEN OG MEG – DEL2

DEL II

Tidligere, i DEL 1 skrev jeg jo litt om sånn ca. når – og hvordan – jeg fikk diagnosen fibromyalgi..nå er det jo en del år siden, og å leve med en usynlig sykdom er ikke bare-bare, bestandig.

Men å sette seg ned å fortelle HVORDAN det er – var lettere sagt enn gjort – og jeg har starta veldig mange ganger på dette innlegget. Uansett hvordan jeg har ordlagt meg, så har jeg sittet igjen med følelsen av å være et bedrevitende, snusfornuftig “blæretryne”..(tolk det som dere vil..)
Men – har man sagt A – får man si B..og innlegget får bare bli som det blir..

Så hvordan takler jeg fibroen, da?..vel – helt ærlig – på en måte som jeg ikke fullt ut vil anbefale så mange..jeg innser det – særlig etter å ha gått meg selv etter i sømmene i forbindelse med dette..
Nå skal det først og fremst sies, at jeg har et dobbelt “problem” her..fordi all den maten som jeg av erfaring vet er best for meg – kan jeg ikke lenger spise noe særlig av.

Men la meg ta det litt oversiktlig her..

MAT:
Altså – min erfaring er at min kropp har aldri hatt det så bra, og vært så smertefri som da jeg gikk på rein lavkarbo. Dvs. masse proteiner og masse fett. Etter at jeg hadde en Gastric Bypass i 2011, sluttet kroppen min å godta for mye fett. Jeg prøver, men det går bare ikke.
En annen ting er proteinene..Det har kroppen min SÅ godt av – både pga.fibromyalgien – men også pga.operasjonen..meeeen..jo reinere proteiner, jo mer syk blir jeg..derfor kommer jeg bedre ut med å spise utblanda “tjafs” enn reint kjøtt/fisk..og jeg blir i 9 av 10 tilfeller dårlig av å spise maten varm..og kanskje 5 av 10 tilfeller når jeg spiser den kald.
Et annet kosthold som fungerte veldig bra for meg en periode, var å kutte kjøtt, og gå for vegetarkost..så jeg levde som vegetarianer i over ett år..men nå er det blitt sånn, at rå grønnsaker tåler jeg ikke mer enn et par tugger i ny og ne..for noe dritt!!
Så hvordan takler jeg kostholdet? Hva spiser jeg? …bare tull & jårr, dessverre!!
Neida – ikke riktig så ille..jeg prøver å holde meg til produkter jeg vet inneholder mye proteiner….men siden jeg sliter så mye med maten, blir det ofte til at jeg spiser hva som helst – når som helst – for å få i meg noe..


 

MEDISIN: ..hehe..ja det er jaggu et kapittel for seg selv. De har prøvd en hel haug med forskjellige smertestillende på meg, (spør ikke om navn, for de er gått i glemmeboka..) men dessverre så slutter de å fungere etter ei lita stund. Det eneste som enda holder mål, etter flere år – er Paralgin Forte..selv om den er veldig opp og ned. Enten tar den smertene – men så blir jeg ofte lys våken og har problemer med å sove..eller så fungerer den ikke på smertene i det hele tatt – og da får jeg slettes ikke sove..
Med andre ord..jeg har et.. 

SØVNPROBLEM: 
..og det søvnproblemet skyldes delvis smerter, ja – men også fibroen i seg selv..er noe som “følger med”..

Nå har jeg slitt med søvnen i så mange år at jeg har mista tellinga. Det rare er, at noen forskere mener at søvnproblemer kan være med på å utvikle fibro..hmmm..han steike..da er spørsmålet, sover jeg dårlig fordi jeg har fibro – eller har jeg fibro fordi jeg sover så dårlig?..hehe..men uansett..hvordan takler jeg det? …vel..jeg takler det bare!
Har som sagt gått så mange år på dette viset, at når jeg får mer enn 4 timer søvn ei natt, er jeg lykkelig. Har ingen problemer med å være nede i 2-3 timer pr.natt i flere uker i slengen..men kjenner jo at det svir på øya når det er under det..eller ingen søvn i det hele tatt.
Men som sagt – jeg takler det..fordi..JEG bestemmer – ikke psyken min, som prøver å få meg til å tro at jeg må gi meg over..at jeg ikke klarer..

TRENING: 
Ja der er det litt opp og ned pr.i dag..men jevn trening – både yoga, kondisjon og styrketrening – har fått meg sterk – sterkere enn jeg kanskje burde være, sykdommen tatt i betraktning..


 

Men også der går det på at JEG har bestemt at sånn skal det være. Så når legen ba meg være forsiktig med treninga, og ikke bryte for mye –  begynte jeg å jogge, og dura ned på treningssenteret og startet et seriøst vekt-løfter-program, og har vært oppe i laaangt over 100 kg i beinpress. Resultatet ble at jeg i 2013 fullførte en Trippel Challenge under Tour de Andørja..med ca.3 km løping dag 1, vél 3 mil sykling dag 2, og så besteg jeg Årbostad-tinden på 1181 m.o.h på dag 3..

MIND OVER MATTER..så disse er jeg stolt av 😉


 

For ja – jeg har tynt kroppen min til det maksimale i mange sammenhenger – fordi jeg nekter å sette meg ned å si “jeg kan ikke, fordi jeg har fibromyalgi”. Jeg har lært meg å ignorere smertene – og de gangene de blir for ille – når andre garantert ville satt seg ned og sagt “nå er det nok – jeg klarer ikke mer”..det er da jeg tar kontrollen over psyken min, reiser meg opp og gjør ferdig den jobben jeg holder på med, starter på et nytt prosjekt eller drar på en lengre fjelltur.. Jeg har null-toleranse for syting fra meg selv – fordi jeg vet av erfaring, at man tror på det man sier og tenker om seg selv!! 
Derfor bruker jeg noen minutter – hver dag når jeg våkner – til å si til meg selv, at i dag klarer du ALT du vil..og så leiter jeg bevisst etter et eller annet som får smilet mitt frem..uansett om det er et godt minne eller en morsom idé..og når jeg kravler meg opp i stående stilling, og kommanderer kroppen til å lystre – minner jeg meg selv på, at det faktum at jeg kan gjøre nettopp de to tingene, betyr ikke bare at jeg kan bevege meg – men jeg kan tenke, føle…JUHUUU!..jeg er i livet =) ..og da innser jeg hvor godt jeg har det – og DA er dagen alt berga =)

 

Og akkurat DEN tankegangen er det vel jeg vil ha frem i lyset her..fordi det er den som har berget meg – ikke bare i forbindelse med sykdom og diagnoser, men livet generelt.
Jeg har utviklet en stålkontroll på meg selv, og det er ikke et alternativ å godta at jeg ikke kan gjøre ting pga.hverken fibroen eller andre diagnoser. 
Nei – det er nødvendigvis ikke hverken bra eller fornuftig i lengden – jeg vet det – men det er fakta. Og jeg trenger den stålkontrollen..sånn er det bare.. =)

Så smertene er der – men jeg ignorerer dem i 99% av tilfellene..og som sagt i starten – min måte å takle hverdagen på, er nok ikke for alle..

 

#blogg #hverdagsblogg #hverdagsliv #hverdag #sykdom #diagnose #fibro #fibromyalgi #levemedsykdom #usynligsykdom #kontroll #helse #medisin #muskelplager

4 kommentarer
    1. Flott skrevet..og tja…sier jeg..du brenner nok lyset i begge ender…hihih..for akkurat sånn var jeg også de første årene…stod på, og jobbet og gjorde alt..JEG skulle bestemme over meg..Men til slutt så traff jeg veggen…For jeg presset kroppen og psyken over smertegrensen og ble verre og verre…Jo mer vondt..jo mer gjorde jeg for å glemme og “late som” det ikke var noe smerter der.. MEN vi er forskjellige..og kanskje det er rett for deg…håper det!! Jeg må lytte til kroppens signaler nå..og slutte med ting mens “leken er god” ellers er jeg helt ødelagt i lang tid etterpå…så jeg har funnet en middelvei jeg kan leve med.. Håper du ikke sliter deg helt ut..men tror nok du også har funnet din vei..og vet hvor mye du kan og ikke kan…med denne usynlige fæle fibroen!! STor klem til deg! og takk for at du deler dine tanker og måter å klare deg på..

    2. dvergpinschere i mitt hjerte: Takk for det =) Joda – pr i dag har jeg nok funnet min vei..for sånn som dette har jeg vært store deler av livet – i alle situasjoner – og merker at de få gangene jeg har prøvd å gjøre ting annerledes – ta livet med ro..osv..DA har jeg blitt dårlig,da..så selv om det nok er vanskelig for mange å forstå – så er det liksom ikke et alternativ for meg å slutte å pushe meg selv..jeg slapper bl.a ikke av hjemme i sofa..det gjør jeg ute i skauen, hehe =) Takk for det – og jeg syns bare det er kjekt at noen vil ta del i de tankene mine =D

    3. Meget flott innlegg, veldig inspirerende – med eller uten sykdom.
      Jeg har kommen til aa takle dette med samme innstillingen som du har. Kunne ikke tenkt meg aa gi meg, never ever. =))) <3

    4. Sola: Takk for det =) Greit å høre at noen tenker likt som meg også, da..for tro meg, det er maaange som skal ha meg til å gjøre ting annerledes.. =)

    Legg igjen en kommentar

    Obligatoriske felt er merket med *

    Takk for at du engasjerer deg i denne bloggen.
    Unngå personangrep og sjikane og prøv å holde en hyggelig tone selv om du skulle være uenig med noen.
    Husk at du er juridisk ansvarlig for alt du skriver på nett.

Siste innlegg